مسئول کمیته فرهنگی و هنری بزرگداشت شهدای سنقر:

کنگره شهدا یک حرکت فرهنگی مستمر است

کد خبر: 311483
|
17:53 - 1403/07/12
نسخه چاپی
کنگره شهدا یک حرکت فرهنگی مستمر است
مسئول کمیته فرهنگی و هنری بزرگداشت شهدای سنقر گفت: برگزاری کنگره شهدا، تنها یک رویداد نیست بلکه یک حرکت فرهنگی مستمر است بر همین اساس ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم.

به گزارش اسلام آباد خبر ،علی حشمتی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ضمن اشاره به اهمیت برگزاری کنگره شهدا، اظهار داشت: برگزاری کنگره شهدا در شرایط کنونی جامعه، بیش از هر زمان دیگری ضروری است، این رویدادها به نسل جوان یادآور می‌شوند که آزادی و امنیت امروز ما مدیون ایثار و فداکاری  شهدا است. 

مسئول کمیته فرهنگی و هنری  بزرگداشت شهدای شهرستان سنقر و کلیایی گفت: با زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، روحیه مقاومت، ایثار و شهادت‌طلبی در جامعه تقویت می‌شود و به نوعی، هویت ملی ما را پررنگ‌تر می‌کند. 

وی ضمن اشاره به برنامه‌های ویژه  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در کمیته فرهنگی و هنری بزرگداشت شهرستان، خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سنقر برای برگزاری باشکوه کنگره شهدا، برنامه‌های متنوعی از جمله برگزاری ویژه‌برنامه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع شهدا، خاطره‌گویی پیشکسوتان حوزه دفاع مقدس برگزار کرده است. 

حشمتی همچنین به اجرای نمایشگاه‌های عکس، پوستر،   عکس‌نوشته  و آثار هنری، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع دفاع مقدس و شهدا و تولید محتواهای فرهنگی و هنری مرتبط با شهدا، رونمایی از کتاب نویسندگان  بومی خبر داد. 

  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سنقر ادامه داد: همچنین برپایی ۱۴ غرفه فرهنگی و هنری  و اجرای سرود و دکلمه‌خوانی  و روایت و تولید کلیپ‌ها و تیزرهای مختلف برای این رویداد مهم در نظر گرفته شده است. 

وی ضمن اشاره به اهمیت یادواره‌های شهدا و راهکارهای تقویت آن، افزود: یادواره‌های شهدا به عنوان پل ارتباطی بین نسل‌ها عمل می‌کنند و باعث انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان می‌شوند و برای تقویت اهمیت این یادواره‌ها، می‌توان از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نحو احسن استفاده کرد. 

حشمتی گفت: برگزاری برنامه‌های مشترک با مدارس و دانشگاه‌ها و مشارکت دادن نسل جوان در برنامه‌ریزی و اجرای این مراسم‌ها، بسیار موثر خواهد بود. 

وی ضمن اشاره به اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سنقر در طول سال، افزود: در طول سال، کمیته فرهنگی و هنری  بزرگداشت  و نهادهای فرهنگی  که دبیرخانه این کمیته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سنقر و کلیایی بود، برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کند. 

حشمتی از برگزاری نشست‌های کتابخوانی با موضوع دفاع مقدس، حمایت از تولید آثار هنری با موضوع شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با موضوع دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: همه این برنامه‌ها با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه‌داشتن یاد شهدا انجام می‌شود. 

مسئول کمیته فرهنگی و هنری  بزرگداشت شهدای شهرستان سنقر و کلیایی خاطرنشان کرد: به منظور جذب نسل جوان به کنگره شهدا، برنامه‌هایی مانند برگزاری مسابقات آنلاین با موضوع شهدا، تولید کلیپ‌ها با مضامین انقلابی و دفاع مقدس، رونمایی  از کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع شهدا و استفاده از زبان هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس در نظر گرفته شده است. 

وی ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت هنرمندان شهرستان، عنوان کرد: از هنرمندان و فعالان فرهنگی شهرستان به صورت گسترده در برگزاری کنگره شهدا استفاده خواهد شد و در این میان برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری و نقاشی زنده با موضوع شهدا، اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای با مضامین دفاع مقدس و تولید آثار موسیقی و ادبی با موضوع شهدا از جمله دیگر برنامه‌ها در این راستا است. 

حشمتی ضمن اشاره به همکاری با سایر دستگاه‌ها، بیان داشت: به منظور برگزاری هرچه بهتر کنگره شهدا، همکاری تنگاتنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای شهرستان از جمله سپاه، بسیج، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، شهرداری و اوقاف، کانون پرورش فکری برقرار شده است. 

وی با بیان اینکه از چالش‌های اصلی در برگزاری این رویدادها، کمبود منابع مالی است، اظهار داشت: برای مقابله با این چالش، از ظرفیت بعضی از نهادها استفاده شد ولی جوابگوی برنامه‌ها نبود  و در صورت تأمین اعتبار  می‌توان نسبت به فراهم‌آوری زمینه حضور بیشتر جوانان و تولید  برنامه‌های با کیفیت با استفاده از روش‌های نوین و جذاب برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس اقدام کرد. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سنقر بیان داشت: انتظار می‌رود رسانه‌های محلی و استانی با پوشش گسترده و مؤثر کنگره شهدا، به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنند، همچنین از رسانه‌ها درخواست می‌شود تا با تولید برنامه‌های متنوع و جذاب، نسل جوان را به این رویداد مهم جذب کنند. 

وی در پایان تاکید کرد: برگزاری کنگره شهدا، تنها یک رویداد نیست بلکه یک حرکت فرهنگی مستمر است بر همین اساس ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم و این میراث گران‌بها را به نسل‌های آینده انتقال دهیم. 

انتهای خبر/