نشست خبری وزیر راه؛

رشد تولید مسکن در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ درصد شد/ تامین ۱۰۰ هزار هکتار زمین

کد خبر: 311166
|
18:57 - 1403/04/30
نسخه چاپی
رشد تولید مسکن در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ درصد شد/ تامین ۱۰۰ هزار هکتار زمین
وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد تولید بخش مسکن در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ شد و ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای شهرهای جدید تامین شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز (شنبه) در نشست خبری خود در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است، اظهار کرد: آمارهای بانک مرکزی نشان‌دهنده رشد تولید و ساخت مسکن از منفی ۶.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ و (در مجموع رشد ۱۴ درصدی) است.

وی ادامه داد: در بخش تولید مسکن در گذشته کاهش ساخت و سازها را مطابق آمارهای رسمی شاهد بودیم که اثر مستقیمی در آمار تورم کشور داشت.

وی بیان داشته مطابق آمار بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ با رشد منفی ۶.۹ درصدی در بخش تولید و ساخت مسکن مواجه بودیم که با تلاش انجام شده و پایان سال گذشته به رشد ۷.۱ درصدی رسیدیم که نوید ساخت و سازهای گسترده از طریق مردم و با کمک دولت را می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مدل‌های مختلف در کشور در حال ساخت است که بخشی از آنها تحویل شده و مابقی آنها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.

بذرپاش اظهار داشت: تولید مسکن از سوی مردم بدون گرفتن زمین و تسهیلات نیز عدد قابل توجهی است.

 

 

واگذاری یک میلیون قطعه زمین در روستاها

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تامین زمین از ۱۰۰ هزار هکتار عبور کرده‌ایم؛ به طوری که بیش از ۵۰ هزار هکتار در مناطق شهری وارد عملیات ساخت نهضت ملی مسکن شده و همین میزان زمین نیز در محدوده‌های روستایی تامین شده است.

بذرپاش یادآور شد: در بخش روستایی از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲، تعداد ۸۰۰ هزار قطعه زمین تقدیم روستاییان شده بود؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ و ۴ماهه امسال بیش از یک میلیون قطعه زمین وارد سامانه بخش روستایی شده که بخشی از آن تحویل مردم شده و این یک عدد بی‌سابقه است.

زمین برای ساخت ۱.۹ میلیون واحد تامین شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن مهر تا پیش از این در محدوده‌های شهری ۱.۱ میلیون واحد تامین زمین انجام شده بود، اما در کمتر از سه سال عمر دولت سیزدهم تا امروز ۱.۹ میلیون واحد تامین زمین انجام شده است.

وی بیان کرد: در موضوع بافت فرسوده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالیانه ۴۷ هزار پروانه صادر شده بود که در سه ساله دولت سیزدهم به ۹۴ هزار فقره افزایش یافت.

بخشی از سخنان وزیر راه و شهر سازی در نشست خبری

 

 

اجرایی شدن پروژه ریلی شلمچه- بصره

وی به انجام کلان پروژه‌ها در این بخش اشاره کرد و گفت: پروژه ریلی رشت- آستارا حلقه مفقوده‌ای در این زمینه بود که اکنون قرارداد قطعه دوم تملک اراضی آن نیز در حال انجام است.

بذرپاش افزود: در کنار آن قطعه رشت- کاسپین اجرایی شد که بتوانیم از طریق دریا به دریا نیز ارتباطات داشته باشیم و در عمل دریای شمال به دریای جنوب متصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کلان پروژه کریدور شرقی کشور شامل مسیر ریلی چابهار- زاهدان- خاش- سرخس، پروژه در ۲۰ قطعه کاری در حال انجام است و در راستای اتصال به بندر مهم و راهبردی چابهار نیز قرارداد با هندی‌ها منعقد شد.

وی ادامه داد: اجرایی شدن پروژه ریلی شلمچه- بصره که از پیش از انقلاب روی زمین مانده بود، آغاز عملیات اجرایی کریدور مهم ارس به عنوان جایگزینی برای کریدور مورد اختلاف زنگه زور، بهره‌برداری از پروژه‌های ریلی همدان- سنندج، تبریز- بستان‌آباد، خاش- زاهدان، رشت- کاسپین، دو خطه شدن مسیر اهواز به اندیمشک و فعال شدن کارگاه‌های مسیر شیراز بوشهر از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی به ممنوعیت واردات واگن‌های مسافربری در گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از احکام خوب برنامه هفتم توسعه، واردات کشنده‌ها و واگن‌های با عمر ۱۵ سال است که در این زمینه ابتدا از توان داخلی نیز استفاده خواهد شد.

احداث ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در دولت سیزدهم

وی خاطرنشان کرد: در زمینه واگن‌های باری وضعیت خوب است، اما نیاز به توسعه خطوط ریلی داریم.

وزیر راه و شهرسازی به رکوردشکنی مسافران ریلی با ۳۲ میلیون مسافر در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تقاضا در این زمینه ۲.۵ برابر این میزان است.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در کشور احداث شد و طول آزادراه‌ها به سه هزار و ۵۳ کیلومتر رسید. همچنین با ساخت سه هزار و ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه، طول مسیرهای بزرگراهی به ۴۸ هزار کیلومتر افزایش یافت.

بذرپاش ادامه داد: در بخش راه‌های روستایی احداث هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر روستایی در دولت سیزدهم به ثبت رسید که رشد ۳۴ نسبت به دولت قبل نشان می‌دهد و البته این به جز بهسازی و روکش آسفالت مسیرها است.

وی اظهار داشت: در حوزه فرودگاهی، آغاز فاز دوم فرودگاه امام برای رسیدن به ظرفیت سالیانه ۵۰ میلیون مسافر، همچنین راه اندازی فرودگاه‌های سقز، گناباد، ترمینال جدید فرودگاه کیش، ترمینال جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و ترمینال جدید فرودگاه ایلام قابل ذکر است.

 

بذرپاش، احیای خلیج گرگان، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر امیرآباد، کاسپین و خمیر، ساخت بنادر محلی برای توسعه اشتغال، رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ۲۸ میلیون تنی تخلیه و بارگیری بنادر، افزایش ۷۷۲ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینری با رشد ۴۲ درصدی و رشد ۱۴۰ درصدی جابه جایی مسافر را از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه دریایی برشمرد.

وی بیان داشت: عملیات اربعین پارسال یکی از کم حاشیه‌ترین و کم مشکل‌ترین عملیات اربعین در همه سال‌های گذشته بود، به طوری که تاکسی اینترنتی را به منظور جابه‌جایی مسافران دعوت کردیم، وسعت پارکینگ‌ها را افزایش داده و پروازها به کشور عراق افزایش یافت.

وزیر راه و شهرسازی از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به منظور جابه‌جایی ۸۷ هزار و ۵۹۹ نفر حاجی در سال جاری تشکر کرد و گفت: امسال عملیات اعزام زائران از ۲۱ ایستگاه پروازی به انجام رسید.

وی در خاتمه برگزاری کمیسیون‌های مشترک بین ایران و امارات، جمهوری آذربایجان، سوریه، ترکمنستان و انجام توافقات با کشور ترکیه را از جمله دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برشمرد.