رزاقی استاد اقتصاد

جریان سرمایه داری در دولت سوم روحانی به دنبال گرانی بنزین است

کد خبر: 311084
|
15:38 - 1403/04/10
نسخه چاپی
جریان سرمایه داری در دولت سوم روحانی به دنبال گرانی بنزین است
یک استاد اقتصاد با اشاره به اثرات بنزین ۲۵ هزار تومانی بر اقتصاد کشور گفت: جریان سرمایه داری هم در دولت‌های قبل و هم در دولت‌های احتمالی بعدی به دنبال افزایش قیمت بنزین و بهره برداری از اثرات اقتصادی و اجتماعی آن هستند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در واکنش به اظهارات رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان مبنی بر گران کردن بنزین، اظهار کرد: عده‌ای در کشور به دنبال پیاده کردن اقتصاد سرمایه داری هستند و به عبارتی جریان سرمایه داری در دولتی که ممکن است پزشکیان به وجود آورد به دنبال گرانی بنزین است. آنها به تولید پشت می‌کنند و هزینه زیادی به مردم تحمیل می‌کنند. این رویکرد آنها با محوریت فروش نفت و واردات کالاست. در این فضا عده‌ای نیز با رانت و سوءاستفاده بهره برداری‌هایی می‌کنند.

افزایش قیمت بنزین می‌تواند فشار زیادی به مردم و  تولید وارد کند

 وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین که توسط اطرافیان پزشکیان مطرح شده است می‌تواند فشار زیادی به مردم و حتی تولیدکنندگان وارد کند، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند با افزایش قیمت بنزین اتفاق بیفتد رشد نرخ حمل و نقل است. در حال حاضر این صحبت‌ها بر مبنای نگاه سرمایه داری است. از دوران آیت الله رفسنجانی این نگاه تعدیل اقتصادی پیدا شد. آنها معتقدند که نفت بفروش و همه چیز وارد کن. در این بین عده‌ای هم از این فضای واردات سوءاستفاده‌هایی می‌کنند. یعنی نفت ارزان می‌فروشند کالا وارد می‌کنند و مالیات نیز نمی‌پردازند.

 این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه بانک‌ها نیز در این دیدگاه پول تولید می‌کنند و سالانه ۳۰ درصد تورم ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: از طرف دیگر سپرده‌های مردم را با نرخ بسیار پایین جمع می‌کنند و بعد خود بانک‌ها وارد سرمایه گذاری غیر تولیدی می‌شوند.

افزایش قیمت بنزین سفره مردم را کوچک می کند

رزاقی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین در مقطع کنونی هزینه مصرف خانواده‌ها را بالا می‌برد و سفره مردم را کوچک می کند، قیمت تولید نیز رشد می‌کند، اظهار کرد: این رویکرد نوعی سرمایه داری زیر پوشش اصلاحات است، در حالی که نگاه قانون اساسی و شهدای انقلاب چیز دیگری بوده است.

رزاقی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه کشور با فروش نفت تأمین می‌شود، اظهار کرد: در حالی که در دنیا هزینه‌های کشورها را از مردم می‌پردازند، در شرایط کنونی اداره کشور بر مبنای سرمایه داری راحت‌تر است. به همین دلیل آنها به دنبال اجرای اقتصاد سرمایه داری است.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر حمایت از تولید مانند دفاع مقدس است، اظهار کرد: در مقطع کنونی باید از تولید حمایت کرد، زیرا این موضوع می‌تواند اقتصاد کشور را در مقابل فشار تحریم‌ها و... نجات دهد.

اصلاحات اگر به دنبال حمایت از مردم بود به دنبال اقتصاد اسلامی می‌رفت

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه طبق قانون اساسی دولت باید در زمینه تأمین مسکن و رفاه جامعه گام بردارد، اظهار کرد: اصلاحات اگر به دنبال حمایت از مردم بود باید به دنبال اقتصاد اسلامی می‌رفت نه اینکه بخواهد اقتصاد لیبرال را در کشور اجرا کنند.

رزاقی در پایان با اشاره به اینکه تفکر جهادی باید در اقتصاد کشور پیاده شود، اظهار کرد: اقتصاد اسلامی بر مبنای اعتلای انسانی پیش می‌رود، اما سرمایه داری با رویکرد مصرف گرایی موضوعی است که در دولت‌های اصلاح طلب دنبال شده است.