محسن اسلامی در نشست خبری:

انتخابات در سراسر کشور راس ساعت ۸ صبح آغاز می شود/ تشخیص تمدید برعهده وزیر کشور است

کد خبر: 311063
|
15:03 - 1403/04/04
نسخه چاپی
انتخابات در سراسر کشور راس ساعت ۸ صبح آغاز می شود/ تشخیص تمدید برعهده وزیر کشور است
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: روز جمعه ۸ تیر راس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می شود و به مدت ده ساعت ادامه دارد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳) در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه روز جمعه ۸ تیر راس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می شود، اظهار کرد: ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید بر عهده وزیر کشور است و بر اساس قانون یا شناسنامه یا کارت ملی باید توسط رای دهنده ارائه شود.

وی افزود: در خارج از کشور ۳۴۴ شعبه اخذ رأی داریم که احراز هویت با گذرنامه انجام می شود. توصیه ما این است که رای دهندگان با کارت ملی در شعب حضور یابند، در شعب اخذ رأی، احرار هویت الکترونیکی انجام می شود، اما تعرفه رای کاغذی است که اسم و کد نامزد با خودکار روی آن نوشته می شود.

وی با اشاره به اینکه صندوق اخذ رأی، در سراسر کشور  در آبی دارد، گفت: تبلیغات در ساعت ۸ صبح، روز ۷ تیر به پایان می رسد و همه اقلام و تجهیزات به سراسر کشور و خارج کشور ارسال شده است.

وی یادآور شد: به مجریان انتخابات توصیه و تاکید کردیم هیچگونه جانبداری از نامزدی نداشته باشند. در هر شعب ۵ تا ۷ مسئول برای اخذ رأی حضور دارند. نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، فراجا و نمایندگان نامزدها در شعب حضور دارند. نامزدها در هر شعبه می توانند یک نماینده داشته باشند. این نمایندگان تا شمارش آرا در شعب حضور دارند و مستقیم این فرایند را مشاهده می کنند. فیلمبرداری این افراد از شمارش آرا ممنوع است. در انتخابات قبلی صداوسیما از فرایند شمارش آرا فیلمبرداری کرد، اما تعرفه ها دیده نشد زیرا قانون صراحت دارد که رای مردم باید مخفی باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به ثبت تمام فرایند رای گیری در صورت جلسه تصریح کرد: تمام فرایند رای گیری از ساعت ۸ تا شمارش آرا در صورت جلسه می آید و مسئولان شعبه جداول و آمار همه نامزدها را در این صورت جلسه آورد و امضاء خواهد شد. تعداد تعرفه های تحویلی به شعبه و تعداد تعرفه های مصرف شده، تعرفه های باطله مشخص است. آرای هر نامزد و آرای باطله به تفکیک تهیه می‌شود. سپس صورت جلسه مهر اجرا و نظارت می خورد و در پایان هم صندوق رای پلمب خواهد شد.

اسلامی بیان کرد: پس از شمارش آرا در شعب، داده ها از طریق دستگاه احراز هویت به فرمانداری ها ارسال می شود تا تجمیع آرا صورت گیرد. پس از تایید فرمانداری، آرا به وزارت کشور ارسال می شود؛ این فرایند بسیار دقیق انجام می شود.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛