آشنایی با هنرمند برجسته اسلام‌آبادی؛

نگاهی مختصر و مفید به زندگی هنری «یدالله ویسمرادی»

کد خبر: 311010
|
17:51 - 1403/03/21
نسخه چاپی
نگاهی مختصر و مفید به زندگی هنری «یدالله ویسمرادی»
یدالله ویسمرادی از خوشنویسان شایسته شهرستان اسلام‌آبادغرب است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، یدالله ویسمرادی خوشنویس برجسته اسلام آبادی در گفتگو با خبرنگار اسلام‌آبادخبر، نسل قدیم خوشنویسان معتقد بودند که هنرمندان این رشته در کهنسالی به درجه استادی در زمینه این هنر می‌رسند و خوشنویس باید سال‌های سال قلم بزند تا سرآمد روزگار خود شود، اما در این میان هنرمندانی نیز هستند که در عین میانسالی به درجه ممتازی از درک و شعور هنری رسیده‌اند که نام استاد زیبنده آنان می‌شود. 

استاد یدالله ویسمرادی، خوشنویس برجسته شهرمان نیز از این دسته هنرمندان است. 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟ 

به نام و یاد خداوند متعال، یدالله ویسمرادی هستم از هنرمندان خوشنویس معاصر ایران، که در اردیبهشت سال ۱۳۵۵ در شهرستان اسلام‌آبادغرب به دنیا آمدم. 

دوران کودکی را با بازیگوشی‌های بچگانه در کوچه و خیابان، همراه برادر دوقلویم آقای فتح‌الله به دوران ابتدایی رساندم و در دبستان مدرس، واقع در محله شهرستانی، مشغول درس و مشق بودم و با لذت بردن از سنگر بازی و آژیر زرد و قرمز زمان جنگ سر از دوران راهنمایی در آوردم. 

این هنرمند اسلام‌آبادی افزود: در مدرسه راهنمایی مصطفی خمینی واقع در خیابان راه کربلا، آموزش و پرورش کنونی و دبیرستان را نیز در دبیرستان حمزه همان محله به دیپلم رساندم. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوران راهنمایی دوره طرح کار داشتیم، خدمت استاد بزرگوارم استاد کیومرث بهرامی بودم و از ایشان خوشنویسی مقدماتی را آموختم و با علاقمندی بیشتری در دوران دبیرستان با حضور در انجمن خوشنویسان شهرستان مدارک لازم را نیز کسب کردم. 

شغل اصلی شما چیست؟ 

ویسمردای بیان داشت: شغل اصلی بنده خوشنویسی است و اکنون در دوره فوق ممتاز مشغول هستم و با کسب اجازه از اساتید مشغول آموزش نیز هستم. ، در نمایشگاه‌های شهرستان و استان شرکت کردم. 

در خانواده شما آیا فرزندان شما هم به این هنر علاقه دارند؟ 

بله دختر و پسرم علاقمند و دارای مدرک خوشنویسی هم هستند

کسانی که می‌خواهند خط شکسته را یاد بگیرند آیا آشنایی با خط نستعلیق هم لزومی دارد؟ 

بله اگر از مقدماتی نستعلیق را یاد بگیرند در یادگیری شکسته نستعلیق موثر است. 

آیا خط شکسته مشکل است یا خط نستعلیق و آیا خط شکسته تاثیری بر خط نستعلیق دارد؟ 

خط نستعلیق بسیار پیچیده تراز شکسته می‌باشد و در واقع در شکسته دست برای نوشتن آزادی عمل بیشتری دارد وتاثیر خط شکسته بر نستعلیق اینکه برای سرعت بخشیدن و سایش دنده‌ها و رها کردن قوس‌ها بوجود امده و دارای پیچیدگی‌های بیشتری است

نظر شما در باره نرم افزارهای رایج خوشنویسی چیست؟ 

درمورد نرم افزارها شاید کمکی به زمان کرده باشد اما از حالت سنتی نوشتن خارج شده و دیگر اینکه علاقمندان راحت‌تر با نصب برنامه‌های خوشنویسی نیاز به اموزش را از بین برده‌اند

آیا خوشنویسی یک هنرمند را از نظر مادی تامین می‌کند و آیا از زندگی هنریتان راضی هستید؟ 

هیچگاه هنرمند در زمینه هنر خوشنویسی به نان و نوایی نرسیده و این علاقمندی است که فردراسوق می‌دهد و بنده از زندگی هنری‌ام بسیار راضی هستم چون برای علاقه‌ام کار میکنم و درامد ان را مد نظر ندارم

آیا خانواده شما با این هنر و مشغله‌ها و جلسات و مسافرت‌های فراوان هنری که برایتان پیش می‌آید مشکلی ندارند؟ 

بنده خداروشکر یک خانواده‌ی هنری دارم و در بیشتر جلسات و مراسمات در کنارم هستند و رضایت دارند. 

آیا کسانی که چپ دست هستند مانند شما، تراش قلمشان با افراد راست دست متفاوت است؟ 

یدالله ویسمرادی عنوان‌کرد: در تراش قلم نی بین قسمت میدان و تکیه گاه قلم فاصله‌ای متناسب وجود دارد که فاصله‌ی نوک قلم تا انتهای میدان قلم درست به اندازه شروع تکیه گاه تا آغاز میدان قلم خواهد بود. شایان ذکر است که شیب تراش قلم در خط نستعلیق و شکسته تا حدودی متفاوت است. 

شیوه تراشیدن قلم دست چپ‌ها و راست دست‌ها هیچ تفاوتی ندارد و شما قلم را با آن زاویه‌ای که برای راست دست‌ها میتراشید برای دست چپ‌ها نیز با همان زاویه باید قلم را تراشیده ومورد استفاده قرار دهید

سیاه مشق در خط شکسته آیا آزاد است از جهت تکرار حروف و کلمات یا نه قوانین خاصی دارد و آیا باید به صورت منظم باشد یا نا منظم؟ 

وی افزود: سیاه‌مشق یکی از رشته‌های خوش‌نویسی ایرانی است که در آن خوشنویس با نوشتن برخی حروف، کلمات و جملات به‌صورت تکراری یا متقاطع، کمپوزیسیون ویژه خود را خلق می‌کند. در سیاه مشق ایجاد یک فضای منحصر به فرد برای هنرمند بیش‌تر از انتقال مفهوم شعر یا جمله نگارش شده اهمیت دارد، ودر شکسته نیز همان نظم و آهنگ نستعلیق باید با نظم خاصی رعایت شود و در بعضی جاها نیز بصورت نامنظم و با تکرار کلمات انجام می‌شود. 

چه مقام‌هایی کسب کرده اید؟

این هنرمند برجسته خاطرنشان کرد: در نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی و خطاطی در آستان قدس رضوی اثر خوشنویسی بنده در میان ۲۱۰ اثر از ۱۱ کشور اسلامی جزو ۳۰ اثر برتر انتخاب شد، دردهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی یزد در سال ۱۳۹۱ و در یازدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در مشهد، دومین یادواره سراسری، فرهنگی و هنری در پیشوای ورامین در سال ۱۳۹۳ شرکت کردم و دارای لوح تقدیر هستم. 

هنرمندان مطرح در حوزه خوش‌نویسی را معرفی بفرمایید؟ 

هنر خوشنویسی در نزد مردمان اسلام آبادغرب دارای ارزش و مقبولیت خاصی است و آمارها نیز حاکی از این امر است، در خط نستعلیق اساتید بزرگواری چون استاد کیومرث بهرامی و استاد مسعود صادقی و اساتید ارجمندی نیز هستند که باعذر فراوان از ذکر نامشان خودداری و از زحماتشان تشکر می‌کنم؛ در شکسته نستعلیق نیز استاد محمدعلی مرادی نیا نام‌آور هستند و سالهاست که این عزیزان در خدمت خدمت هنر و فرهنگ این شهر و دیار هستند و باید نام و یاد این بزرگواران را پاس بداریم. 

در زمینه خوش‌نویسی چه خدمتی به مردم داشته‌اید؟ 

در سال ۱۴۰۰ آموزشگاه تخصصی خوشنویسی رادر شهرستان دایر کردم و با دریافت کارت صلاحیت تدریس اکنون بعد از مدت سه سال علاوه بر آموزشگاه در جاهای مختلفی مشغول به تدریس این هنر زیبا هستم، از جمله کانون‌های سطح شهر و خارج از شهرستان و هنر آموزان زیادی نیز در این زمیه علاقه‌مند هستند و با افتخار در خدمت آن‌ها هستم. 

اگر نکته ناگفته مانده را بیان کنید

در زمینه زنده‌نویسی خوشنویسی در بیشتر مراسمات حضور دارم و برای موضوعات مراسمات، خوشنویسی‌هایی انجام می‌دهم و تعهد اخلاقی و هنری بنده این است که قلم اگر برای کار خیر بچرخد همواره به نیکی در گردش است و این را به وضوح تجربه و لمس کرده‌ام و در یادواره‌های شهدا و در گرامی‌داشتهای مختلف همواره این احساس را دارم که خستگی معنی ندارد و شاید ساعت‌هایی در پشت میز نشستن از طرف مخاطب سنگین و خسته‌کننده باشد اما برای بنده یک شادابی و طراوت به ارمغان می‌آورد. 

وی در پایان گفت: در پایان برای تمام عزیزانی که در راه اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین و این وطن قدم برمی‌دارند آرزوی موفقیت و پیروزی و سربلندی دارم. 
 

فریبا مرادپناه 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد