تک‌نگاری از چهره‌های سال ورزش ایران؛

دبل‌طلای سنگین‌وزن به نام زارع؛ گردش در حوالی افتخار و حاشیه

کد خبر: 310753
|
12:29 - 1403/01/12
نسخه چاپی
دبل‌طلای سنگین‌وزن به نام زارع؛ گردش در حوالی افتخار و حاشیه
چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ هر کدام لب‌ریز از روایت‌های ناگفته‌اند؛ روایت‌هایی که هر کدام از آن‌ها خواندنی است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ امیرحسین زارع در سالی که گذشت به هر آن چه دوست داشت، رسید. ایستادن بر بام قله جهان یا آسیا برای سنگین‌وزن کشتی آزاد ایران تفاوتی نداشت، امیرحسین امسال آمده بود تا در عین جوانی، پشت باتجربه‌های عنوان‌دار و میدان‌دیده را یکی پس از دیگری به خاک بمالد و دانه به دانه از روی همه رد شود تا خودش را به عنوان پادشاه جدید وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی جهان معرفی کند. خالق شادی جذاب تاج پادشاهی و کمربند قهرمانی در سال ۱۴۰۲ و در شرایطی که بسیاری از سرداران کشتی آزاد ایران یا غایب بوده و یا در حدواندازه‌های همیشگی‌شان نبودند، خوش درخشید و تنها مدال طلای کاروان کشتی آزاد ایران را از قلب بلگراد دشت کرد تا پژمان درستکار اولین و آخرین مدال خود در مسابقات جهانی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران را به دستان زارع بگیرد و در نهایت هم از سرمربی‌گری تیم ملی کنار برود.

 

زارع پس از برنز بدیمن و ناباورانه‌اش در مسابقات جهانی ۲۰۲۲، هیچ چیز کم نگذاشت تا این بار باز هم با مدال طلا به ایران برگردد. آزادکار آملی کشورمان که در اولین تجربه جهانی بزرگ‌سالان به قهرمانی رسیده بود، امسال هم توانست این عنوان را تکرار کند و هم در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگ‌ژو یک مدال طلای دیگر به کاروان ایران اضافه کند تا کشتی مثل همیشه بالاترین سهم را در سبد مدال‌آوری ایران داشته باشد.

 

مدال‌آوری زارع در سنگین‌وزن کشتی آزاد با طلای امین میرزازاده هم همراه شد تا پس از سال‌ها این ایران باشد که هم در کشتی فرنگی قهرمان بلامنازع دسته فوق سنگین شده و هم در کشتی آزاد. البته که امیرحسین زارع یک مدال برنز المپیک را هم در کارنامه‌اش دارد که همین مدال ارزش واقعی و پتانسیل بالای وی برای درخشش تا حداقل ۱۰ سال دیگر بر تارک کشتی آزاد جهان را نمایان می‌کند.

 

 

 

 

با این همه افتخار رشک‌برانگیز در عنفوان جوانی اما کارنامه امیرحسین زارع در سال ۱۴۰۲ چندان هم خالی از حاشیه و تنش نبوده تا رویه این کشتی‌گیر آزادکار نشان بدهد که او اگر چه روی تشک همیشه باتجربه نشان داده اما در دنیای خارج از تشک، هنوز چیزهای زیادی برای یاد گرفتن دارد. در اوایل سال و در جریان اردوهای تیم ملی، زارع با کامران قاسم‌پور درگیری لفظی شدیدی داشت و پس از آن هم نوبت به تنش با یکی از اصحاب رسانه رسید تا با پادرمیانی بزرگ‌ترها قائله ختم به خیر شود اما این موضوع بیش از پیش نشان داد که نسل جدید کشتی آزاد ایران به سرکردگی امیرحسین زارع اگر چه واقعاً استعدادهای ناب و متفاوتی در جهان هستند، اما بیش از تمرین و ممارست نیاز به مراقبت و مدیریت دارند تا مبادا مسیر قهرمانی‌شان به سد حواشی برخورد کند.

 

امیرحسین زارع با کارنامه‌ای درخشان در سال ۱۴۰۲ و دفاع از عنوان قهرمانی و کمربند طلایی جهان، این بار در سال ۱۴۰۳ آوردگاه مهم و حیاتی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را پیش رو خواهد داشت. او بهتر از هر کسی می‌داند که مدال طلای المپیک تا چه حد بر آینده‌اش تأثیر خواهد گذاشت و او را از همه سنگین‌وزن‌های تاریخ جدا خواهد کرد. روی کاغذ همه چیز به نفع امیرحسین است؛ مگر این که غول جوان آمریکایی بخواهد باز هم به میادین کشتی برگردد و یک جدال تمام عیار و دیدنی را با زارع ایران به راه بیاندازد که احتمالاً در آن صورت، همه چیز روی تشک فینال پاریس به سرانجام خواهد نشست.

 

    آخرین مطالب