بی‌حیایی بر قامت ویترین‌های شهر؛

البسه نامتعارفی که در برابر هویت اصیل ایرانی قد عَلَم کرده است/ متولیان فرهنگی و اقتصادی پاسخگو باشند البسه نامتعارفی که در برابر هویت اصیل ایرانی قد عَلَم کرده است/ متولیان فرهنگی و اقتصادی پاسخگو باشند

کد خبر: 309677
|
20:17 - 1402/02/05
نسخه چاپی
البسه نامتعارفی که در برابر هویت اصیل ایرانی قد عَلَم کرده است/ متولیان فرهنگی و اقتصادی پاسخگو باشند  البسه نامتعارفی که در برابر هویت اصیل ایرانی قد عَلَم کرده است/ متولیان فرهنگی و اقتصادی پاسخگو باشند
لباس و پوشش پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم هر شخصی نشأت می‌گیرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، هر کشور و ملتی فرهنگ خاص خود را دارد، فرهنگی که برخواسته از اندیشه‌ها، باورها و مذهب یک کشور است. رعایت ارزش‌ها و احکام الهی و قانون برآمده از آن، از جمله حجاب اسلامی یک ضرورت شرعی و همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به اینکه بایدها و نبایدهایی که در دین و مذهب وجود دارد، شاکله پوششی یک جامعه را تشکیل خواهد داد، لذا نباید متصدیان واحدهای صنفی البسه‌ای مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی عرضه کنند.  

اکثر لباس‌های نامتعارف مربوط به لباس زنانه است

خانم ملکیان در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد،با بیان اینکه بیشترین لباس‌های نامتعارف مربوط به لباس زنانه است، اظهار داشت: من معلم هستم، در این آشفته بازار لباس کار به جایی رسیده برای پیدا کردن لباسی مطابق با شئونات و فرهنگ اسلامی، برای خرید مانتویی بلند، جلو بسته و پوشیده باید ساعت‌ها در بازار بگردم اما در پشت ویترین‌ها بر تن هر مانکن، مانتوهای کوتاه، شلوارهای زخمی و پاره پاره، لباس بدون دکمه و.. دیده می‌شود.

وی گفت: گاهی مانتوی مورد نظرم را به خیاط سفارش می‌دهم اما هزینه آن بالا است و به همین خاطر  مجبورم مدتی بگردم و از همین مانتوهای آماده بازار بخرم.

این شهروند کرمانشاهی ادامه داد: این اوضاع آشفته مد در بازار واقعاً خطرناک است حتی در کشورهای خارجی نیز مدل پوشاک چهارچوب خاص خودش را دارد.

وی گفت: بعضی از جوانان با دیدن فیلم‌های ماهواره‌ای مدل لباس خود را انتخاب می‌کنند و می‌خواهند هر چه که مد شود و بروز باشد بپوشند و اصلاً توجهی به پوشش فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند.

رواج پوشش‌های نامتعارف باعث از هم‌گسیختگی خانواده‌ها و افزایش استرس می‌شود/ مسئولان فرهنگی کم‌کاری کرده‌اند

کریم فاضلی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد،با بیان اینکه یکی از علت‌هایی که اکنون جوانان به سمت مدهای غربی سوق پیدا می‌کنند بحث هویت است، اظهار داشت: نسل جدید باید هویت ملی مذهبی خود را خوب بشناسد چرا که ایرانیان باستان دارای پوششی بوده‌اند که جامعه آن را پذیرفته و از نظر دینی نیز دارای هویتی با پوشش مناسب بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه و روانشناس بالینی افزود: متاسفأنه تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب باعث شده خیلی از نمادها و پوشش‌های نامتعارف امروزه در جامعه ایرانی اسلامی رواج پیدا کند؛ بدون آنکه معنا و مفهوم آن را بفهمند.

وی با اشاره به کم‌کاری مسئولان فرهنگی در این زمینه گفت: باید فرهنگ ایرانی اسلامی که بخش مهمی از هویت ایرانیان است به جوانان بشناسانیم و بدانیم که پوشش مناسب باعث آرامش بیشتر در خانواده ها و همچنین مانع گسترش آسیب‌ها در جامعه می‌شود.

فاضلی خطاب به مسئولان فرهنگی خاطرنشان کرد: رواج پوشش‌های نامتعارف و نابهنجار باعث از هم‌گسیختگی خانواده ها و افزایش استرس می‌شود. بنابراین آسیب‌های روانشناختی، یکی از پیامدهای پیروی کورکورانه از مد و لباس‌های غربی است.

وی گفت: ایران تمدنی چندین هزارساله دارد و زنان دارای پوشش متعارف بوده‌اند و خانواده‌ها احساس آرامش داشته‌اند. پوشش کوردی زنان که یکی از لباس‌های زیبا و پوشیده است متاسفانه به جوانان معرفی نشده، امیدواریم فعالان حوزه فرهنگ در زمینه طراحی مد و لباس بتوانند در معرفی پوشش اصیل ایرانی اسلامی با اهتمام بیشتری فعالیت کنند.

جامعه دچار درهم ریختگی در حوزه پوشش و لباس شده است/ فقط اداره ارشاد دخیل نیست

جمال برفی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد،اظهار داشت: یکی از اعضای کارگروه مد و لباس حوزه هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر طراحی لباس‌هایی متناسب با الگوهای ایرانی اسلامی تاکید دارد و در حال فعالیت است.

معاون حوزه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: مسئله‌ای که در خصوص ارائه الگوها وجود دارد این است که تا چه اندازه بازارپسند است و آیا مورد استقبال مصرف کننده قرار می گیرد یا نه. 

وی با بیان اینکه یکی از اعضای کارگروه طراحی مد و لباس، اداره صمت است، گفت: بخشی از هدف این کارگروه ایجاد اشتغال است که برای تولیدکننده تا چه حد صرفه اقتصادی دارد و آن تولید بازارپسند است.

برفی تصریح کرد: در برخی مواقع لباس‌های تولید شده ایرانی اسلامی بدلیل قیمت بالا مشتری زیادی ندارد یا اینکه متناسب با ذائقه مصرف کننده نیست و همین موضوع موجب متضرر شدن تولیدکننده می‌شود لذا طرحهای ارائه شده دیگر تولید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه دچار درهم ریختگی در حوزه پوشش و لباس شده است، گفت: اداره ارشاد در خصوص عرضه لباس‌های نامتعارفی که در پشت ویترین‌ها خودنمایی میکند ضمانت اجرایی ندارد.

برفی با اشاره به اینکه اعضای کارگروه شامل سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های تولید کننده و مصرف کنندگان لباس، آموزش و پرورش، صدا و سیما و.. هستند، ادامه داد:  نظارت بر عرضه لباس بر عهده صنعت معدن تجارت، اتحادیه پوشاک و اماکن است و از طرفی متولی فرهنگ سازی برای تغییر ذائقه مردم فقط این اداره ارشاد نیست بلکه همه اعضا کارگروه دخیل هستند.    

تقاضا برای خرید پوشاک از سوی مردم است/ برخی لباس‌ها مشتری‌پسند نیستند

حسین بیات در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد،اظهار داشت: از چند روز گذشته تعداد سه اکیپ از طرف اتحادیه و همچنین سه اکیپ از طرف شورای امر به معروف و نهی از منکر بر واحدهای صنفی پوشاک و البسه نظارت می کنند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک کرمانشاه افزود: با رصد این اکیپ‌ها تمامی تولیدکنندگان و پوشاک‌فروشان؛ موارد نامتعارف را گزارش و به تعزیرات حکومتی و اداره اماکن معرفی می‌کنند. و تاکنون تعدادی از مغازه ها نیز پلمپ شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه روال رایج در حوزه "مد" این گونه است که با آمدن مُد جدید، مُد قدیمی کنار گذاشته می‌شود، گفت: بنابراین برخی لباسها مشتری پسند نیستند، بازاریان برای جلوگیری از متضرر شدن لباسهای مشتری پسند را ارائه می‌دهند.

بیات بااشاره به فعالیت بیش از 30 هزار فروشگاه لباس در کرمانشاه گفت: حدود 10 تا 15 درصد از مغازه ها مجوز ندارند. و پروانه کسب تعدادی هم سالیانه بدلیل ورشکستگی یا تغییر شغل ابطال می شود.

وی با اعتراض به عرضه لباسهای تاناکورا، گفت: متاسفانه این مغازه‌ها همچنان بدون مجوز در حال فعالیت هستند و همه نوع لباس را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهند.  

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک کرمانشاه عنوان کرد: این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که با توجه به اینکه تقاضا برای خرید پوشاک از سوی مردم است، دوخت پوشاک نیز بر اساس تقاضا انجام می‌شود، و ناچاراً بعضی از پوشاک نامتعارف هم در ویترین مغازه‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد،لباس‌های غیرمتعارف از دیدگاه نظام جمهوری اسلامی ایران یک ناهنجاری اجتماعی مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی است. دستگاه‌های فرهنگی از یک سو و واحدهای اقتصادی از سوی دیگر متولی اصلی رواج مُد در بازار هستند که باید پاسخگوی لجام گسیختگی در این حوزه باشند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد