کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با دانا مطرح کرد:

امنیت و انرژی اروپا به خطر افتاد/ تکاپوی غرب برای توقف جنگ روسیه و اوکراین

کد خبر: 309320
|
19:49 - 1401/10/26
نسخه چاپی
امنیت و انرژی اروپا به خطر افتاد/ تکاپوی غرب برای توقف جنگ روسیه و اوکراین
ابوالقاسم دلفی گفت: اروپایی‌ها جهت تامین انرژی مورد نیاز خود در مضیقه قرار گرفته‌اند؛ چرا که پس از آنکه اروپایی‌ها روسیه را تحریم کردند، روسیه نیز متقابلا در بخش انرژی و گاز عکس‌العمل نشان داد و اروپایی‌ها را تحریم کرد و آنها را در زمستان و در اوج نیاز، دچار مشکل کرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،ابوالقاسم دلفی، کارشناس مسائل بین‌المللی و اروپا در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه در روزهای پایانی سال میلادی و اوایل سال نو شاهد افزایش تنش میان روسیه و اوکراین بودیم که موجب افزایش درگیری‌های نظامی آنها نیز شد، اظهار داشت: شرایط اوکراین و حمایت‌های ناتو و غربی‌ها باعث شده است که تا کنون اوکراین در مقابل حملات روسیه دوام بیاورد و روند فرسایشی این جنگ همچنان ادامه یابد. از سوی دیگر قول و قرارهایی که پوتین در رابطه با زمان محدود به سرانجام رساندن این جنگ داده بود همچنان محقق نشده و تمام تلاش خود را برای فشار بیشتر بر اوکراین به کار می‌گیرد تا جنگ، بیش از این به درازا نکشد؛ به همین دلیل است که قبل از اجرایی شدن آتش‌بس روسیه و اوکراین، روس‌ها حملات نظامی را افزایش دادند تا هرچه زودتر به این وضعیت سامان بخشند که نتیجه‌ای در بر نداشت.

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه افزود: حمله نظامی اخیر، در پاسخ به حمله اوکراین به درون خاک روسیه بود که پایگاه نظامی روسی را مورد هدف قرار دادند و بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه 63 نفر از نظامیانش کشته شدند. این بیشترین تلفات روس‌ها از زمان شروع جنگ بوده است. از آنجا که جنگ نظامی با تبلیغات نظامی نیز همراه است، اوکراینی‌ها این آمار را بیش از 400 نفر اعلام کردند.

 

دلفی گفت: اوکراینی‌ها با حمایت ناتو ظاهرا سلاح‌هایی را بدست آوردند که می‌توانند با دقت بیشتری، روس‌ها را مورد هدف قرار دهند. متقابلا روس‌ها هم بعد از این حملات و طی روزهای اخیر که شب اول سال نو بود بعضی از مناطق کی‌یف و تاسیسات برق را نشانه رفتند که موجب قطع برق در کی‌یف شد و فشارهایی را بر اوکراین وارد آورد.

 

این کارشناس مسائل بین المللی در ادامه با بیان اینکه در این تهاجم، زلنسکی مدعی شد که تهاجم روس‌ها از طریق پهپادهای ایران صورت گرفته و 40 عدد از این پهپادها را نیز سرنگون کرده است، اظهار داشت: این ادعای زلنسکی سخن جدیدی نیست و مدت‌هاست که کی‌یف چنین ادعایی را به کرات تکرار می‌کند. در همین راستا اروپا از اوکراین خواسته است تا مدارکی را در این باره جمع‌آوری و به آنها ارائه نماید.

 

دلفی با تاکید بر اینکه ایران باید در مقابله با این ادعا عکس‌العمل جدی نشان دهد و تکلیف چنین ادعاهایی روشن شود، گفت: مشخص است که تهاجم روسیه به اوکراین شرایط سختی را برای اروپا ایجاد کرده است. از طرفی امنیت اروپا بعد از دهه‌ها پس از جنگ جهانی دوم به خطر افتاده است. یک کشور همسایه اتحادیه اروپا در حال جنگ است و این جنگ به اروپا هم سرایت و ناتو را درگیر خود کرده است.

 

وی افزود: برای برقراری امنیت، بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تلاشند که این جنگ را از طریق گفتگو حل و فصل کنند. فرانسه و آلمان در این زمینه رایزنی‌هایی را داشته‌اند؛ اما تا کنون به نقطه روشنی نرسیدند.

 

دلفی با اشاره به اینکه این جنگ، دیگر نقاط اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلاتی را بوجود آورده است، تصریح کرد: مهمترین مشکلی که بواسطه این جنگ، گریبانگیر اروپایی‌ها شده است، بهم خوردن امنیت قاره سبز است. آنچه واضح است اوکراین از نظر نظامی ظرفیت دفاع از خود را ندارد و کمبود وجود نیروی نظامی قابلی که بتواند در مقابل تهاجم روسیه قد علم کند به چشم می‌خورد و به ناتو متوسل می‌شود؛ به همین دلیل ناتو در عمق اروپا نفوذ پیدا کرده و در مرزهای با اوکراین در لهستان، رومانی و دیگر کشورها حاضر شدند تا به اوکراین کمک نظامی داشته باشند.

 

وی گفت: مشکل دیگر آن است که انرژی اروپا به خطر افتاده است و اروپایی‌ها در مضیقه قرار گرفته‌اند؛ چرا که پس از آنکه اروپایی‌ها روسیه را تحریم کردند، روسیه نیز متقابلا در بخش انرژی و گاز عکس‌العمل نشان داد و اروپایی‌ها را تحریم کرد و آنها را در زمستان و در اوج نیاز، دچار مشکل کرد. اروپایی‌ها علی رغم تمام تلاشی که کردند و خودشان را برای زمستان، آماده کرده بودند ولی مجبور شدند گاز مورد نیاز خود را با 4 برابر قیمت از آمریکا وارد کنند که این مسئله موجب فشار زیادی بر اقتصاد خانوارهای اروپایی وارد آورد.

 

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: از آنجا که روسیه و اوکراین از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات بشمار می‌روند، با شروع جنگ و تحریم صادرات غلات از روسیه به اروپا، مشکل دیگری برای ساکنان قاره سبز رقم زده شد. تمام این شرایط و مشکلات دست به دست هم داده و اروپا و غرب را به تکاپو واداشته است تا بتوانند با شروع گفتگو با روس‌ها، این جنگ را متوقف کنند؛ چرا که خود نیز متحمل خساراتی شدند.

 

دلفی با بیان اینکه اروپایی‌ها این تهاجم را بی‌منطق خواندند و معتقدند مشکل روسیه و اوکراین باید از طریق گفتگو حل شود، گفت: غربی‌ها درصددند برخورد سختی با روسیه داشته باشد که کشور دیگری جرات چنین کاری را در اروپا نداشته باشد. در همین راستا کشورهایی که به زعم خود در کنار روسیه بودند را برایشان حسابی جداگانه باز می‌کنند. ادعای استفاده روس‌ها از پهپادهای ایرانی نیز در همین چارچوب می‌گنجد.

 

وی افزود: متاسفانه مدتی است که ایران را با این ادعا مورد هجمه قرار داده‌اند و به عنوان حامی روسیه و کشوری که تسلیحات نظامی به روسیه می‌دهد، محسوب می‌کنند. اگرچه ما سیاست بی‌طرفی را در این جنگ اعلام کردیم ولی این ادعا که به همراه خسارات جانی و مالی به مردم اوکراین همراه بوده است، از سوی اوکراین و غرب دارد روی آن کار می‌شود تا ایران را در عرصه بین‌المللی بیش از پیش در معرض هجمه و انزوا قرار دهند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه  اگر ایران با روس‌ها روابط خوبی دارد دلیل بر آن نیست که در کنار روس‌ها با اوکراین بجنگد، گفت: به نظر می‌رسد اگر به موقع روی پرونده‌ای که غرب برای ایران در این جنگ تدارک دیده است، مسلط نشویم، پرونده سنگینی خواهد شد.

 

دلفی با بیان اینکه ما به عنوان کشوری که 8 سال خاکمان مورد تجاوز رژیم بعث قرار گرفته بود و همواره مهاجم و تهاجم کننده را محکوم کردیم، اظهار داشت: خواسته ما این است که دنیا کشور مهاجم را در هر جنگی تقبیح و محکوم کند و این سیاست عمومی را بعد از انقلاب همواره اعلام داشته است. لذا نباید به گونه‌ای حرکت کنیم که دنیا به زعم خودش، ما را به عنوان یک شریک کشور مهاجم تلقی کند که اگر چنین ادعایی به سمت و سوی اثبات رود و به عنوان یک موضوع حقیقی با آن برخورد شود، مشکلاتمان در عرصه بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

 

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: در شرایطی هستیم که در صحنه بین‌المللی دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی ما، نگاه به شرق و رابطه مطلوب با روسیه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. بنابراین ما با روسیه دارای ارتباط خوبی هستیم و این می‌تواند در مناسبات ما تعریف شود. ما باید همکاری‌های اقتصادی و نظامی خوبی داشته باشیم. همه اینها برای غرب تا زمانی معقول است که ما بقیه روابطمان با دیگر کشورها نیز به همین خوبی باشد و با کشورهای دیگر دنیا نیز به همین سبک و سیاق رفتار کنیم.

 

ابوالقاسم دلفی با اشاره به اینکه در ارتباط با غرب روابط متشنج و پر تنشی داریم و دنیا هم در آن زاویه دید با ما به شکل کشوری که با آن روابط حسنه دارد برخورد نمی‌کند، گفت: در مذاکرات هسته‌ای، گره‌هایی وجود دارد و ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. ما و غربی‌ها به دنبال اهداف خود هستیم. غربی‌ها برای ما در موضوعات حقوق بشری پرونده‌هایی تشکیل دادند و در شورای حقوق بشر علیه ایران قطعنامه صادر کردند و کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دادند. همه اینها موجب هزینه‌هایی برای ایران خواهد شد و در عرصه بین‌المللی ایران را به انزوا خواهد کشاند.

 

وی افزود: طبیعی است که هر کشوری که با کشور دیگر روابط مناسبی با هم دارند این روابط را به همکاری‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی تبدیل ‌کنند. چین هم اکنون با روسیه مبادلات تجاری، سیاسی و نظامی دارد. چرا چنین ادعاهایی را به چین وارد نمی‌کنند؛ زیرا بهانه و فشارهای دیگری در میان نیست. ما نیز اگر در عرصه بین‌الملل کشوری با روابط عادی بودیم که قبل از جنگ اوکراین و در مقطعی به روس‌ها پهپاد فروخته باشیم و حتی با اثبات اینکه پهپ‍ادهای ایرانی در جنگ اوکراین بکار گرفته شده باشد، سپس اعلام می‌کردیم که مبادلات نظامی ما قبل از شروع جنگ بوده شاید پذیرفته بود و موضوع مهمی نبود و به چشم غرب هم نمی‌آمد؛ اما در چنین شرایطی که ما می‌توانستیم با روس‌ها روابط عادی داشته باشیم تبدیل به عوامل فشاری شده که چرا با کشوری که در حال جنگ است و طبق مقررات بین‌المللی نباید به آن تسلیحات فروخت، مبادلات نظامی داشته‌ایم.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: وقتی غربی‌ها به دنبال عوامل تنش‌زا در رابطه با ایران هستند و هر روز بهانه‌ای برای موضوع هسته‌ای می‌آورند  همه این اتهام‌ها تبدیل به مجموعه فشارهایی می‌شود که از آن در هر جایی می‌توانند علیه ایران سوءاستفاده کنند.

ابوالقاسم دلفی با اشاره به اجرایی شدن آتش‌بس موقت میان روسیه و اوکراین گفت: باید از این فرصت استفاده کرد و با موضع خود، غربی‌ها را متوجه سازیم که ایران را از پرونده جنگ اوکراین جدا کنند؛ زیرا ایران مدت‌هاست که موضع بی‌طرفی را اتخاذ کرده است.

 

    آخرین مطالب