در ایستگاه پایانی؛

برگزیدگان جایزه جلال معرفی شدند/ صور و عزرائیل شایسته تقدیر لقب گرفتند

کد خبر: 309310
|
21:39 - 1401/10/24
نسخه چاپی
برگزیدگان جایزه جلال معرفی شدند/ صور و عزرائیل شایسته تقدیر لقب گرفتند
مراسم اختتامیه پانزدهمین جایزه ادبی جلال با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این جایزه امروز شنبه بیست و چهارم دی ماه در تالار وحدت با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم اختتامیه پانزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد با اجرای رسالت بوذری امروز شنبه ۲۴ دی ماه ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه در تالار وحدت با حضور اسماعیلی وزیر ارشاد، علی رمضانی مدیر خانه کتاب و اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای مراسم علی رمضانی مدیر خانه کتاب با عرض خیر مقدم به اهالی کتاب و نامزدهای این دوره و تشکر از هیئت علمی داوران و دست اندرکاران جایزه افزود ۲۷۰۰ اثر به دبیرخانه جایزه رسید که در چهار گروه اصلی نقد ادبی، داستان کوتاه، مستندنگاری و رمان تقسیم بندی شدند که به لحاظ کمی و کیفی نسبت به دوره های پیش رشد داشتند.

 

رمضانی افزود: دو بخش ویژه دیگر امسال آثار منتشر شده درباره حاج قاسم و کرونا بودند که مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند که امشب برگزیدگان آنها مورد تقدیر قرار می‌گیرند. باید از ناشران عزیزی که در طول سال گذشته آثاری را در حوزه‌های مختلف ادبی منتشر کردند تشکر ویژه کنم؛ در مجموع ۸۵۸ ناشر آثارشان به این دوره رسید و ۱۴ ناشر به مرحله ۲۰ نامزد نهایی راه پیدا کرده‌اند.

 

جلال آل احمد غربزدگی را در سال ۴۱ نوشته و امسال ما در شصتمین سالگرد آن اثر قرار داریم. جلالی که از واشنگتن، مسکو، مکه تا بیت المقدس را دیده بود و بعد این اثر را نوشته، قطعاً بازخوانی آن برای ما واجب و قابل احترام است. امیدوارم آثار برگزیده این دوره نیز مورد نگاه منتقدان، اهالی ادب و رسانه قرار گیرد.

 

در ادامه این مراسم وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره ادبی جلال، بیانیه هیئت علمی این دوره را قرائت کرد و بعد از آن کلیپی از نویسندگان و اهالی ادبیات که در یک سال گذشته از میان ما رفتن و فوت کردند، پخش شد که مورد تشویق حضار قرارگرفت.

در ادامه این مراسم جوایز بخش های مختلف جایزه با حضور هیئت داوران، وزیر ارشاد و اعضای هیأت علمی جایزه اهدا شد.

 

جایزه بخش مدافعان سلامت:

کتاب جهاد در قرنطینه روایت گروه جهادی شهید ابراهیم زاده نوشته فروغ زال به عنوان اثر برگزیده این بخش، شامل لوح تقدیر، تندیس جایزه و مبلغ ۲۵ میلیون تومان

 

بخش ویراستاری:

مرحوم حسین جلال پور برای ویرایش کتاب صور سکوت؛ لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۱۵ میلیون تومان

نرجس توکلی برای ویرایش کتاب اینجا سوریه است صدای راوی زنان جنگ؛ لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۱۵ میلیون تومان

 

بخش ویژه مستندنگاری حاج قاسم:

 جایزه این بخش با حضور پدر شهید آرمان علی وردی اهدا شد که در ادامه وزیر ارشاد هدیه ای به پاس تشکر به پدر شهید علی وردی تقدیم کرد.

کتاب حاج قاسمی که من میشناختم نوشته سعید علامیان؛ لوح تقدیر تندیس و مبلغ ۲۵ میلیون تومان

کتاب شاید پیش از اذان صبح نوشته احمد یوسف زاده؛ لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۲۵ میلیون تومان

 

 

بخش نقد ادبی:

در این بخش داوران اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکردند و صرفاً به دو اثر به عنوان شایسته تقدیر جوایزی اهدا شد:

کتاب تماشای روایت نوشته مجید آقایی شایسته لوح تقدیر ، تندیس و مبلغ ۵۰ میلیون تومان

کتاب خود انتقادی ادبی نوشته مهرداد نصرتی شایسته لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۵۰ میلیون تومان

 

بخش داستان کوتاه:

هیئت داوران در این بخش کتاب ویروس عاشق نوشته مجید رحمانی را شایسته تقدیر انتخاب کردند و لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی ۵۰ میلیون تومان به رحمانی اهدا شد.

 

 

بخش مستند نگاری: 

در این بخش یک اثر به عنوان برگزیده و دو اثر به عنوان شایسته تقدیر از طرف هیئت داوران انتخاب شد:

 

اثر عنوان برگزیده:کتاب سازمان سیاسی بهائیت نوشته حمیدرضا اسماعیلی؛ لوح تقدیر تندیس و جایزه نقدی

کتاب نبرد تنگه ها نوشته مصطفی رحیمی شایسته لوح تقدیر تندیس و جایزه ۲۵ میلیون تومانی

کتاب عقیله نوشته الهام امین شایسته لوح تقدیر تندیس و جایزه ۲۵ میلیون تومانی

 

 در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب با گرامیداشت یاد جلال عنوان کرد هرچه در معرفی و بزرگداشت جلال بکوشیم، حقیقتاً جا دارد و اهمیت جلال را از نسل ما باید پرسید؛ وقتی کتاب غرب زدگی در سال ۴۱ منتشر شد من سال آخر دبیرستان را می گذراندم این کتاب در برابر آن فضایی که در انتظارمان بود، برایمان مصونیت بخشید و یکی از کسانی که در زندگی من جهت بخش بوده، قطعاً جلال است؛ جلالی که نماد نویسندگی در دوران پس از انقلاب شد.

در ادامه محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه و گرامیداشت یاد و نام امام راحل از دست اندرکاران این جایزه کمال تشکر را داشت و افزود: در سال اول انقلاب ما فقط ۱۱ نویسنده داشتیم و امسال ما ۲۸۰۰۰ نویسنده داریم و این قطعا معجزه انقلاب اسلامی است.

ما در سال‌های گذشته گرفتار بلیه کرونا بودیم و خدا را شاکریم که الان می‌توانیم این مراسم را به خوبی برگزار کنیم.

 

 

در این روزها ما وارد فصل جشنواره های بزرگ نظام جمهوری اسلامی شده‌ایم روزهایی به یادماندنی برای اهالی هنر که شاهد اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران زمین هستیم، امیدواریم  که بتوانیم آنها را به رخ همه جهانیان بکشیم.

۶۰ سال از نهضت بزرگ اما میگذرد و مادر شصتمین سال کتاب بزرگ جلال هستیم جلال یک مسئله مهم را برای ما روایت می‌کند جلال برای ما یک نماد تمدنی دارد؛ تمدن ایرانی اسلامی که در برابر هجمه غربی‌ها اتفاق افتاده است.

اینکه ما از بین همه نویسندگان از جلال یاد می کنیم فقط به خاطر شخصیت او نیست بلکه پاسداشت یک مبارزه طولانی با جریان فکری مهاجم است.

 

 

در ادامه با حضور وزیر ارشاد و یاسر احمدوند معاون فرهنگی ارشاد و هیئت علمی جایزه ادبی جلال، جوایز آخرین بخش، یعنی داستان بلند و رمان اهدا شد:

هیئت داوران این بخش اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکردند و به دو کتاب عنوان شایسته تقدیر لقب دادند.

کتاب صور نوشته حسین علی جعفری و کتاب عزرائیل نوشته نیما اکبرخانی لوح تقدیر، تندیس و جایزه ۵۰ میلیونی جایزه ادبی جلال را به خود اختصاص دادند.