پرداخت پایه سنوات وظیفه کارفرماست/ جزئیات پرداخت پایه سنوات کارگر توسط کارفرما

کد خبر: 309257
|
17:12 - 1401/10/11
نسخه چاپی
پرداخت پایه سنوات وظیفه کارفرماست/ جزئیات پرداخت پایه سنوات کارگر توسط کارفرما
براساس قانون کار، پرداخت پایه سنوات وظیفه قانونی برای کارفرما بوده که باید آن را در دستور کار خود قرار دهد برخی از کارفرمایان، توجه خاصی نسبت به موضوع پایه سنوات نداشته و همین مسئله باعث می‌شود تا کارگر اقدام به شکایت علیه آن‌ها کند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از راه دانا؛ براساسقانون کارپایه سنوات، ارتباط مستقیمی با میزانسوابق کاری کارگردارد، در واقع  کارگران با سابقه کار بالا، از میزان پایه سنوات بیشتری برخوردار خواهند بود. درماده ۳۴ قانون کار، علاوه بر حقوق و دستمزد، مزایایی مانند حق اولاد، مسکن، عائله مندی و غیره برای کارگران در نظر گرفته شده است، در واقع صرف پرداخت حقوق و دستمزد نمی‌تواند منجر شود تا کارگر برای کارفرما کار انجام دهد، بلکه باید در کنار حقوق ماهانه، مزایا شغلی نیز برای کارگران تعیین گردد.

 پایه سنوات مبلغی است که برای کارگران با سابقه بیش از یک سال در نظر گرفته می‌شود. همانطور کهحداقل حقوق قانونی کارتوسط وزات کار تعیین می‌شود، مبلغ پایه سنوات نیز توسط این وزارتخانه صورت می‌گیرد.

قانون کار با هدف جبران کسری حقوق کارگران، مزایا پایه سنوات را برای کارگر  تعیین کرده است. قانونا از زمان شروع به کار کارگران، مبلغ سنوات به آن‌ها تعلق گرفته و مبالغ تعیین شده همراه با حقوق آن‌ها به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. البته این امکان وجود دارد که کارفرما، به صورت یکجا، سنوات را به همراه عیدی در پایان سال به کارگران پرداخت کند.

در حال حاضر، کارگران قرارداد رسمی و غیر رسمی، از مزایا مربوط بهپایه سنواتبرخوردار هستند. بنابراین تفاوتی بین نوع قرارداد کار نمی‌کند و حتی کارگرانی که قرارداد آن‌ها به صورت رسمی نیست، باز هم باید پایه سنوات به آن‌ها تعلق گیرد. پایه سنوات نوعی مزایا جانبی برای کارگران که در کنار حقوق و دستمزد آن‌ها پرداخت می‌شود. در واقع سنوات با حداقل پایه حقوق وزارت کار جمع شده و به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

در هر صورت، پرداخت پایه سنوات، وظیفه قانونی برای کارفرما بوده که باید از عهده این تکلیف برآید. برخی از کارفرمایان، توجه خاصی نسبت به موضوع پایه سنوات نداشته و همین مسئله باعث می‌شود تا کارگر اقدام به شکایت علیه آن‌ها کند.

عدم پرداختن سنوات، رفتاری برخلاف قانون از جانب کارفرما بوده و کارگر باشکایت از کارفرماو همچنین با ارائه دلایل کافی می‌تواند سنوات خود را به صورت قانونی مطالبه کند.

مبلغ پایه سنوات در سال ۱۴۰۱

نرخ پایه سنوات در سال ۱۴۰۱ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقتمشمول قانون کارکه دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، روزانه ۷۰.۰۰۰ ریال (پنجاه و هشت هزار و سیصد و سی و سه ریال) تعیین می‌شود.

همچنین، نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه ۲۰ مبلغ … ریال (… ریال) خواهد بود و برای سایر گروه ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

نحوه محاسبه پایه سنوات در سال ۱۴۰۱

محاسبه سنوات بر اساس جدول ارائه شده در انتهای مطلب و به صورت ماهیانه محاسبه می‌شود که در صورت یکساله بودن سابقه کار از آن استفاده می‌شود؛ اما در سال‌های پس از تطبیق با توجه به درصدهایی که شورای عالی کار اعلام می‌کند افزایش می‌یابند. در سال ۱۴۰۱ میزان سنوات را به صورت زیر محاسبه می‌کنند:

(تعداد روزهای کاری ماه×۷۰.۰۰۰) + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری =حقوق پایه ماهانه در سال دوم

چرا که مبلغ نرخ پایه سنوات در سال ۱۴۰۱ برابر ۷۰.۰۰۰ ریال می‌باشد.

تفاوت پایه سنوات با حق سنوات

حق سنوات به‌عنوان پاداش پایان‌کار به آن‌دسته کارگرانی داده می‌شود که قراردادشان خاتمه یافته است یا استعفا داده و ترک کار کرده‌اند، اما پایه سنوات برای افرادی است که یک‌سال سابقه کار دارند و به حداقل حقوق آن‌ها اضافه می‌شود. پایه سنوات را می‌توان بخش حمایتی پایه حقوق نامید که عموما شورای‌عالی کارآن را برای جبران‌کردن حداقل دستمزد تصویب و ابلاغ می‌کند. این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولا با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگر وظیه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت مابه التفاوت دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن ذخیره مرخصی

پرداخت حق مسکن وظیفه کارفرما است/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن حق مسکن

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

جزئیات کسر از حقوق کارگر توسط کارفرما

پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه

جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

جزئیات پرداخت حق اولاد به کارگران و کارمندان از سوی کارفرما

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه

 


 

    آخرین مطالب