متولی آموزش‌های فنی، پشت دیوار بخش خصوصی چه می‌کند؟/ وقتی استعدادهای ویژه جوانان رایگان پرورش پیدا نمی‌کند

کد خبر: 308530
|
16:51 - 1401/05/04
نسخه چاپی
متولی آموزش‌های فنی، پشت دیوار بخش خصوصی چه می‌کند؟/ وقتی استعدادهای ویژه جوانان رایگان پرورش پیدا نمی‌کند
متولی آموزش‌های فنی، پشت دیوار بخش خصوصی چه می‌کند؟/ وقتی استعدادهای ویژه جوانان رایگان پرورش پیدا نمی‌کند : آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را می‌توان یک نقطه قوت برای ایجاد اشتغال‌های پایدار در سطح کشور نامید، اما این پروسه رایگان با اجرای سیاست های پیچیده، در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که بزرگ‌ترین چالش آن کاهش متقاضیان آموزشی در این عرصه است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛ استعدادهای نهفته در وجود انسان ها را می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد، این استعدادها که در حالت بالقوه قرار دارند، با طی کردن مراحل آموزشی و پرورشی، می توانند به حالت بالفعل درآیند و فواید قابل توجهی برای خود فرد و حتی افراد زیادی در جامعه داشته باشد.

سیر مراحل آموزشی را می توان از دوران کودکی در پایه‌های تحصیلی در مدارس ابتدایی تا دوران نوجوانی و جوانی در مقاطع دبیرستان و دانشگاه ها به تکامل رساند، اما خروجی همه آنها را نمی توان منتج به اشتغال دانست، زیرا این علم آموزی در کنار تجربه گزینی می تواند زمینه های اشتغال پایدار را فراهم کند .

بی شک انسان ها برای کسب مهارت های فنی،بنا به سلایق و علاقه ای که دارند، نیازمند مراجعه به مراکزی هستند که بتوانند استعدادهای نهفته در وجودشان را شناسایی و به منصه ظهور قرار دهند و این اتفاق خوب در زندگی‌شان باعث خیر و برکت های فراوان شود.

در کشورعزیزمان برای رفع این دغدغه، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شد.

رسالت اصلی این سازمان ارائه آموزش های فنی و مهارتی به افرادی بود که متقاضی و نیازمند حرفه آموزی بودند که با طی کردن سیکل آموزشی در رشته مورد علاقه شان و کسب امتیاز لازم در آزمون پایانی دوره آموزشی، گواهی مهارت آموزی را دریافت می کردند.

این اقدام خوب سازمان فنی و حرفه ای در سالیان گذشته باعث گردید که دامنه اشتغال آفرینی نیز از شعاع بیشتری در سطح کشور برخوردار شود اما با پیشبرد اهداف این سازمان به سمت و سوی بخش خصوصی از تعداد مراجعه کنندگان نیز کاسته شد.

سازمان فنی و حرفه‌ای به قطب درآمدزایی بخش خصوصی تبدیل شده است

فرزین حسینی یکی از شهروندان بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار هرمز در این رابطه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه ای می تواند قطب ایجاد تخصص در سطح کشور باشد، اما هم اینک به دلیل عدم سیاست گذاری صحیح به حاشیه رفته و به قطب درآمدزایی بخش های خصوصی تبدیل شده است.

حسینی یکی از چالش های خصوصی سازی مهارت‌های رایگان مراکز فنی و حرفه ای را پایین آمدن سطح علمی آموزشگاه های خصوصی عنوان کرد و افزود: با این اقدام، آموزشگاه های بخش خصوصی به دنبال درآمد زایی بوده و کمیت جذب متربی برایشان نسبت به کیفیت آموزش مهم‌تر می باشد.

وقتی دود مربی ناکارآمد در چشم متربی می رود

وی به بیان علت‌های کاهش کیفیت آموزشی در آموزشگاه های بخش خصوصی پرداخت و گفت: میزان پرداخت دستمزد به اساتید و مربیان در دوره‌های آموزشی نیز برای آموزشگاه ها حائز اهمیت بوده و به همین دلیل برخی از این آموزشگاه ها برای کاهش هزینه ها، از اساتید با تجربه کمتری بهره گیری می کنند که دود این اقدام در چشم متربی می رود.

هزنیه های گزاف آموزش خصوصی را نمی توان پرداخت کرد

مهسا صالحی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: اقدام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای خصوصی سازی آموزشگاه ها یک اقدام غیر حرفه ای می باشد، زیرا بسیاری از نوجوانان و جوانان این مرز و بوم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و نمی توانند هزینه های گزاف مورد درخواست بخش های خصوصی را تامین کنند.

صالحی با بیان اینکه هر روز بر آمار بیکاری جوانان کشور افزوده می شود، تصریح کرد: لازم می دانیم سیاست های کلان کشوری در خصوص نحوه فعالیت ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای در مراکز استان ها تغییر رویه داده شود تا بسیاری از افرا مستعد با دریافت آموزش رایگان در جهت فن آموزی و تبدیل آن به مشاغل تاثیرگذار در جامعه برآیند.

این جوان هرمزگانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه آموزش یکی از شاکله های اصلی اشتغال آفرینی می باشد، خاطرنشان کرد: چه بسیار از افرادی در جامعه را می شناسیم که با فراگیری آموزش های رایگان مراکز فنی و حرفه ای در سالیان گذشته توانسته اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و حتی چتر اقتصادی را برای چندین نفر دیگر از افراد جامعه گسترده کنند.

جوانان باید مهارت‌های فنی خود را برای ورود به بازار کار افزایش دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه هفته گذشته ضمن تاکید بر این نکته که جوانان باید مهارت‌های فنی خود را برای ورود به بازار کار افزایش دهند، افزود: امروز ما در حوزه فنی و حرفه‌ای نیازمند، پرورش نیروی متخصص و کارآموز ماهر هستیم که در نتیجه فعالیت‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای هرمزگان حاصل خواهد شد.

وی عنوان کرد: توسعه انسانی از طریق همین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قابل تحقق است ویکی از نیازهای اصلی هرمزگان محسوب می‌شود.

تعداد کمی از هرمزگانی‌ها تحت آموزش فنی و حرفه‌ای بودند

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به بازدید خود از مراکز فنی و حرفه‌ای هرمزگان، ابراز کرد: در بازدیدی که داشتم دیدم که تعداد کمی از هرمزگانی‌ها تحت آموزش فنی و حرفه‌ای بودند، شاید کمتر از 10 درصد و اغلب عزیزان خارج از استان تحت آموزش بودند وقتی علت را جویا شدیم اعلام شد که علی‌رغم اطلاع‌رسانی انجام شده، این کلاس‌ها مورد استقبال جوانان هرمزگان قرار نگرفته‌است.

عبادی‌زاده، با اشاره به لزوم حضور جوانان هرمزگانی در این کلاس‌هی مهارتی، افزود: یا اطلاع رسانی لازم از سوی فنی و حرفه‌ای برای حضور در کلاس‌های مهارتی انجام شده است و جوانان ما اهمیت موضوع را درک نمی‌کنند و یا اطلاع‌رسانی به صورت درست صورت نگرفته است.

فنی و حرفه‌ای هرمزگان می‌تواند بخش عمده‌ای از خلاء آموزش و اشتغال استان را حل کند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تشریح کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان می‌تواند بخش عمده‌ای از خلاء آموزش و اشتغال استان هرمزگان را حل کند و برای تحقق این امر باید اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع در دستور کار قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان و سایر نهادهای متولی ارائه اموزش‌های مهارتی، نقش و مسئولیت خودرا در این موقعیت حساس برای ترتبیت جوانان و نیروی کار ماهر و توانمند اجرا کنند تا جوانان هرمزگان بتوانند مشاغل خوبی را با حقوق‌های مناسب به دست بیاورند.

۶۶ گروه آموزشی در چهار خوشه اصلی قرار دارند

رضا علیزاده سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان در نشست خبری هفته مهارت با بیان اینکه در آموزشگاه های سیار شهری، رشته های متنوعی از قبیل جوشکاری، برق، صنایع خودرو، در حال انجام و ارائه آموزش‌های مهارتی هستیم؛ اظهار کرد: تمام این مراکز در چهار خوشه اصلی اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، این چهار خوشه، ۶۶ گروه آموزشی را پوشش می دهند.

وی افزود: ظرفیت های متعددی در استان هرمزگان وجود دارد، همان گونه که در رشته های مراکز ثابت دولتی قابل مشاهده است برخی از ظرفیت ها در جدول وجود ندارد که تلاش خواهیم کرد این رشته ها و استاندارد های موجود را ارتقاء ببخشیم و استانداردهای مطابق با ظرفیت های استان را تدوین کنیم و مراکز آموزشی را به این گونه کارگاه ها مجهز نماییم.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان با بیان اینکه امور باغی و زراعی و همچنین صنایع دریایی به صورت محدود در مراکز دولتی فنی و حرفه ای استان هرمزگان فعال هستند، تصریح کرد: مرکز دولتی شامل ۵۷ کارگاه ثابت ثبت شده در پرتال جامع آموزش فنی و حرفه ای کشور است که بخشی از این کارگاه ها غیر فعال هستند.

کمبود نیروی انسانی، علت غیرفعال بودن برخی از کارگاه‌ها

علیزاده علت غیر فعال بودن سایر کارگاه ها را کمبود نیروی انسانی و مربی برای آموزش عنوان کرد و ادامه داد:‌ بایستی همه کارگاه‌های غیرفعال را فعال کرد که یکی از راه‌های تحقق این برنامه واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اشباع رشته ها گفت: در سال گذشته به صورت عرضه محور فعالیت می کردیم اما در وضعیت کنونی می بایست به سمت اجرای آموزش های تقاضا محور تغییر رویه بدهیم که البته در این مسیر گام برداشته ایم.

نمی توانیم هر ۱۹ جامعه هدف‌مان را تحت پوشش آموزش های مهارتی قرار دهیم

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان گفت: با توجه به منابع و ظرفیت های محدود دولتی، نمی توانیم هر ۱۹ جامعه هدف مان را تحت پوشش آموزش های مهارتی قرار بدهیم بر همین اساس در یکی دو سال گذشته یک سیاستگذاری جدیدی در سازمان شکل گرفته است. لذا همه دست در دست یکدیگر داده و در راستای جذب شرکای مهارتی، تلاش می کنیم تا از این رهگذر بتوانیم هر ۱۹ جامعه هدف را پوشش دهیم، یکی از شرکای مهارتی بخش خصوصی یا غیر دولتی فنی و حرفه ای که بسیار حائز اهمیت است آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای است.

علیزاده ابراز داشت: در سالیان گذشته صدور مجوز تأسیس برای متقاضیان این امر، یک پروسه بسیار زمان بر و بسیار خسته کننده بود ولی خوشبختانه از سال قبل ، با توجه به تغییر سیاستگذاری دولت مردمی ، این مجوز، سه روزه صادر می‌شود و تمام نظارت‌های پیشینه به نظارت های پسینی تبدیل شده است.

وی با تایید برخی واگذاری مراکز و ساختمان‌های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی، اولویت اداره کل فنی و حرفه ای استان هرمزگان در سیاست آموزش، ارائه آموزش رایگان به متقاضیان در بخش دولتی و خصوصی نام برد.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای استان هرمزگان با بیان اینکه امکانات دولتی محدود است و به همین دلیل برخی مراکز و ساختمان‌های فنی و حرفه‌ای در استان به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: نمونه آن ساختمان اداری اداره کل سابق بوده که تقریبا مخروبه بود به بخش خصوصی واگذار شد همچنین مرکز آموزش فناوری اطلاعات نیز که تنها یک مربی داشت و متقاضی خاصی برای آن نبود به بخش خصوصی واگذار کردیم و مربی نیز در بخش دولتی در حال تدریس است.

علیزاده گفت: یک ساختمان نیز در منطقه کمربندی بندرعباس مخروبه بود و به دلیل مولد سازی به بخش خصوصی واگذار شد. در شهرستان میناب نیز یک مرکز که تنها 3 مربی داشت که واگذار شد.

وی با اشاره به تجهیز 6 مرکز دولتی در استان ویژه بانوان گفت: این مراکز در رشته‌های مختلف به‌زودی افتتاح می‌شوند.

توازن منطقه‌ای در تاسیس آموزشگاه ها رعایت نشده است

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان هرمزگان ابراز داشت: در شهرستان بندرعباس 134 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دایر شده است این بدین معناست که توازن منطقه ای رعایت نشده است، لذا می بایست این آموزشگاه ها با توجه به ظرفیت های هر محله تاسیس شود و این شرایط برای تمام مناطق حتی روستاها  ایجاد گردد.

علیزاد همچنین گفت: ۱۵ مرکز جوار، ۱۰ مرکز در پادگان، هفت مرکز در زندان و 10 دهستان هدف در ۹ شهرستان فعال است و آموزش های مهارتی را به مهارت جویان در این استان آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه هدف از واگذاری کسب درآمد نیست بلکه به دنبال ارتقای زیرساخت‌ها در استان هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت خیرین مراکز بیشتری احداث کنیم گفت: در واگذاری‌ها نیز به بخش خصوصی الزام می‌شود در همه رشته‌ها با نامه اداره کل آموزش برای برخی افراد رایگان انجام شود.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان هرمزگان اذعان داشت: برخی خانوارها توان مالی مناسبی برای پرداخت شهریه آموزشگاه‌های آزاد را ندارند، برخی خانواده‌ها هم توان مالی مناسبی دارند و مرکز آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات این اداره کل در سال آخر فعالیت خود تنها یک مربی داشت، باید ببینیم آیا نگهداری مرکز با این شرایط و نبود مربی منطقی است؟.

علیزاده گفت: دیدگاهم در خصوص واگذاری مراکز آموزش فنی و حرفه ای این است که مراکز واگذار شوند ولی اجاره دریافت نکنیم و در قبال آن، تعهد آموزش رایگان اجباری کنیم. البته دو کارگاه مرکز شماره یک بندرعباس واگذار شده اما برای هر دو ، تعهد آموزش رایگان لحاظ شده است.

 وی با بیان اینکه اداره کل فنی و حرفه ای استان هرمزگان با کمبود شدید نیروی انسانی برای فعال کردن کارگاه ها روبرو بوده و درصدد است مجوز استخدام نیرو دریافت کند، گفت: نیروهای انسانی این اداره کل فراتر از وظایفی سازمانی‌شان کار می‌کنند و این اداره کل دارای ۱۱۷ نفر رسمی، ۹ نیروی پیمانی مربی حق التدریس، ۵۶ نفر نیروی قراردادی است.

 

انتهای پیام/

    آخرین مطالب