چرا نرخ رشد تورم در سه ماه اخیر نزولی شد؟/ دولت سیزدهم و کاهش انتظارات تورمی

کد خبر: 307601
|
13:33 - 1400/10/06
نسخه چاپی
چرا نرخ رشد تورم در سه ماه اخیر نزولی شد؟/ دولت سیزدهم و کاهش انتظارات تورمی
چرا نرخ رشد تورم در سه ماه اخیر نزولی شد؟/ دولت سیزدهم و کاهش انتظارات تورمی : عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز در سال جاری، افزایش نرخ تورم پیش بینی می‌شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظارات تورمی کاهش یافت و این موضوع در نزولی شدن نرخ تورم موثر بود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره نزولی شدن نرخ رشد تورم در سه‌ماهه گذشته، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد که با توجه به رشد نرخ ارز و اثر مستقیم آن بر صنایع تولیدی و مصرفی، روند نرخ تورم، افزایشی باشد، ولی آمار منتشره عکس آن را نشان می‌دهد.

 

 

نقش کاهش انتظارات تورمی در نزولی شدن نرخ تورم

 

وی افزود: کاهش انتظارات تورمی در نزولی شدن نرخ تورم اثر گذار بوده که در مرحله نخست کاهش نرخ رشد تورم قدم مثبتی برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نرخ ارز از حدود ۲۳ هزار تومان در خرداد ماه امسال اکنون به کمتر از ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان رسیده است. به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از کالاها و دارایی‌ها وارداتی است، با افزایش نرخ ارز انتظار می‌رفت رشد قیمت افرایش یابد، اما عامل کلیدی این عدم افزایش صرفاً به کنترل انتظارات تورمی برگردد. 

 

شقاقی شهری گفت: به عبارتی می‌توان این‌گونه برداشت کرد که افزایش احتیاط در خریدوفروش به‌عنوان ترمزی برای افزایش قیمت عمل کرده است. به عنوان مثال مردم در این روزها در خرید مسکن، خودرو و حتی ورود به بازار سرمایه و خرید ارز و طلا، مردد شده‌اند. با توجه به انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، و امکان کاهش ارزش دارایی‌ها و یا ایجاد رکود سعی در خرید مناسب‌تر را دارند.

 

وی تصریح کرد: در رابطه با کالاهای اساسی صبر و وقفه معنایی ندارد و نمی‌شود خرید را عقب انداخت. با درنظرگرفتن دو عامل بیان شده، اگر بخواهیم آمار منتشره از سوی مرکز آمار را تفسیر کنیم، تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که به دلیل بروز احتیاط در خریدوفروش در بازار دارایی‌ها و کالاهای غیرضروری فعلاً ترمز افزایش روند رشد تورم کشیده شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به مذاکرات گفت: در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب هم نرخ دلار کاهش خواهد یافت و هم رشد قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا با تغییر زیرساخت‌ها شرایط اقتصادی را مدیریت کنیم.

 

 

دولت سیزدهم از بانک مرکزی استقراض نکرده است

 

شقاقی شهری با اشاره به عدم چاپ اسکناس و دیگر اقدامات دولت برای جلوگیری از افزایش رشد نرخ تورم، ادامه داد: دولت در این مدتی که سرکار آمده از منابع پایه پولی در بانک مرکزی استقراض نکرده است ولی یا اوراق منتشر کرده و یا از طریق بانک‌ها، منابع خود را تأمین کرده‌اند؛ البته تنها عواملی که در کوتاه مدت بر روند تورم تأثیر زیادی دارد، تغییرات قیمت ارز و انتظارات تورمی است.

 

این اقتصاددان توضیح داد: اصلاحاتی مثل تأمین کسر بودجه، رفع ناترازی بانک‌ها، خلق نقدینگی و پایه پولی و... اثرات خود را برعکس تغییرات نرخ ارز و انتظارات تورمی، با یک وقفه نشان می‌دهد. این سردرگمی‌ها و احتیاط‌های مالی است که جلوی شتاب روند قیمت‌ها را گرفته است که قبلاً در سال ۹۲ هم در بازارها رخ داد. اکنون همان روند را در راستای خبرهای مذاکرات دوباره تجربه می‌کنیم. 

 

وی با اشاره به اهمیت انتظارات تورمی، گفت: امروز دولت سیزدهم به‌پای میز مذاکره رفته و غربی‌ها هم بر رسیدن به توافق تاکید دارند؛ با وجود اختلاف‌نظر در نحوه مذاکرات اثرات این اخبار بازار را تحت‌تأثیر قرار داده است.

 

 

دولت عوامل بنیادین و ساختاری اقتصاد را سامان دهد 

 

شقاقی شهری بیان کرد: برای اصلاح اقتصادی و اصولی بازار دولت بداند که باید عوامل بنیادین و ساختاری اقتصاد را سامان دهد تا انتظارات هم در همان راستا منطقی و اصولی شود. دولتمردان با نیم‌نگاهی به کشورهایی که مشکل مشابه ما را داشته‌اند متوجه خواهند شد که بعضی از آنها که بنیاد صحیحی داشتند و تورم‌های شدیدی را حس نکردند ولی کشورهایی که بنیان صحیحی نداشت مثل ونزوئلا به‌واسطه عدم صحت در ساختارهای اقتصادی تورم‌های وحشتناکی را تجربه کرد. 

 

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به ثبات اقتصادی دولت باید مشکلاتی مثل ناترازی نظام بانکی، کسری بودجه، ناترازی تجاری، اصلاح ساختار بانک مرکزی را که برای اقتصاد مثل کاه در انبار جمع شده را بکاهد تا عاملی مثل انتظارات تورمی به‌جای کبریت عمل نکند.

 

انتهای پیام/ط