رئیس امور مالیاتی شهرستان اسلام آبادغرب مطرح کرد:

وجود بیش از 6 هزار پرونده فعال مالیاتی مشاغل در اسلام آبادغرب/تسلیم بیش از 4هزار اظهارنامه مالیاتی در شهرستان

کد خبر: 307052
|
14:28 - 1400/04/21
نسخه چاپی
وجود بیش از 6 هزار پرونده فعال مالیاتی مشاغل در اسلام آبادغرب/تسلیم بیش از 4هزار اظهارنامه مالیاتی در شهرستان
رئیس امور مالیاتی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: بیش از ۶ هزار پرونده فعال مالیاتی مشاغل و بالغ بر ۵۰۰ پرونده فعال حقوقی در شهرستان وجود دارد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،  عزیز قادری رئیس امور مالیاتی شهرستان اسلام آبادغرب در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران شهرستان با تبریک هفته مالیات و فرهنگ سازی مالیاتی به همکاران و مودیان مالیاتی گزارشی از عملکرد یکساله این اداره در شهرستان ارائه نمود.

 

 

وی افزود: ۸ تا ۹ درصد کل مالیات کشور مربوط به مشاغل(بازاریان و اصناف) است، ۲۵ درصد مربوط به مالیات حقوق کارکنان دولت و مابقی مربوط مالیات شرکت ها و منابع مالیاتی دیگر است.

 

 

قادری اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ که مهلت اظهارنامه مالیاتی تا پایان خرداد امسال مهلت داشت ولی به دلیل شرایط کرونایی کشور تا ۱۵ تیرماه نیز تمدید شد؛ کل اظهارنامه هایی که مودیان مالیاتی در شهرستان اسلام آباد غرب تسلیم نموده اند 4003 مورد بوده که از این تعداد 2121 مورد اظهارنامه عادی و 1882 مورد اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ تسلیم شده است.

 

 

به گفته وی منظور از اظهارنامه عادی یعنی اینکه یا هیچ رقمی در آن نوشته نشده و رقم صفر یا سفید است و یا اینکه شرایط توافق تبصره ماده ۱۰۰ را نداشته اند یا قبول نکرده اند و منظور از اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ یعنی اینکه شرایط برخورداری از تبصره ماده ۱۰۰ را داشته اند تحت این عنوان که یا معاف از مالیات بوده اند یا مالیات سال گذشته خود را بدون هیچ گونه افزایشی قبول کرده اند و این قانون خوبی است و افرادی که  از این قانون آگاهی دارند مراجعه و از مزایای  تبصره ماده ۱۰۰ استفاده می کنند‌، بالغ بر 47 درصد مودیان این توافق را قبول کرده اند،که با احتساب بروز رسانی توسط سازمان امور مالیاتی کشور از بین اظهارنامه های عادی این رقم شاید بالغ بر 70 درصد برسد .

 

 

رئیس امور مالیاتی شهرستان با اشاره به آمار سال ۹۸ گفت: در مجموع ۳۷۷۳ مورد اظهارنامه تسلیم شده که ۲۷۱۰ مورد بطور مستقیم از طرف سازمان امور مالیاتی مورد ترفیع سازی قرار گرفت و بیش از ۷۰ درصد معاف از مالیات شده اند و مابقی مالیات سال قبل را بدون افزایش پرداخت نموده اند.

 

 

قادری عنوان کرد: بیش از ۶ هزار پرونده فعال مالیاتی مشاغل ،  بالغ بر ۵۰۰ پرونده فعال حقوقی و همچنین بیش از 25 هزار پرونده ارث، مالیات حقوق، مالیات تکلیفی، حق واگذاریو سایر منابع مالیاتی در شهرستان وجود دارد، مالیات بخش خودرو نیز از سال ۹۰ به بخش خصوصی واگذار شده و از طریق دفاتر پیشخوان دولت قابل انجام است، مالیات نقل و انتقال املاک نیز جاری و بروز است و ۳۰۰۰ پرونده مالیاتی مربوط به مستغلات اجاره املاک در شهرستان وجود دارد که تا پایان تیرماه مردم فرصت دارند که جهت تسلیم اظهارنامه خود اقدام نمایند و شرکت ها نیز تا پایان تیر ماه فرصت تسلیم اظهارنامه دارند اما بدلیل شرایط کرونایی احتمال تمدید این زمان وجود دارد.

 

 

وی اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی یکی از بهترین پشتوانه ها برای رشد و توسعه هر کشوری می باشد این و در کشور ما گاهی مراجع دینی اهمیت کار را به مردم و مسئولین کشور گوشزد نموده اند اما گسترش فرهنگ مالیاتی جای کار بسیاری دارد، مالیات همانند خمس و زکات واجب است چرا که در راستای عمران آبادانی و امنیت کشور هزینه می‌شود.

 

 

 

قادری با اشاره پیشینه تاریخی مالیات گفت: مالیات منحصر به زمان حاضر نبوده و نیست و در زمان پیامبر(ص) مالیات بر خرما و شتر وضع شده و در زمان امیرمومنان علی(ع)، "خراج"  جایگاه ویژه ای داشته و بسیار مورد تاکید بوده است به طوری که آن حضرت فرمودند هیچ ویرانه ای آباد نمی شود مگر با خراج خراج دهندگان، لذا امام خمینی (ره) در خصوص مالیات فرمودند؛ یک مسلمان در هنگام پرداخت مالیات قبل از هر چیزی باید به فکر رابطه خود با خدا و همچنین مسئولیت خویش باشد، مقام معظم رهبری نیز در این رابطه فرموده اند؛ یکی از وظایف حکومت های اسلامی وضع کردن مالیات است، مالیات یک تکلیف است و برای بجای آوردن آن باید همانند یک واجب به آن نگاه کرد.

 

 

این مسئول با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر روی مالیات خاطرنشان کرد: معظم له در یکی از سخنرانی ها فرموده اند؛ عدم پرداخت مالیات از سوی صاحبان اموال و دارایی یا کسانی که فرار مالیاتی دارند اگر از پرداخت مالیات خودداری کنند به عنوان جرم تلقی خواهد شد و این مسئله را به مسئولین یادآوری نموده اند و به اهتمام گذاشته اند.

 

 

رئیس امور مالیاتی شهرستان بیان داشت: منابع مالیاتی چون یک منبع پاک، شفاف و پایدار هستند بیش از ۷۰ درصد کشورهای جهان درآمدهای عمومی کشورشان را از راه پرداخت مالیات به دست می‌آورند و کشور خود را با مالیات اداره می کنند و اگر ما بخواهیم کشوری پیشرفته داشته باشیم نباید بر روی درآمدهای نفتی تکیه داشته باشیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه آثار مثبت مالیات به خود مردم بر می گردد، افزود: امنیت و آسایش مردم ما مدیون جانفشانی نیروهای مسلح کشور است که در تمام جهان بی نظیر است و این تامین امنیت بخشی از آن به مالیات برمی گردد چون هزینه جاری ایشان از راه پرداخت مالیات تامین می گردد و یا اینکه احداث و ساخت نیمی از مراکز آموزشی و دانشگاهها در کشور از منابع مالیاتی است لذا اگر فرهنگ مالیات در کشور ما تا حدی گسترش پیدا کند که هر ایرانی یک اظهارنامه مالیاتی داشته باشد آن زمان می توانیم بگوییم که به شرایط مطلوبی در بحث فرهنگ سازی مالیاتی رسیده‌ایم.

 

 

قادری عنوان کرد: با اجرای طرح جامع مالیاتی از حالت سنتی و سلیقه ای گذر کرده‌ایم و در حال رسیدن به اهداف اولیه سازمان مالیاتی هستیم، در کشور ما دو نوع مالیات مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که مالیات مستقیم به موجب قانون از درآمد و دارایی های افراد حقیقی و حقوقی به طور مستقیم به دست می آید مانند مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی و ثروت ، مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که پرداخت کننده نهایی مشخص نیست و  به طور معمول بر قیمت کالا و خدمات وضع می‌شود مانند مالیات بر مصرف و فروش، مالیات ارزش افزوده، ئو نوع روش رسیدگی متداول وجود دارد؛ اول، روش علی الرأس دوم، روش رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک که بیش از 80 درصد پرونده های مشاغل و بازاریان از راه رسیدگی بصورت علی الرأس و بر اساس اسناد و مدارک مثبت و همچنین خرید و فروش مندرج در سامانه معاملاتی کشور( سامانه فروشگاهی) بدست می آید.

 

 

 

وی با تعریفی از ارزش افزوده که  از سال ۱۳۸۷ شروع شده و بصورت سالانه از یک و نیم درصد تا ۹ درصد رسید است گفت: این مالیات یک مالیات غیرمستقیم است که بر کالا و خدمات وضع شده و در نهایت از مصرف کننده نهایی وصول می گردد.

 

 

قادری ابراز امیدواری کرد:  امیدوارم روزی برسد که به با حمایت از تولیدات داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی، فرهنگ ما به جایی سوق داده شود که دیگر نگوییم مالیات پول زور است بلکه با پرداخت به موقع مالیات و عدم کتمان درآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی اقتصاد کشور را به سمت پویایی سوق بدهیم.

 

 

 

رئیس امور مالیاتی اسلام آبادغرب در پاسخ به خبرنگاران شهرستان گفت: این سخن که گفته می شود کارکنان امور مالیاتی هرچقدر بیشتر مالیات از مردم بگیرند، حقوق آنها بیشتر است صحت ندارد چون ملاک کار سازمان امور مالیاتی قانون است و حقوق کارکنان امور مالیاتی نظیر سایر کارکنان دولت در سایر ادارات می باشد و بعضا" اگر مقایسه ای صورت گیرد پاداش و اضافه کاری این عزیزان از برخی از ادارات دولتی نیز کمتر می باشد.

 

 

قادی در خاتمه تصریح کرد: پرداخت مالیات در چارچوب قانون است و ربطی به کارکنان بومی و غیربومی امور مالیاتی ندارد، معافیت مالیاتی در زمان بحران هایی نظیر؛ سیل زلزله یا شیوع بیماری کرونا مشمول قانون کشوری سازمان امور مالیاتی است و کارشناسان مالیاتی با طی نمودن دوره های متعدد که توسط سازمان بصورت مستمر برگزار می شود به راحتی درآمد واحد های مختلف و فرار مالیاتی را تشخیص می دهند، علاوه برآن هوشمند سازی سازمان امور مالیاتی به سمتی می رود که در آینده مودیان مالیاتی نیازی به مراجعه به اداره امورمالیاتی ندارند و بصورت هوشمند مالیات از حساب ایشان کسر می گردد، در واقع مالیات از فرد مستضعف گرفته نمی شود بلکه مالیات از مشاغل دارای درآمد، صاحبان املاک و دارایی و صاحبان اموال و ثروت وصول می شود و به خزانه کشور واریز می شود و در آنجا هم در قالب بودجه ها و هزینه های عمومی دولت من جمله؛ بهداشت، مسکن، آموزش و ... جهت مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته اختصاص و هزینه می شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: در اصل 51 قانون اساسی به صراحت آمده است که هیچ مالیاتی وضع نمی شود مگر  به حکم قانون، و ما در راستای قانون وظیفه  داریم برای مودیان مالیاتی شفاف سازی کنیم.

 

رئیس امور مالیاتی اسلام آبادغرب اعلام کرد: وظیفه ما خدمت و پاسخگویی به مردم است و هر شخصیت حقیقی و حقوقی یا اصناف اعتراض یا انتقادی نسبت به مالیات خود دارند می توانند در ساعت اداری به رئیس امور مالیاتی شهرستان مراجعه و خواسته خود را مطرح نماید و براساس مستندات قانونی تقاضای ایشان رسیدگی خواهد شد.

 

---------

با عرض پوش از مخاطبین گرامی، بنابر اصلاحیه روابط عمومی امور مالیاتی اسلام آبادغرب آمار اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده به اداراه مالیاتی شهرستان در این خبر از  3814 به 4003 اصلاح گردید.

 

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد