دامداران با افزایش قیمت شیر موافق نیستند؛ نهاده می‌خواهند/ دولت با گران کردن سبوس، قیمت تمام شده را افزایش داد

کد خبر: 306981
|
15:54 - 1400/04/05
نسخه چاپی
دامداران با افزایش قیمت شیر موافق نیستند؛ نهاده می‌خواهند/ دولت با گران کردن سبوس، قیمت تمام شده را افزایش داد
دامداران با افزایش قیمت شیر موافق نیستند؛ نهاده می‌خواهند/ دولت با گران کردن سبوس، قیمت تمام شده را افزایش داد : عضو هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران با انتقاد از گرانی محصولات لبنی، گفت: دامداران با افزایش قیمت شیر خام موافق نیستند و ارائه نهاده‌ها را به افزایش قیمت ترجیح می‌دهند اما دولت به دنبال گرانی است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روزهای اخیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده قصد دارد، قیمت شیر خام را به کیلویی ۶۴۰۰ تومان افزایش دهد. دامداران راضی به این افزایش قیمت نیستند و با وجود افزایش هزینه‌هایشان در صورت تامین نهاده‌های مورد نیاز، شیر را به همان قیمت قبل ارائه کنند و معتقدند دولت بهانه افزایش قیمت سبوس و تحت نفوذ برخی سودجویان این بازار قصد دارد، قیمت شیرخام را افزایش دهد.

 

برخی همچنان به دنبال افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات هستند

 

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران نیز پیش از این از تصمیم ستاد برای افزایش قیمت شیرخام  خبر داده و اشاره کرده بود که قیمت ۶۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام با چربی ۳.۲ درصد درب گاوداری بوده و این نرخ به زودی ابلاغ می شود ولی هنوز قیمت جدید از سوی ستاد تنظیم بازار به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

براساس این گزارش، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور، با وزیر صمت صحبت کردم و آنها گفتند که پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را وزارت جهاد کشاورزی و اصناف داده‌اند، اما ما هیچ تصمیمی در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار نگرفته‌ایم.

با اعلام رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر اینکه هیچ تصمیم‌گیری بر افزایش قیمت شیر انجام نشده، سناریوی افزایش قیمت شیر خام و افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات که نافرجام ماند اما همچنان برخی به دنبال این گزاره (افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات)  هستند.

 

 

دامداران به دنبال گرانی نیستند

 

حسین نعمتی عضو هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ گفت: با گرانی شیر و لبنیات، اولین زیان به دامدار وارد خواهد شد، البته دولت تدبیر و امید به بهانه گران کردن شیر قیمت سبوس را آزاد کرد که مجددا بر گرانی سایر نهاده‌هایی که در سال قبل چند بار افزایش قیمت داشتند افزود؛ در حالی که معاون رئیس جمهور اعلام کرد هیچ چیز نباید گران شود.

 

 

چرا سبوس گران شد؟/ می‌خواهند شیر را هم وارد کنند

 

وی ادامه داد: دامداران هم دوست دارند هیچ چیز گران نشود، اما نمی‌توان از یک طرف افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی در ۱۰ قلم از نهاده‌های پر مصرف صنعت دام را داشت و منکر افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی شد؛دستور عدم گرانی ساده است ولی در صورت اجرا در دو ماه آینده گاوداری باقی نمی‌ماند تا شیر تولید کند و همین شیر را نیز مجبوریم با دلار از خارج از کشور وارد کنیم.

نعمتی با بیان اینکه ما به دنبال گرانی نیستیم، حرف ما این‌است که سبوس که دست دولت بود، چرا گران شد؟، گفت: سبوس را به قیمت قبل بازگردانند، ما هم شیر را به قیمت قبل تحویل می‌دهیم یا ینجه را به دامدار برسانند، افزایش قیمت نمی‌خواهیم؛ نهاده دام ۱۲ قلم است تا محصول نهایی به دست آید، ولی دولت فقط ۳ قلم از این نهاده‌ها را با ارز دولتی به دامدار تحویل می‌دهد و فقط این بخش کوچکی از هزینه‌های دامدار است که او را مجبور می‌کند، سایر نهاده‌ها را از بازار و با قیمت آزاد تهیه کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی دامداران ادامه داد: عده‌ای از دامداران اعتراض دارند که نهاده‌ها کامل به دستشان نمی‌رسد البته مشاهدات در اتحادیه حاکی از آن‌است که مشکلی در رسیدن آن سه قلم نهاده مورد حمایت دولت در دامداری‌های صنعتی وجود ندارد، ولی دامداران سنتی و نیمه صنعتی مشکل بیشتری در دریافت این سه قلم نهاده دارند؛ ولی مشکل اصلی امروز دامداران، همان سایر اقلام است که فشار مالی و زیان را به دامدار وارد می‌کند.
 

چرا ماست ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد؟

وی با طرح این سوال که چرا باید افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی شیر خام باعث افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی لبنیات شود؟، پاسخ داد: شرکت‌های لبنی می‌گویند ۸۰ درصد هزینه‌هایشان بابت خرید شیر خام است ولی این افزایش قیمت باید منطقی باشد، مقامات نظارتی در هنگام قیمت گذاری در نظر بگیرند که محصولات لبنی همین الان هم گران به دست مردم می‌رسد.

نعمتی تاکید کرد: با وجود اینکه قیمت شیر خام زیر ۵ هزار تومان است اما قیمت ماست که با کمترین ارزش افزوده از شیر در دبه‌ای ۵۰۰ تومانی تهیه می‌شود، بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نظارت کنند که افزایش قیمت محصولات لبنی منطقی باشد تا سود چند صد درصدی شرکت‌ها تولیدکننده محصولات لبنی کنترل شود و شیری که چربی آن را می‌گیرند و چند محصول از آن تولید می‌کنند به این قیمت دست مردم نرسد و در این میان دامدار مظلوم هم با پایین آمدن سرانه مصرف فروشش کم نشود و زیان مضاعف نبیند تا مجبور شود شیر خود را زیر قیمت به دلالان بفروشد.

 

انتهای پیام/ط