یک اقتصاددان در گفت‌وگو با دانا:

مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کند/ دولت لایحه‌ای ناکارآمد، با تعهدات سنگین و تورم‌زا نوشته است

کد خبر: 306461
|
16:59 - 1399/09/17
نسخه چاپی
مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کند/ دولت لایحه‌ای ناکارآمد، با تعهدات سنگین و تورم‌زا نوشته است
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مجلس باید لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کند، گفت: دولت لایحه‌ای ناکارآمد، بدون اصلاح ساختارها، تورم‌زا و ایجاد تعهدات سنگین برای دولتی بعدی نوشته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، بهنام ملکی اقتصاددان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مورد ارزیابی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: کلیات این لایحه نشان می‌دهد لایحه‌ای ناکارآمد است و در آن اصلاحات ساختاری لازم، دیده نشده است.

 
وی با اشاره به اینکه در اوج جنگ اقتصادی هستیم، افزود: امسال جزو معدود سال‌هایی است که حتماً باید در لایحه بودجه حداقل برای اصلاح ساختارها در آن دیده و انجام شود ولی چنین نیست.
 
 
لایحه بودجه تناسبی با برنامه ششم و سند چشم‌انداز ندارد/ تورم شدیدی ایجاد خواهد کرد
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه لایحه بودجه تناسبی با برنامه پنج‌ساله توسعه کشور و سند چشم‌انداز ندارد، گفت: همچنان موضوعاتی مثل خام‌فروشی و وابستگی به نفت و کسری بودجه در آن وجود دارد.
 
ملکی با اشاره به کسری بودجه شدید، تصریح کرد: این موضوع منجر به افزایش پایه پولی و چاپ پول پرقدرت، بی‌انضباطی بانک‌ها و... خواهد شد و در نتیجه تورم شدیدی در پی خواهد داشت کمااینکه الان هم درگیر آن هستیم که تورم در حال از هم پاشاندن اقتصاد ایران است.
 
وی ادامه داد: حتماً بایستی سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته شود؛ ضمن اینکه در منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده در بودجه برای نفت، قابل دستیابی نیست و حتی اگر محقق شود نباید پول آن را در بودجه بیاوریم و باید به صندوق توسعه ملی برود.
 
 
پایه‌های مالیاتی جدید ایجاد شود/ اقدام دولت مغایر توسعه اقتصادی است
 
این اقتصاددان گفت: باید منابع بودجه قابل تحقق باشد و برای تأمین منابع باید به سمت اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگری با تصویب پایه‌های جدید مالیاتی برویم؛ متأسفانه مجلس در این موضوع قصور داشته و دولت هم از ظرفیت‌های قانونی و قانون اساسی و اختیاراتش نسبت به اجرای دریافت مالیات از رانت‌خواری و مالیات بر دروغ اقدام کند.
 
ملکی توضیح داد: دولت باید در جهت توسعه اقتصادی عمل کند نه در مغایرت با آن و باید فعالیت‌های انحصاری را مهار کند نه اینکه رونق دهد.
 
 
مجلس باید لایحه بودجه را رد کند
 
وی در خصوص این سؤال که مجلس باید لایحه بودجه را رد کند؟ پاسخ داد: کل لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ساختار آن دارای اشکالات اساسی است و لایحه باید از حالت گوشت قربانی بودن، خارج شود و سهم‌خواهی‌ها کنار برود.
 
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: مجلس باید یا بودجه را رد کند و یا اینکه با صدور یک فراخوان از ظرفیت‌های کارشناسی کشور و مراکزی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و... استفاده کند و اقدامی عاجل انجام دهد نه اینکه فقط بخواهد حرف‌ها مطرح شود.  
 
 
لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعهدات سنگینی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند
 
ملکی با بیان اینکه آنچه کشور را به این روز رسانده برخوردهای غیرکارشناسی و ملاحظات سیاسی است، گفت: یکی از مشکلات اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ این است که تعهدات سنگینی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند و قاعدتاً دچار مشکلات پیچیده‌تر و عدیده‌تری خواهد شد و کمااینکه مشکلات الان هم خیلی حاد است.
 
وی افزود: لایحه بودجه انبساطی بسته شده و ما این‌قدر ظرفیت نداریم و هم حیث درآمد و هزینه مشکل دارد که باید خارج از مقوله‌های سیاسی بررسی و اصلاح شود و در غیر این صورت لایحه بودجه باید رد شود و مجلس هم از برخورد سیاسی پرهیز کند و برخورد کارشناسی داشته باشد.
 
انتهای پیام

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد