به بهانه 64 امین سالگرد رادیو عربی برون مرزی؛

رادیویی که شنیدنش در کشورهای عربی اعدام داشت!

کد خبر: 306346
|
15:33 - 1399/08/25
نسخه چاپی
رادیویی که شنیدنش در کشورهای عربی اعدام داشت!
فخرالذاکرین موسوی تهیه کننده پیشکسوت رسانه های برون مرزی عرب زبان رسانه ملی تاکید کرد: شیعیان عراق، بحرین و عربستان در زمانی که شنیدن رادیو عربی ایران مجازات اعدام داشت، مخاطب برنامه های این رسانه بودند.

به گزارشاسلام آباد خبر،به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایرانی الاصل است اما متولد شهر مقدس نجف، برادرش به دست رژیم بعثی صدام اعدام شد، چرا که از یاران شهید محمد باقر صدر بود. سپس او را به همراه خانواده اش به ایران اخراج کردند. همکاری را از همان سال ها با رادیو عربی شروع کرد.رادیو عربی برون مرزیاز آن پس پایگاهی شد برای دفاع همزمان از مردم ایران و شیعیان عراق در برابر جنایت های صدام.

با شروع جنگ با لهجه عراقی در رادیو عربی به روشنگری می پردازد و از سربازان عراقی می خواهد که برای نجات خود به جای جنگ با برادران ایرانی شان خود را تسلیم ایران کنند و در برابر دشمن مشترک شیعه که رژیم بعث است، بجنگند. از این اقدام که به نجات جان بسیاری منجر شد، با افتخار یاد می کند و آنرا موفق می داند.سید کاظم فخرالذاکرین معروف به موسویسی سال است که تهیه کنندگی برنامه های تولیدی یا زنده در رادیو و تلویزیون های برون مرزی جمهوری اسلامی را در کارنامه حرفه ای اش دارد. موسوی در گفت و گوی اختصاصی با«دانا»از عشق خود به رادیو برای ما می گوید.
 

از این تهیه کننده در آستانه شروعشصت و چهارمین سال فعالیت رادیو عربیدرباره شرایط سی سال قبل رادیو عربی سوال کردیم که پاسخ داد: رادیو عربی که اکنون 24 ساعته برنامه دارد در زمان دفاع مقدس فقط 12 ساعت فعالیت داشت، اما در میان مردم کشورهای منطقه به خصوص شیعیان عراق، بحرین و عربستان سعودی بسیار تاثیرگذار بود. آن زمان شیعیان منطقه تلاش می کردند به هر صورت که شده رادیو عربی جمهوری اسلامی را گوش کنند، چرا که تنها رسانه حقیقت گوی آن زمان بود و این در حالیست که شنیدن رادیو عربی که از تهران پخش می شد، در آن دوران مجازاتی کمتر از اعدام نداشت. با این حال شیعیان منطقه نه تنها به این رادیو گوش می دادند بلکه با تلفن و نامه با ما در تماس هم بودند.

موسوی با اشاره به شروع برنامه های زنده در رادیو عربی از سال 1376 گفت: در آن زمان هم تهیه کنندگی برنامه های زنده سیاسی و هم برنامه های اجتماعی و ادبی را برعهده گرفتم که یکی از آنها اولین برنامه تاثیرگذار سیاسی آن دوره یعنی «انباء و تقاریر» بود که بعد از خبر ساعت 21 پخش می شد و به تفسیر سیاسی اتفاقات روز اختصاص داشت.

طهران تحییکم
او با یادآوری برنامه های اجتماعی آن زمان گفت: برنامه «تهران درود می فرستند» با استقبال گسترده مردم منطقه مواجه شد تا جایی که شنوندگان از عراق، بحرین و کویت با ما تماس می گرفتند و در برنامه مشارکت می کردند. برنامه های اجتماعی درباره جوانان و بانوان را هم تهیه می کردم و این روند تاکنون ادامه یافته است.

فخرالذاکرین موسوی اظهار کرد: در بخش سیاسی برنامه «ایران الیوم المشهد السیاسی» را داشتم و اکنون هم برنامه «الیمن التصدی و التحدی»  را به صورت زنده اجرا می کنیم که اختصاص دارد به جنابت های عربستان سعودی و امارات در حمله نظامی و محاطره ملت مظلوم یمن که البته با استقبال و مشارکت پر شور مردم یمن مواجه شده است.

این تهیه کننده با سابقه برون مرزی در شبکه جهانی الکوثر برنامه «قضیه الساخنه» را پایه گذاری کرد و زمانی که شبکه خبری العالم راه اندازی شد، برنامه «مع الحدث» و «صباح جدید» را برای آن تلویزیون تهیه می کرد؛ اما اکنون فقط در رادیو فعالیت دارد و البته به آن عشق می ورزد.

اعتراض مخاطبان رادیو عربی

موسوی با تاکید بر اینکه مخاطبان رادیو عربی ارتباط نزدیکی با این رسانه دارند گفت: در گذشته در رادیو عربی مانند رادیوهای داخلی اذان به افق تهران پخش می کردیم و از آنجا که رادیو عربی برون مرزی است و افق دیگر کشورها با تهران متفاوت است از این رو پخش آن را متوقف کردیم که با واکنش اعتراضی شنوندگان کشورهای بحرین، عربستان، عراق و کویت مواجه شدیم. آنها از طریق تلفن و نامه اعلام کردند که ما همیشه به خاطر شنیدن صدای اذان رادیو عربی ایران را گوش می کردیم، چرا آنرا قطع کردید. در نتیجه ما مجبور شدیم آنرا دوباره در کنداکتور پخش قرار دهیم.

این تهیه کننده با بیان اینکه در ده سال اخیر برنامه تولیدی کار نکردم و بر برنامه های زنده متمرکز هستم، تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که هم در زمان جنگ و هم بعد از آن مخاطبان بسیاری در جهان عرب داشت، به سخنرانی «شیخ احمد الوائلی» مربوط است. این در حالی بود که در دوران صدام اگر کسی رادیو ایران را گوش می داد و رژیم بعث مطلع می شد، حتما اعدام می شد.
 

از نامه نگاری فیزیکی تا پیام های شبکه های اجتماعی

موسوی با بیان اینکه مخاطبان برنامه هایی که تهیه می کردیم، بسیار بودند، تصریح کرد: سال ها قبل که فضای مجازی و اینترنت نبود، مخاطبان به وسیله نامه با ما ارتباط داشتند که همه کشورهای منطقه را دربرمی گرفت. برنامه «رسائل» که از برنامه های دارای مخاطب بسیار است، اصولا به همین نامه ها اختصاص داشت. اکنون همان روند به جای نامه های کاغذی از طریق واتس اپ یا فیسبوک دنبال می شود و همچنان رادیو عربی مورد استقبال مخاطبان است.

این تهیه کننده رادیو عربی درخصوص چالش های حرفه ای در رسانه های عرب زبان گفت: یکی از مشکلات ما در برنامه های عربی، کم بودن موسیقی های عربی و سرود های جدید است. مشکل بزرگی برای برنامه های زنده عربی است که  آرشیو رادیو از موسیقی های عربی خالی باشد و مجبور باشیم موسیقی های تکراری پخش کنیم. برای مثال در برنامه های اجتماعی سرود و موسیقی هایی نیازمندیم که مربوط به خانواده باشد اما انتخاب های اندکی داریم. این چالش بزرگ رادیو عربی در بخش تهیه برنامه هاست.

فخرالذاکرین موسوی در پاسخ به این سوال که دوست دارید بیشتر چه برنامه هایی تهیه کنید، گفت : به برنامه های شعر و ادب و بیشتر به جُنگ علاقه بسیاری دارم. خیلی تلاش کردم که مشابه برنامه «صباح جدید» را که در شبکه العالم تهیه کردم، در رادیو هم شبیه سازی کنم و می دانم که بسیار تاثیرگذار خواهد شد، اما هنوز موفق نشده ام. با آنکه مشکلات بسیاری وجود دارد، اما امیدوارم پخش چنین برنامه ای در رادیو عربی جمهوری اسلامی تحقق یابد.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب