بررسی تب و تاب این روزهای بازار خودرو در گفت‌وگو با کارشناسان؛

خودروسازان از شورای رقابت تمکین نمی‌کنند/ مافیای خودرو سد راه ثبات بازار

کد خبر: 305764
|
14:00 - 1399/02/23
نسخه چاپی
خودروسازان از شورای رقابت تمکین نمی‌کنند/ مافیای خودرو سد راه ثبات بازار
برخی کارشناسان معتقدند با وجود ورود شورای رقابت به بازار خودرو اما مافیای خودرو اجازه کاهش قیمت نمی‌دهد و سد راه ثبات بازار خواهد بود.

به گزارشاسلام آباد خبر،  به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، تب و تاب بازار خودرو در ماه‌های اخیر و عدم نظارت بر این بازار موجب افزایش سرسام‌آور قیمتها شد تا جایی که ارزان‌ترین خودروی داخلی به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسید و داد همه را درآورد.

اولتیماتوم رییس جمهور به وزارت صمت و ضرب‌الاعجل ۲۴ ساعته وزیر برکنار شده این وزارتخانه به خودروسازان هم نتوانسته هنوز این مشکل را حل کند، هرچند قیمت خودرو به دلیل جو روانی حاکم بر بازار چند میلیونی کاهش داشت.

با این وجود باز هم شاهد بودیم که علیرغم اعلام فروش اینترنتی ایران‌خودرو، شهروندان موفق به خرید اینترنتی خودرو نشدند و این موضوع نشان داد که خودروسازان چندان به تعهدات و دستورات دولت پایبند نیستند.

مافیای خودرو اجازه کاهش قیمت نمی‌دهد!

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد قیمت خودرو حباب است، اما نمی‌توان گفت که مردم خرید کنند یا نکنند زیرا با بی‌عرضگی دولت و مافیای خودرو ممکن است قیمت خودرو کاهش نیابد و اوضاع بدتر شود.

وی بخشی از علت گرانی خودرو را ناشی از دلالی های خارج از مجموعه خودروسازی دانست که سبب افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو شده است و خواستار ورود دستگاه‌های امنیتی به این موضوع شد.

این نماینده مجلس گفت: همچنین اینکه شورای استاندارد خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند را از مدار تولید خارج می‌کند هم یکی از دلایل گرانی خودرو است، چون اگر این خودروها تولید شود ۵۰ درصد نیاز بازار تامین است بنابراین بازار به راحتی قابل اشباع نیست.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: دلالان نیز بر طبل گرانی می کوبند و گاهی نزدیک به ۱۰۰ درصد قیمت خودرو افزایش می یابد که با بگیر و ببند حل نخواهد شد زیرا وقتی خط تولید بسته می‌شود و جایگزینی برای آن تعریف نمی‌شود به طور طبیعی مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: قبل از خروج خودرویی که از مدار تولید خارج می شود باید خوردو جدید در مدار دارد و سپس جایگزینی انجام شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی گفت: با سیاست های اقتصادی اعمال شده در حال حاضر خودرو به عنوان کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده بنابراین باید از افرادی که در سال بیش از یک خودرو خرید و فروش می‌کنند مالیات اخذ شود و در این زمینه ظرفیت فرار مالیاتی دیده می‌شود.

خودروسازان از شورای رقابت تمکین نمی‌کنند

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: بحث حباب بودن قیمت خودرو بحثی فیزیکی است زمانی که اعلام می‌شود امسال نمی توانیم ظرفیت تولید را تکمیل کنیم و همان میزان تولید سابق را خواهیم داشت این سیگنال به بازار خودرو و دلالان داده می‌شود که خودرویی در کار نیست و بحث افزایش قیمت خودرو برای اینکه حاشیه بازار را کاهش دهند مطرح خواهد شد.

وی افزود: وقتی افزایش قیمت رخ می دهد عده ای دست به احتکار می زنند مردم از خودرو استفاده نمی کنند و آن را برای سرمایه‌گذاری نگه می دارند.

بغزیان گفت: از آنجا دلار نوسان خاصی نداشته که در آن سوداگری دیده شود و  در بازار مسکن نیز خرید و فروشی وجود ندارد، بنابراین تنها جایی که بتوان با یک سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی سرمایه گذاری کرد بازار خودروی ایرانی است زیرا واردات هم منتفی است بنابراین همه عوامل دست به دست هم داده تا افزایش قیمت خودرو رخ دهد.

وی عنوان کرد: نقش بازارسازهای خودرو هم که تعداد آنها کم نیست را نمی توان انکار کرد همچنین موضوع قطره‌چکانی کردن تزریق به بازار باعث شده که گرانی اوج بگیرد و این موضوع از شورای رقابت هم تمکین نمی‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: خودرو به طور مداوم کالایی سرمایه‌ای بوده اما اکنون بیشتر این موضوع تبدیل شدن به کالای سرمایه ای مشهود است.

وی افزود: اینکه تولید خودرو به یک سوم رسیده و خودروساز نتوانسته  قطعات مورد نیاز را تامین کند نشان می‌دهد عمدی در کار است و دو سوم تکمیل ظرفیت را رو نمی‌کنند بنابراین باید تحقیق و تفحص انجام شود زیرا معلوم است این گزارشات گرایش دار است.

بر اساس این گزارش، با توجه به ورود شورای رقابت و تعیین فرمول جدید قیمت خودرو باید دید دولت چقدر قادر است بازار را کنترل کند و در مقابل مافیای خودرو بایستد، هرچند کارشناسان معتقدند این کار تقریبا نشدنی و نیازمند ورود دستگاه‌های امنیتی است.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد