دانا گزارش می‌دهد؛

پروتکل دوگانه غرب برای مقابله با ویروس کووید 19/ اقتصاد و مراکز مذهبی ایران بسته؛ تفرجگاه‌ها و بازارهای اقتصادی غرب باز شود!

کد خبر: 305706
|
17:06 - 1399/02/09
نسخه چاپی
پروتکل دوگانه غرب برای مقابله با ویروس کووید 19/ اقتصاد و مراکز مذهبی ایران بسته؛ تفرجگاه‌ها و بازارهای اقتصادی غرب باز شود!
پروتکل دوگانه ای را از سوی رسانه های غربی در خصوص بسته و باز شدن اماکن مختلف شاهد هستیم؛ غربی ها سعی می کنند در کنار تحریم هایی که به کشورمان تحمیل کرده اند فضای سیاسی در حوزه پساکرونا ایجاد کنند که به سود خود و ضرر کشورهای دیگر باشد تا همچنان با این بازی دوگانه سلطه خود بر جهان را حفظ کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کشورهای غربی این روزها به شدت درگیر مقابله با شیوه بیماری کووید 19 هستند. با نگاهی به آمار و ارقام شیوع این ویروس در این کشورها چه از لحاظ گستردگی و چه از لحاظ تلفات، همه گیری این بیماری در این کشورها شدت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان دارد که این موضوع در نوع خود بسیار قابل توجه است. کشورهایی که خود را مهد تمدن و توسعه می دانند و در حوزه پیشرفت پزشکی نیز خود را سرآمد جهان معرفی می کنند در مقابله با این بیماری در یک فضای واقعی و مقایسه ای از بسیاری از نقاط جهان عقب مانده اند.

اما این همه ماجرای غرب در شرایط پساکرونا نیست. در حوزه اقتصادی شیوع ویروس کرونا باعث شده است که بسیاری از کشورها آسیب ببیند اما بازهم در مقایسه دیده می شود که کشورهای غربی که اقتصاد برتر دنیا را در اختیار دارند و بسیاری از سرمایه های جهانی در این کشورها وجود دارد و همچنین غربی ها سعی می کنند با ابزار اقتصادی مانند تحریم از توسعه و پیشرفت کشورها بکاهند و اهداف سیاسی خود را برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها و سلطه بر جهان پیش ببرند.
 
 
اما بازهم فضای شیوع ویروس کووید 19 کشورهای غربی را دچار بحرانی عمیق در موضوع اقتصادی کرد و این کاخ شیشه‌ای که آنها ساخته بودند در هم شکست. در همین راستا، نیمی از خانواده های کم در آمد در آمریکا، درآمدشان به طور کامل قطع شده است. یورونیوز رسانه اتحادیه اروپا نیز خبر داده که اقتصاد قاره سبز نیز در حال کوچک شدن است.
 
صف های طویل دریافت غذای رایگان به صحنه ای عادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تبدیل شده است. در این بین شاهد ایجاد تظاهرات مردم کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا هستیم. مردم شهرهای مختلف کشورهای اروپایی و آمریکا دست به اعتراضاتی خیابانی به این وضعیت زدند.به عنوان مثال مردم شهرهای برلین و اشتورتگارت آلمان روز شنبه در اعتراض به ادامه محدودیت ها دست به تظاهرات زدند که با برخورد مستقیم پلیس روبرو شد.
در آمریکا هم تظاهراتی علیه بیکاری و وضعیت بدن معیشتی و اقتصادی همچنان برقرار است! در سرتاسر ایالات متحده، گروه هایی از مردم به خیابان ها آمدند تا علیه دستور محدودیت رفت و آمد و قرنطینه عمومی برای مقابله با گسترش کوید-۱۹ اعتراض کنند.
 
 
در چندین ایالت در سراسر خاک آمریکا تظاهرکنندگان به خیابان ها آمده اند، راهبندان ایجاد کرده و به نشانه اعتراض به این محدودیت ها، بوق اتومبیل‌شان را به صدا در آورده اند.
 
کسانی که دست به اعتراض زده اند می گویند که مقررات کنونی باعث محدودیت شدید رفت و آمد آنان شده و به کسب و کارها و زندگی شهروندان آسیب رسانده است.
 
بعضی از معترضان نیز گفته اند که ادامه محدودیت های کنونی تا این زمان به اقتصاد محلی خسارت فراوانی وارد آورده است.
 
تا پایان هفته گذشته، شمار بیکارانی که متقاضی دریافت حق بیمه بیکاری بودند به رقم ۲۲ میلیون نفر رسید که عملا به معنی از دست رفتن رشد فرصت های شغلی در دهه های اخیر بود.
 
بسیاری از معترضان این هشدار دونالد ترامپ را تکرار می کنند که « ممکن است درمان زیانبارتر از خود بیماری باشد.»
 
 
این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز به بازگشایی تدریجی اقتصاد کشور در سه مرحله‌  اشاره کرده و گفت: «تعدادی از ایالت‌ها برای بازگشایی شروع به اقدامات عملی کرده‌اند و ایالت‌های ورمونت و تگزاس از دوشنبه آینده با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، طرح بازگشایی اقتصادی را به اجرا می‌گذارند.»
 
 
شماری از ایالت ها به کاهش محدودیت های عمومی از جمله بازگشایی پارک ها، سواحل و کسب و کارهای کوچک مبادرت کرده اند اما مردم در اکثر ایالت ها همچنان تحت شرایط قرنطینه خانگی قرار دارند.
 
 
با این حال اروپا و آمریکا به چالش قرنطینه در جریان مقابله با ویروس کرونا بر خورده اند. چالشی که مانند قیچی دو لبه دارد که یک لبه آن اقتصادی و لبه دیگر آن اجتماعی است. از یک سو وضعیت اقتصادی اروپا و آمریکا بسیار وخیم گزارش شده و شمار بی کاران در غرب هر روز رو به افزایش است و مردم سعی می کنند برای شکستن قرنطینه خانگی به مراکز کار خود بروند و زندگی عادیشان را آغاز کنند.
 
 
از سوی دیگر تعطیلی تفرجگاه‌ها و مراکز سرگرمی کننده هم بخشی از درآمد مردم کشورهای غربی را تامین می کرد و هم روشی برای تخلیه انرژی اجتماعی بود. همین موضوع به خوبی نشان می دهد که چرا مقامات کشورهای آمریکا و اروپا در صدد بازگشایی مرحله ای مراکز اقتصادی و تفریحی هستند و در قدم دیگر رسانه های آنان دست به عادی سازی در حوزه افکارعمومی می زنند.
 
 
اما موضوع حائز اهمیت دوگانگی سیاست غرب در قبال قرنطینه و وضعیت اقتصادی و اجتماعی است. درحالی که رسانه های غربی سعی می کنند به هر روشی مشکلات خود را حل و فصل کنند و به عادی سازی شرایط پساکرونا می پردازند اما در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران در حالی که کشورمان موفقیت های چشمگیری در مقابله با این ویروس کسب کرده است، هنوز سیاست محدود سازی را پیش گرفته و خصوصا در باره مراکز مذهبی با خبرسازی های مختلف سعی در بسته نگاه داشتن این مراکز می کنند تا با استفاده از شرایط بروز اپیدمی کرونا به اهداف خود دست یابند.
 
این در حالی است که همین رسانه ها از جمله بی بی سی، بازگشایی احتمالی اماکن مذهبی در ایران را مورد نقادی قرار می دهند و حتی تا قبل از این هم حضور در این اماکن را علت شیوع کرونا عنوان می کردند.
 
 
این درحالی است که اگر به آمار و ارقام میزان شیوع بیماری کرونا در مراکز مختلف کشورمان رجوع کنیم به وضوح مشاهده می شود که کمترین سهم شیوع کرونا به اماکن مذهبی باز می گردد و تا به امروز نیز مراکز مذهبی بسته بوده است و «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان بیان کرده است که در مناطق سفید همراه با سایر مراکز، اماکن مذهبی هم کم کم باز خواهد شد.
 
 
با این اوصاف پروتکل دوگانه ای را از سوی رسانه های غربی در خصوص بسته و باز شدن اماکن مختلف شاهد هستیم؛ غربی ها سعی می کنند در کنار تحریم هایی که به کشورمان تحمیل کرده اند فضای سیاسی در حوزه پساکرونا ایجاد کنند که به سود خود و ضرر کشورهای دیگر باشد تا همچنان با این بازی دوگانه سلطه خود بر جهان را حفظ کنند. 
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد