دلارهای دامی آفت قطب دامپروری کشور؛

«قاچاق» دام در لوای کوچ «عشایر» / چراغ خاموش قاچاقچیان دام در مرزهای غربی

کد خبر: 302852
|
09:03 - 1397/06/17
نسخه چاپی
«قاچاق» دام در لوای کوچ «عشایر» / چراغ خاموش قاچاقچیان دام در مرزهای غربی
با وجود اینکه هنوز فصل کوچ عشایر آغاز نشده برخی افراد در پوشش عشایر در مرزهای غربی کشور به ویژه استان کرمانشاه حضور یافته‌اند و شائبه قاچاق دام در لوای کوچ عشایر را ایجاد کرده‌اند.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، «وجود افراد در برخی نقاط مرزی در فصلی که کوچ شروع نشده سوال برانگیز است و مرزبانی با بررسی موضوع در صورت تجمع این افراد برای قاچاق دام آنها را از منطقه جمع کند»؛ این اظهارات صریح معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه به خوبی موضوع سوءاستفاده برخی از افراد برای قاچاق دام در لوای کوچ عشایر را بیان می‌کند.

زنگ خطری که اگر جدی گرفته نشود می‌تواند همچون سال‌های گذشته که موجب قطع صادرات دام زنده از کشور شد دوباره دردسرآفرین باشد، کمااینکه تاکنون نیز مشکلات زیادی را این موضوع ایجاد کرده و افزایش بی‌رویه قیمت گوشت در استانی که قطب دامپروری است یکی از دلایل همین موضوع قاچاق است.

قاچاق دام زنده از مرزهای غربی کشور همزمان با تقویت ارزش دینار عراق در مقابل ریال ایران طی ماه‌های اخیر شدت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

نژاد دام سنجابی یکی از نژادهای محبوب بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و بیشترین صادرات دامداران استان نیز به این کشورهای بوده که با استقبال خوبی هم مواجه بوده است و همین موضوع باعث شده که دام‌های این استان مرزی به صورت قاچاق بعد از ورود به عراق به کشورهای عربی جنوب همچون کویت انتقال یابد.

 

 

ا

 

قاچاق دام در کرمانشاه افزایش یافته است

دکتر نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، خروج دام به صورت قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که با توجه به شرایط ارزی طبیعی است حتی در سالهای 91 و 92 نیز شاهد وضعیت بدتر از این هم بودیم.

وی افزود:عده ای فرصت طلب دام‌های مولد را از مرزهای جنوبی و غربی کشور خارج می کنند که در این راستا تدابیر لازم در جسات مبارزه با قاچاق دام و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتخاذ شده است.

دکتر پرور خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری همه دستگاه ها بتوانیم مانع از فعالیت این افراد فرصت‌طلب شویم،  در این میان تدابیری پیش بینی شده به این صورت که برخورد با قاچاقچیان در این حوزه به شکل بازدارنده باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: باید نیروهای نظامی و انتظامی که در گلوگاه های ورودی استان و شهرها و مرز مستقر هستند هرنوع تردد دام را رصد و بدون به همراه داشتن گواهی بهداشتی قرنطیه ای دامپزشکی که مخصوص حمل دام است، اجازه تردد به خودروها را ندهند که این امر گامی موثردر برخورد با افرادی است که قصد قاچاق دام دارند.

دکتر پرور با بیان اینکه افرادی که این گواهی را نداشته باشند و خواستار عبور از گلوگاه ها شوند باید  به دستگاه های تعزیراتی و قضایی معرفی شوند، ادامه داد: همچنین باید کلاس‌های آموزشی و ترویجی در صدا و سیما برگزار شود تا پیامدهای قاچاق و مشکلاتی که برای صنعت دامپروری به همراه داشته عنوان شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: دام قاچاق می تواند حامل تهدیدات بیوتروریسم و آلوده به بیماری های قابل انتقال به انسان باشد.

ا

 

دام‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند

دکتر پرور با اشاره به اینکه برای حفظ سرمایه های دامی کشور و استان باید تدابیر لازم را احصا کنیم عنوان کرد: در سالهای گذشته نیز خواستار اجرایی شدن طرح شناسایی و هویت دار کردن دام ها در استان به ویژه در نواحی مرزی بودیم تا جابجایی دامها قابل رصد باشد

وی افزود: امیدواریم با همکاری امور عشایری، نیروی انتظامی و نظامی، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جهاد کشاورزی، دامداران و اتحادیه های دامپروری طرح شناسنامه دار کردن دام ها را اجرا کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال، در اواخر مهر و اوایل آبان ماه کوچ دام ها به مناطق قشلاقی را شاهد هستیم باید هماهنگی و تدابیر لازم بین دستگاه های ذی نفوذ انجام شود این امر به منظور رفاه حال عشایر و نیز پیگیری مصوبات جلسات برگزار شده برای جلوگیری از قاچاق دام در لوای کوچ عشایر است.

ا

 

روند نگران کننده قاچاق دام از مرزهای کرمانشاه

برومند میرزایی‌پور مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان کرمانشاه نیز اخیرا از روند افزایشی قاچاق دام از مرزهای استان ابراز نگرانی کرد و گفت: طی دو ماه اخیر روزانه سه تا چهار مورد قاچاق دام به خارج از کشور از مرزهای استان کشف شده است.

وی یکی از مهمترین مشکلات اخیر استان را روند افزایشی قاچاق دام دانست و اظهار داشت: طی چند ماه اخیر روند قاچاق دام از مرزهای استان بسیار زیاد شده، به طوری‌که روزانه سه تا چهار مورد کشف موارد قاچاق در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: از اول امسال نیز 300 راس گوساله و 140 راس گوسفند قاچاق که در حال خروج از مرزهای استان بوده کشف و ضبط شده است.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: افزایش قاچاق دام به خارج در شرایطی صورت می‌گیرد که ما در دو سه سال گذشته معمولا قاچاق ورودی دام از مرزهای استان را داشتیم، اما اکنون این روند معکوس شده است.

میرزایی‌پور از پیامدهای خروج دام قاچاق از استان یاد کرد که مهمترین آن کمبود و گرانی گوشت در داخل کرمانشاه است.

وی با بیان اینکه عمده دام‌های خروجی ماده هستند، یادآوری کرد: متاسفانه شاهد خروج دام‌های مولد از داخل استان هستیم.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان کرمانشاه یکی از دلایل روند افزایشی قاچاق دام را تفاوت قیمت ارز بین دو کشور دانست و تاکید کرد: باید سایر دلایل نیز با حضور کارشناسان مربوطه بررسی شود.

میرزایی‌پور خواستار ورود دستگاه‌های مربوطه به ماجرای قاچاق دام از مرزهای کرمانشاه شد تا از عواقب و پیامدهای آن جلوگیری شود.

به گزارش مرصاد، موضوع فعالیت چراغ خاموش قاچاقچیان در پوشش عشایر در مرزهای غربی نیازمند رصد بیشتر مسئولان است و برخورد جدی‌تری را برای فعالیت این افراد می‌طلبد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

آخرین مطالب