عضو هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با دانا:

مجلس با 3 هزار نفر نیروی انسانی نمی تواند بر دولت با 4 میلیون نیرو نظارت درست داشته باشد/ منابع مالی مجلس ضعیف است

کد خبر: 302766
|
09:16 - 1397/06/11
نسخه چاپی
مجلس با 3 هزار نفر نیروی انسانی نمی تواند بر دولت با 4 میلیون نیرو نظارت درست داشته باشد/ منابع مالی مجلس ضعیف است
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه برای بهتر شدن عملکرد نظارتی مجلس نیاز به ابزار مستقل نظارتی است،افزود: از آنجایی که اطلاعات ورودی به مجلس بستگی به گزارشات دستگاه های اجرایی دارد و ما نهادی که مرکز آمارمستقل به موازات دستگاه های دولتی تولید وتحلیل کند را نداریم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا،امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص چگونگی نحوه عملکرد نظارتی مجلس دهم در طول دوسال گذشته اظهار داشت: اول باید وظیفه نظارت مجلس را تعریف کنیم چرا که برداشت مردم این است که مجلس سازمان تعزیرات یا مسئول شناسایی فساد و گران فروشی است در حالی که نظارت مجلس اینها نیست.

وی افزود: درحالی که طبق قانون وظیفه نظارت مجلس شامل مواردی مانند بررسی اجرای قوانین توسط دستگاه های اجرایی، سوال و استیضاح از وزرا و رئیس جمهور می شود که در این سوال پرسیدن ها ممکن است فساد یا خطایی هم کشف شود اما جنس نظارت مجلس با جنس نظارت دستگاه هایی که مسئول تشخیص این گونه کارها هستند متفاوت است.

نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظارت مجلس کلان است نه موردی. اگر از این زاویه به مجلس نگاه شود متوجه خواهیم شد که مجلس دهم نسبت به مجلس دوره های قبل قوی تر عمل کرده است با نگاه به تعداد گزارش ها، سوالات و تحقیق و تفحص های صورت گرفته در این دوره از مجلس متوجه خواهیم شد که به مراتب بیشتر از دوره های قبل بوده است به عنوان مثال با وجود اینکه دوسال ازعمرمجلس گذشته استیضاح وزیر کار انجام شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در دولت آقای احمدی نژاد برای سوال از رئیس جمهور نماینده مردم تهران آقای مطهری دو سال پیگیری کرد تا سوال در صحن علنی بررسی شود اما در این دوره سوال از آقای روحانی خیلی سریع تر به نتیجه رسیده و در صحن علنی اعلام وصول شد. حالا ممکن است که بعضی از نمایندگان دولت با نمایندگان مجلس رایزنی هایی کرده باشند تا امضاء خود را پس بگیرند که چنین کارهایی از قبل هم بوده است چرا که مجلس محل گفت و شنود است. مجلس دهم از لحاظ کمیت قوی ترعمل کرده است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه برای بهتر شدن عملکرد نظارتی مجلس نیاز به ابزار مستقل نظارتی است، افزود: از آنجایی که اطلاعات ورودی به مجلس بستگی به گزارشات دستگاه های اجرایی دارد و ما نهادی که مرکز آمارمستقل به موازات دستگاه های دولتی تولید وتحلیل کند را نداریم به همین دلیل اطلاعات مورد نیاز مجلس وابسته به دستگاه های دولتی یا قضائی است، اینکه مجلس استقلالی در ایجاد اطلاعات ندارد یک ایراد خیلی بزرگ است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد کلی مجلس در حال رشد است و جایگاه نظارتی آن نیز در حال رشد است،گفت: نمره ای به عملکرد نظارتی مجلس نمی دهم.

وی در پایان بیان کرد: مجلس یکسری مشکلات ساختاری دارد وقتی مجلس را به عنوان یک قوه با دولت مقایسه می کنید دولت 4میلیون نفر نیروی انسانی دارد اما مجلس فقط3هزار نفر نیروی انسانی دارد که باید با این تعداد نیرو به کل دولت و قوه قضائیه نظارت داشته باشد همچنین منابع مالی مجلس نیز ضعیف است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد