وقتی ناظر هم زیر بار نظارت نمی‌رود؛

تغییر ساعتی قیمت اجناس در گران‌ترین استان کشور /پاس‌کاری نظارت‌ بین نهادهای متولی

کد خبر: 302429
|
09:40 - 1397/05/06
نسخه چاپی
تغییر ساعتی قیمت اجناس در گران‌ترین استان کشور /پاس‌کاری نظارت‌ بین نهادهای متولی
اسلام آباد خبر: اینجا در گرانترین استان کشور قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کند و سه راس مثلث نظارت بر بازار هم با پاسکاری این وظیفه سعی در شانه خالی کردن از این موضوع دارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، «امروز اگر نخرید، فردا باید گرانتر بخرید» این همان جمله آشنایی است که هنگام انصراف از خرید اجناس حتما از زبان فروشنده‌های کرمانشاهی خواهید شنید.

اینجا در گرانترین استان کشور قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کند و علاوه بر این موضوع قیمت‌گذاری متفاوت و سلیقه‌ای در بازار باعث شده مردم اینجا فشار گرانی را بیشتر احساس کنند.

نظارت همواره در ثبات قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار بوده اما اینجا انگار خبری از نظارت‌های منسجم نیست که هر فروشنده‌ای هرطور بخواهد اجناسش را می‌فروشد و مردم هم باید تاوان عملکرد ناقص ناظران را بدهند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف سه راس مهم مثلث نظارت هستند که با هر کدام صحبت می‌کنیم به نوعی این عدم نظارت را به نهاد دیگر پاس می‌دهد و دیگری را متولی اصلی می‌داند.

ا

 

صنعت و معدن و اتاق اصناف در کنترل گرانی‌ها بیشتر تلاش کنند

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: دستگاه های متولی نظیر واحد بازرسی صنعت و معدن واتاق اصناف در زمینه کنترل گرانی ها باید بیشتر تلاش کنند! (آیا تعزیرات نقشی در نظارت‌ها ندارد؟)

داریوش جودکی با تاکید بر اینکه نظارت بر قیمت با سازمان صنعت و معدن است اظهار داشت:  گشتهای ما در سطح شهر فعال است و در این ایام بر تمام اصناف نظارت می شود.

وی افزود: تعزیرات حکومتی، مرجع رسیدگی و صدور حکم است، اما وظیفه ذاتی نظارت بر بازار برعهده صنعت ومعدن است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این حال در صورت مشاهده تخلف از سوی هریک از اصناف بدون اغماض با آنان برخورد می شود.

جودکی خواستار همکاری بیشتر مردم شد و افزود: با توجه به کمبود نیرو، مردم باید همکاری کنند و در صورت مشاهده تخلف مراتب را از طریق سامانه 124 صنعت و معدن یا 135 تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

وی با بیان اینکه عمده این تخلف ها در زمینه گران فروشی دیده می شود گفت: ما تا جایی که بتوانیم در این راستا می کوشیم اما نظارت بر بازار وظیفه دستگاه های متولی نظیر صنعت و معدن و اتاق اصناف است که باید بیشتر تلاش کنند.

ا

افزایش 50 درصدی قیمت اجناس /از عدم نظارت تا احتکار

سخنگوی اتاق اصناف کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به اینکه ارزش ریال به یک سوم تنزل پیدا کرده و این مورد از عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها است، گفت: اگر در این زمینه مدیریت صورت می‌گرفت و نظارت‌ها و نرخ‌گذاری‌ها جدی‌تر گرفته می‌شد مردم با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شدند.

مجتبی صفایی بیان داشت: دولت اجازه افزایش قیمت کالاها را بین ۷ تا ۱۷ درصد اعلام کرده است و با توجه به تاثیر مستقیم این مقوله بر نرخ‌ها در برخی موارد شاهد افزایش ۵۰ درصدی کالاها بوده‌ایم.

عضو هیئت رییسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: برخی واحدها در کنار گرانی، جنس‌ها را احتکار و یا گران‌فروشی می کنند که به شدت با این افراد به ویژه محتکران برخورد می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی افراد برای سود بیشتر از عرضه کالاها خودداری می‌کنند، گفت: تمام تولیدکنندگان مکلف هستند تمام آمارهای خودشان را به صورت لحظه‌ای اعلام کنند و اگر کتمان اطلاعات صورت بگیرد و یا از ارائه آمار خودداری شود  کالاهایشان ضبط و با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

سخنگوی اتاق اصناف کرمانشاه افزود: تامین وتوزیع کالا یک چرخه است که اگر جایی از آن نقص پیدا کند کل سیستم زمین‌گیر می شود

وی با انتقاد از حوزه تنظیم بازار کشور تصریح کرد: ظاهرا متولیان این امر اولویت‌های دیگری دارند، بسیاری از مسئولان کار می‌کنند اما باید بدانیم مردم با این وضعیت موجود مدارا می‌کنند.

ا

 

نرخ خرید اجناس برای اصناف ساعتی شده است

معاون صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به خبرنگار مرصاد گفت: شرکتها و واحدهای تولیدی صنفی و صنعتی خارج از استان وعرضه کنندگان عمده خارج از استان بر اساس ساعت اقدام به فروش جنس می کنند.

علی عباس سجادی‌راد با اشاره به تغییرات ساعتی در قیمت برخی اجناس همچون لوازم خانگی گفت: قیمت لوازم خانگی مشمول نوسانات ارز است و حمل و نقل هم توافقی شده که در افزایش قیمت این لوازم اثر گذار است، البته سو استفاده عده ای سودجو نیز در این راستا دخیل هستند.

وی بیان داشت: این تغییرات قیمت خاص استان ما نیست و منشا آن خارج از استان است زیرا ما واحد تولید کننده لوازم خانگی نداریم.

وی افزود: شرکتها و واحدهای تولیدی صنفی و صنعتی خارج از استان وعرضه کنندگان عمده خارج از استان بر اساس ساعت اقدام به فروش جنس می کنند.

سجادی راد با اشاره به اینکه گرانی ها به بازار تهران مربوط می شود تصریح کرد: به طور مثال اصناف که صبح یک متر کابل به قیمت 110 هزار می خرد عصر همان روز برای واریز وجه آن باید  140 هزار بپردازد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: در این میان اگر تخلفی صورت گیرد و این تخلف مشمول قانون تعزیرات حکومتی نظیر گران فروشی، تقلب، عدم رعایت موازین بهداشتی، عدم نصب برچسب و کم فروشی باشد ما ورود می کنیم.

به گزارش مرصاد، با این وضع نظارت‌ها و پاس‌کاری وظایف طبیعی است این وضعیت آشفته بازار کرمانشاه هم طبیعی است و مسئولان ارشد استان باید هرچه سریعتر به فکر انسجام بین این دستگاه‌های نظارتی باشند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها