چالشی به نام «فیگورهای مدرن زنانه»؛

هزارتوی یک «تابوشکنی» / زنان سیگاری با ژست‌های توخالی

کد خبر: 302179
|
10:00 - 1397/04/05
نسخه چاپی
هزارتوی یک «تابوشکنی» / زنان سیگاری با ژست‌های توخالی
اسلام آباد خبر: تابوشکنی زنان در مصرف سیگار که اغلب برای ژست گرفتن و پُز دادن صورت می‌گیرد در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد،شاید تا همین یک دهه پیش از نظر عامه افراد جامعه اعتیاد و مصرف دخانیات پدیده‌ای مردانه بود، اما امروز دیگر این موضوع زن و مرد نمی‌شناسد و هستند زنان تابوشکنی که با روی آوردن به مصرف سیگار، قلیان و حتی مواد مخدر در دام این آسیب اجتماعی گرفتار شده‌اند.

کافیست سری به محله های بالای شهر کرمانشاه بزنید تا ببینید چطور ارزش‌های زنانه یک بانوی ایرانی با کام‌های عمیق از دود سیگارهای برند زیرسوال می رود، پشت فرمان خودرو یا در پارک‌ها و امامکن عمومی می‌بینیم که زنان بدون هیچ واهمه‌ای از طرز برخورد دیگرانسیگار می‌کشند.

ا

 

برای برخی‌ها سیگار کشیدن پُز باکلاس بودن است، برای برخی دیگر نشانه بزرگ شدن است و برخی دیگر از دختران و زنان هم سیگار کشیدن را نوعی نشانه آزاد بودن تلقی می‌کنند و همین باعث شده قبح استفاده از سیگار در بین زنان ایرانی هم در سال‌های اخیر بشکنند.

به راستی کجای راه را اشتباه رفته‌ایم که ناهنجاری‌ها هنجار شده و هنجارها بی فروغ، کجای کار را برای اعتماد به نفس دادن به دخترهایمان کم گذاشته‌ایم که حالا با شکستن تابو سیگار کشیدنشان را علنی کرده و آنرا نماد روشن فکری می‌دانند.

خبرنگار مرصاد جهت بررسی موضوع به صورت میدانی سری به مناطق فقیر و ثروتمندنشین کرمانشاه زد که نتیجه مشاهدات وی نشان داد که مصرف سیگار توسط زنان در مناطق ثروتمندنشین قابل توجه تر از دیگر مناطق بود و برخی از این زنان در گفتگو با او علت مصرف را تفریح و یا خودنمایی عنوان می‌کردند.

سیگار کشیدن برای پُز دادن/زنان دنبال سیگارهای برند و مد روز هستند

مریم 30 ساله به خبرنگار مرصاد گفت : همکلاسی‌هایم در دوران دانشجویی و در خوابگاه سیگار می‌کشیدند و نکشیدن من نوعی انگشت‌نما بودن می‌شد و من هم کم کم سیگاری شدم.

وی که جزو زنان تحصیلکرده جامعه هم محسوب می‌شود افزود: البته برخی از دوستانم به خاطر پز دادن می کشند، هیچ انگیزه خاصی هم ندارد و فقط می‌کشیم همین!

چند فروشنده فروشگاه‌های عرضه سیگار نیز به خبرنگار مرصاد گفتند: روزانه حداقل 15 خانم جهت خرید سیگار مراجعه می‌کنند و فقط دنبال سیگار برند و مد روز هستند که بیشتر هدفشان خودنمایی است.

ا

 

سهم الگوبرداری از ستاره‌های سینما و فوتبالیست‌ها در سیگاری شدن زنان

یک روانشناس بالینی درخصوص روی آوردن زنان به سیگار به خبرنگار مرصاد گفت: سیگار کشیدن زنان و دختران در سال‌های قبل تابو بود و یک عمل هنجارشکنانه محسوب می شد، ولی در حال حاضر قبح این مسئله شکسته و در هر محیطی به راحتی سیگار مصرف می‌کنند.

پیام جعفری افزود: این موضوع عوامل مختلفی دارد از عوامل روی آوردن زنان به سیگار مد و کلاس اجتماعی و یا مشکلات روانی است و برای فرار از مشکلات اصلی به اعتیاد یا سیگار و یا خرید پناه می‌برند.

به گفته وی، بعضی از این افراد اعتیاد را در خرید کردن می‌بینند و با انجام این کارها قصد دارند از مواجه شدن با آن مشکل اصلی اجتناب کنند و این در کوتاه مدت به آنان کمک می‌کند، اما در بلند مدت باعث معضل می‌شود و عده‌ای هم بسوی مصرف دخانیات روی و به آن پناه می‌آورند.

این روانشناس ادامه داد: بحث تربیت فرزندان و الگوبرداری هم بی‌تأثیر نیست، در خانواده‌ای که پدر سیگار مصرف می‌کند و کودک می‌بینند، آنرا الگو می‌کند، این کودک در آن سن قدرت تشخیص خوب و بد را ندارد و فکر می‌کند چیز خوبی است.

جعفری الگوبرداری از ستاره‌های سینما و یا فوتبالیست‌هایی که سیگار مصرف می‌کنند را در این موضوع موثر دانست و گفت: وقتی می‌بینند مثلا یکی از این افرادی که برای آنها الگو شده سیگار مصرف می‌کند فکر می‌کنند چیز خوبی است و با این کار شخصیت بهتری در جامعه دارند و یا کمبود محبت در خانواده و ناکامی در رسیدن به یک هدف هم زمینه را فراهم می‌کند

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگری هم هست بنام خودپنداره، یعنی نوع نگاهی که یک شخص به خود دارد و این در کودکی شکل می‌گیرد، این خود پنداره هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی، وقتی یک ارتباط خوب بین کودک و والدین شکل بگیرد و در یک محیط خوبی رشد پیدا کند، آرام آرام یک خودپنداره مثبتی در او شکل می‌گیرد و در بزرگسالی عزت نفس بالاتری دارد و این دست از افراد کمتر به سمت مواد مخدر روی می‌آورند.

جعفری ادامه داد:اما افرادی که توجه و اهمیت کمی به آنان از سمت خانواده یا معلم و یا دوست می‌شود، عزت نفس شکننده‌ای دارند و برای روی آوردن به مواد مخدر و یا سیگار مستعدتر هستند که این یکی از آسیب اجتماعی است.

این روانشناس تبلیغات شرکت‌های عرضه سیگار را نیز بی‌تأثیر ندانست و افزود: موضوع دیگر تبلیغات فریبنده شرکت‌های عرضه دخانیات است که با ظاهری فریبنده در حال تبلیغ هستند و حال از این سمت هم بستری بدلیل مشکلات بیکاری و همین مشکلات روان فراهم است که اینها دست به دست هم می‌دهد و این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی بیان داشت: بحث درمان و پیشگیری هم ضعیف است و باید انسجامی شکل گیرد و باید به سمت آموزش‌ها رفت و از خانواده‌ها و یا قبل تر از آن در مدارس آغاز کرد، باید مشاوره و آموزش را نهادینه کرد نه اینکه فقط روی درمان تمرکز داشته باشیم چراکه پیشگیری بهتر از درمان است.

ا

 

کلینیک‌های رایگان ترک دخانیات در کرمانشاه فعال هستند

کارشناس برنامه دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: کلینک‌های ترک دخانیات در تمامی شهرستان‌های کرمانشاه بصورت کاملا رایگان درحال پذیرش هستند و همکاران ما به صورت هفتگی در حال مشاوره و ارائه دارو رایگان جایگزین نیکوتین هستند.

مژگان رستمی فر افزود: این جلسات هفتگی و حداقل بین چهار الی 6 جلسه است، اما برخی وسط راه وقتی می‌بیند کار دشواری در پیش دارند جا می‌زنند که این یکی از مشکلات است و حتی طی نامه ای به استانداری درخواست داشتیم که بیایم طرح را در بین پرسنل ادارات که در حال مصرف سیگار هستند نیز آغاز کنیم و این افراد به کلینک های ما معرفی شوند تا ما نیز نسبت به ارائه مشاوره و دارو اقدام کنیم که مجددا تأکید می‌کنم که تمامی این اقدامات رایگان است.

وی بیان داشت: طبق تعهدی که به سازمان جهانی بهداشت داریم باید آمار مصرف دخانیات را کاهش دهیم و برای این کار باید تبلیغات و کارهای فرهنگی را افزایش دهیم ، همه مضرات مصرف را می‌دانند اما باز به سمت آن می‌روند و می‌گویند تفریح ارزانتری نداریم که این توجیه است و بیشتر دنبال گرفتن ژست هستند، در تمام دنیا مالیات سیگار را افزایش می‌دهند تا مردم کمتر به سمت دخانیات بروند، اما در ایران چنین چیزی نیست.

این کارشناس بهداشت علوم پزشکی در ادامه درخصوص برنامه‌های معاونت بهداشت جهت کاهش مصرف دخانیات گفت: وزارت بهداشت طی نامه ای به سازمان صداوسیما درخواست داشت که در شبکه‌های تلویزیونی صحنه‌های مصرف سیگار و یا جذابیت‌های که باعث روی آوردن به سیگار می‌شود را ممنوع کند.

رستمی‌فر برنامه دیگر را جلوگیری از نخ فروشی سیگار عنوان کرد و افزود: یک نوجوان می‌تواند یک نخ سیگار را چون ارزن است را تهیه کند اما تهیه یک پاکت سیگار که هم هزینه بیشتری دارد و هم یکسری محدودیت ها جهت خرید پاکت سیگار اعمال می‌شود باعث جلوگیری از خرید می‌گردد.

وی بیان داشت: در بحث آموزش نیز با ارائه مشاوره ها، تبلیغات و معرفی مضرات مصرف سیگار برنامه هایی در حال اجرا است و در مدارس نیز یکسری برنامه ها بصورت روتین اجرا می‌شود، این عدم اجرا مشاوره های تخصصی در مدارس به عدم اجازه از سوی آموزش و پرورش برمی‌گردد که به ما اجازه این کار را نمی‌دهند ولی در مناسبت‌های خاصی یکسری برنامه ها جزی در مدارس اجرا می‌شود اما تخصصی نیست.

کارشناس برنامه دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم در راه پایین آوردن مصرف دخانیات قدم مثبتی برداریم، نمایندگان مجلس، مسئولین، مردم، رسانه و نهادهای فرهنگی می‌توانند مؤثر باشند.

ا

 

مضرات سیگار برای خانم‌ها چیست؟

دکتر سیمین ظفردوست، عضو تیم تخصصی مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا و فلوشیپ ناباروری نیز درباره تاثیر مصرف دخانیات روی سلامت جنسی زنان اخیرا اعلام کرده است که خانم‌هایی که سیگار می‌کشند، باید بدانند سیگار باعث کاهش ذخیره تخمدانی شده و سن یائسگی را در فرد کاهش می‌دهد، به این دلیل که سیگار در تعادل هورمون‌های دخیل در باروری تاثیر دارد، می‌تواند باعث اختلالات پریودی و به‌هم خوردن تعادل هورمونی شود.

وی تاکید می‌کند: خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، باید قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روش‌های درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیب‌های وارده به حداقل برسد.

این متخصص اظهار داشته است: خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، بایستی قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روش‌های درمان ناباروری سیگار را ترک کنند تا آسیب‌های وارده به حداقل برسد. همچنین خانم‌ها و دختران جوان آگاهی کافی از آسیب‌های مصرف سیگار بر سلامت جسمی، ذهنی و قدرت باروری خود داشته باشند تا قبل از اعتیاد از شروع مصرف این ماده مخرب دوری گزینند، چراکه سیگار یک ماده اعتیادآور است که متاسفانه به دنبال مصرف آن علائم وابستگی به سرعت ایجاد می‌شود و با عدم مصرف، فرد دچار علائم تحریک‌پذیری، فشار و اضطراب می‌گردد.

به گزارش مرصاد، تابوشکنی زنان در مصرف سیگارر و مواد دخانی نشانی از شروع یک بحران اجتماعی در جامعه دارد که اگر برای آن راه چاره ای اندیشیده نشود باید منتظر آسیب‌های جدی این معضل برای مادران و خانواده های آینده باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد