فرزاد نویدی:

رکوردی که در کرمانشاه زده شد

کد خبر: 300346
|
07:14 - 1396/10/18
نسخه چاپی
رکوردی که در کرمانشاه زده شد
اسلام آبادخبر: رکوردی در جریان وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان کرمانشاه زده شد که در میان حجم زیاد خبرهای مربوط به این حادثه زیاد برجسته نشد در حالیکه اهمیت آن زیاد و یکی از شاخص های مهم در ارزیابی دولت ها در زمان بروز بحران محسوب می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، انتقال هفت هزار و 500 مصدوم ناشی از زلزله بزرگ 7.3 ریشتری 21 آبان ماه کرمانشاه رکوردی بود که توسط ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه زده شد که مشابه آن در دنیا تاکنون مشابه نداشته است.
زلزله ساعت 21 و 47 دقیقه شب که کانون اصلی آن بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی در مرز ایران و عراق بود، اتفاق افتاد و در هشت شهرستان غربی استان کرمانشاه احساس شد.

 


امکان پرواز بالگرد در آن ساعت شب میسر نبود، راه های دسترسی به مناطق زلزله زده نیز بسته شده بود و با تلاش عوامل راهداری و کمک نیروهای مسلح مستقر در منطقه راه ها به سرعت باز شد و عملیات امداد و نجات آغاز گردید.
بیمارستان های سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب در جریان زلزله تخریب شدند و امکان استفاده از این مراکز درمانی وجود نداشت و تنها راهکار انتقال مصدومان به مرکز استان و یا استان های دیگر بود.

 


وزارت بهداشت به سرعت وارد عمل شد و دستور آماده باش به دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمانشاه و استان های همجوار داد و در برخی از مراکز درمانی تهران و اصفهان نیز بخش هایی برای پذیرش مصدومان زلزله در نظر گرفته شد.
اعزام مصدومان به خارج از استان به منظور خالی نگه داشتن تخت هایی مراکز درمانی استان کرمانشاه برای پذیرش مصدومان انجام شد چرا که آماری از تعداد مصدومان نهایی وجود نداشت و از آنجایی که عملیات آواربرداری در حال انجام بود هر لحظه به تعداد مصدومان اضافه می شد.
روز دوشنبه 22 آبان ماه 96 یعنی ساعاتی پس از زلزله، آسمان کرمانشاه با ترافیک شدید بالگردهای حامل مصدومان روبرو شد و 40 فروند بالگرد مصدومان را به فرودگان کرمانشاه انتقال می دادند.

 


سازمان هوا و فضای سپاه، هوانیروز و هلال احمر به سرعت انتقال مصدومان را در اولویت کاری خود قرار دادند و تا ساعت 11 روز دوشنبه 22 آبان هفت هزار و 500 مصدوم از مناطق زلزله زده به شهر کرمانشاه منتقل شد.
'الحاج اسی' دبیرکل فدراسیون بین المللی صلیب سرخ 9 آذر امسال از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بازدید کرد و با تمجید از عملیات امداد و نجات در این زلزله از انتقال هفت هزار و 500 مصدوم پس از 13 ساعت از وقوع زلزله را رکوردی در دنیا نام برد و آن را تحسین کرد.
فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه در روز 22 آبان مملو از بالگردها و هواپیماهای غول پیکری بود که کار انتقال مصدومان را انجام می دادند، بالگردها از مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه مصدومان را به فرودگاه انتقال می دادند و هواپیماهای مستقر در فرودگاه نیز آنان را به تهران و اصفهان اعزام می کردند.

 


هواپیماهای غول پیکر 347 مصدوم را به مراکز درمانی خارج از استان انتقال دادند.
چندین دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز کار انتقال مصدومان را برعهده داشت و در مجموع عملیات انتقال مصدومان با سرعت و کیفیت بالایی انجام شد که تحسین همگان را به دنبال داشت.
اینکه در حین انتقال مصدومان به مراکز درمانی به دلیل سرعت بالا و دقت در نحوه حمل، هیچ مصدومی فوت نکرد، نیز یکی از اقدام های خوب مجموعه بهداشت و درمان بود که باید آن را یکی از موفقیت های این حوزه دانست و به آن افتخار کرد.

 


در 6 روز اول زلزله کرمانشاه براساس آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 14 هزار و 695 مصدوم در مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی پذیرش شدند.
در این حادثه 90 دستگاه آمبولانس، 11 دستگاه اتوبوس آمبولانس کار انتقال مصدومان را برعهده داشتند، یک هزار و 300 عمل جراحی در 24 ساعت اول وقوع حادثه انجام شد و در 6 روز اول حادثه نیز این تعداد به یک هزار و 800 عمل جراحی افزایش یافت.
براساس این آمارها پس از انتقال مصدومان به بیمارستان ها، تنها 11 مورد مصدوم در بیمارستان ها فوت کردند.

 


مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت به اذعان مردم و مسئولان در این زلزله خوب عمل کردند و آمادگی لازم برای رویارویی با این حادثه بزرگ را داشتند به طوریکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می گوید که به خودمان نمره 20 نمی دهیم اما براساس بررسی هایی که انجام دادیم در مجموع خوب عمل کردیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

آخرین مطالب

پربازدیدترین ها