واکنش های جهانی به سخنان ترامپ علیه ایران/ از پیش بینی جنگ توسط البرادعی تا هراس آمانو و موگرینی از اشاره مستقیم به آمریکا

کد خبر: 299001
|
14:20 - 1396/07/22
نسخه چاپی
واکنش های جهانی به سخنان ترامپ علیه ایران/ از پیش بینی جنگ توسط البرادعی تا هراس آمانو و موگرینی از اشاره مستقیم به آمریکا
اسلام آبادخبر: سخنان شب گذشته ترامپ مبنی بر عدم پایندی ایران به توافق هسته ای، سبب نشان دادن واکنشهایی تندی از سوی سیاستمداران جهانی شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، رئیس جمهور بی تجربه آمریکا مانند سخنان اخیر خود، شب گذشته بار دیگر اسناد بیسوادی خود را رو کرد و مانند دیگر روسای جمهوری این دولت اتهاماتی بی پایه و اساس به ایراد وارد داشت.

عدم تائید پایندی ایران به برجام از جمله اتهاماتی بود که واکنش سیاستمداران جهانی را برانگیخت به گونه ای که تنها دقایقی پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، وی به خوبی دریافت که در محکوم کردن ایران به اتهاماتی واهی تنها است و جز جیره خوارانی خرد چون رژیم غاصب صهیونیسم و عربستان که بقای خود را در مبارزه با ملت ایران می بینند سایر کشورها به حمایت از ایران پرداختند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به برجام پایبند بوده است

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا و ایراد اتهام نقض برجام به ایران، گفته‌های «دونالد ترامپ» را تکذیب کرد.

بنا بر اعلام سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو بدون نام آوردن از رئیس‌جمهور آمریگا گفته که "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ژانویه 2016، اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را مورد راستی‌آزمایی و نظارت قرار داده است؛ این کار به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مجوز شورای حکام آژانس انجام شده است."

در ادامه این بیانیه آمده است:

"همانطور که من به شورای حکام گزارش دادم، تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، در حال اجرا هستند.

راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، همه فعالیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را دربرمی‌گیرد. این کار با روشی عینی و بی‌طرفانه و در هماهنگی با مدالیته‌های مصرح در برجام و اقدامات پادمانی استاندارد، صورت می پذیرد."

آمانو در ادامه بیانیه خود به یکی دیگر از اتهامات ترامپ پاسخ داده است: آمانو نوشته: "ایران در حال حاضر، پروتکل الحاقی به توافق جامع پادمانی خود با آژانس را به صورت موقت اجرا می‌کند که این پادمان، ابزاری است قوی برای راستی‌آزمایی و به بازرسان ما، دسترسی گسترده‌تری به اطلاعات و اماکن داخل ایران می‌دهد."

آمانو در انتهای بیانیه خود آورده: "در حال حاضر، ایران تحت قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان است."

البرادعی: پروپاگاندای ترامپ درباره برجام همچون دورخیز برداشتن برای جنگ عراق بود

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک پیام توییتری گفت که اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام یادآور، آماده شدن واشنگتن برای جنگ عراق بود.

محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به سخنرانی تند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران وعدم تأیید پایبندی این کشور به برجام در یک پیام توییتری نوشت که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام یادآور آماده شدن واشنگتن برای جنگ عراق بود.

البرادعی که در بهار 2003 تصریح کرد که پرونده دولت «جرج بوش» برای آغاز جنگ عراق جعلی بوده است، در یک پیام توییتری در خصوص اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ درباره برجام و ایران نوشت: "اقدام ترامپ در نادیده گرفتن یافته‌های بازرسی آژانس درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای یادآور دورخیز برای جنگ عراق است. آیا هرگز از آن درس می‌گیریم؟"

رئیس مجلس ملی قزاقستان: ایران در مذاکرات هسته ای بسیار درست و صادقانه عمل کرد

همچنین نیگماتولین، رئیس مجلس ملی قزاقستان نیز در دیدار با دکترلاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: امیدوارم به حرف‌هایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای ایران زده می‌شود، عادلانه و منصفانه نگریسته شود و منافع ایران را تأمین کند؛ قزاقستان نگرش مثبتی به ایران دارد.

نیگماتولین ادامه داد: همواره از برنامه‌ها و نقش‌آفرینی‌های ایران در سازمان‌های بین‌المللی حمایت کرده‌ایم و هیچ وقت حمایت ایران از قزاقستان را فراموش نخواهیم کرد.

وی با حمایت از نقش ایران در مذاکرات آستانه، افزود: قزاقستان در طول مذاکرات هسته‌ای به دقت مسائل را پیگیری می‌کرد، ایران در این مذاکرات بسیار درست و صادقانه عمل کرد و این سبب موفقیت شما بود، امروز نیز توافق، محتوای آن و پایبندی بدان نهفته است؛ این یکجانبه‌گرایی مشکلی را حل نخواهد کرد، حال اگر کشوری این را درک نمی‌کند، مشکل خودش است.

نخست وزیر ایتالیا: حفظ برجام در جهت منافع مشترک است

نخست وزیر ایتالیا در یادداشتی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تایید پایبندی تهران به اجرای برجام نوشت: ایتالیا به نگرانی سران دولت ها و کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای پیامدهای احتمالی (تصمیم ترامپ) می پیوندد.

ایران به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کرد/ اروپا اعلام کرده است که از برجام حمایت می کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام اظهار نظر کرد.

فدریکا موگرینی گفت: برجام یک توافق چند جانبه هست که از طریق قطعنامه شورای امنیت تایید شد. برجام توافقی هست که ضمانت می‌کند که برنامه هسته ای ایران به مصارف غیرنظامی برسد.

وی افزود: ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است. برجام یکی از رکن های اصلی نظام منع تولید سلاحهای هسته ای هست. ما یک مسئولیت جمعی داریم که از برجام بخاطر امنیت جمعی خود حمایت کنیم.

موگرینی تاکید کرد: اروپا مشخص و روشن گفته است که برجام سرجای خود باقی خواهد ماند. اروپا اعلام کرده است که از برجام حمایت می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.
وی گفت: بیش از دو سال پیش در ژوییه 2015 (تیر 1394) کل جامعه بین المللی از نتایج 12 سال مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته ای ایران به شکل برنامه جامع اقدام مشترک که مشتمل بر 104 صفحه با جزییات کامل فنی است ، استقبال کردند. 

موگرینی تاکید کرد: برجام یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه 2231 شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت و تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران بطور منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است. جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای که کار می کند و نتیجه داده است را منحل کنیم.

همچنین دقایقی پس از اعلام استراتژی های جدید آمریکا علیه ایران، رهبران فرانسه، انگلیس وآلمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه روسیه ونیزشماری ازمقام های مهم کنگره آمریکا با حمایت از توافق نامه برجام به این سخنان واکنش نشان دادند.

روسیه: استفاده از زبان تهدیدآمیز در روابط بین الملل پذیرفتنی نیست


وزارت خارجه روسیه یکی دیگر از کشورهای امضاکننده توافق هسته ای 1+5 (برجام) با انتقاد از مواضع ضدبرجامی رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرد: تلاش برای اعمال اینگونه شیوه ها به عنوان راه حل مسائل سیاسی جاری دربرگیرنده منافع اساسی امنیتی کشورها، محکوم به شکست است.


ساعتی پس از ادعاهای ضدایرانی و ضدبرجامی دونالد ترامپ و بی توجهی به قرارداد برجام بین تهران و 1+5 از جمله آمریکا در سال 2015، وز ارت خارجه روسیه بیانیه مبتنی بر رد سخنان وی صادر کرد.


وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که در رابطه با راهبرد بیان شده توسط ترامپ در مورد ایران، مسکو تاکید دارد که استفاده از زبان تهدیدآمیز و خصمانه در مناسبات بین المللی پذیرفتنی نیست.


در ادامه بیانیه آمده است: چنین رویکردهایی (تهدیدآمیز) مربوط به گذشته است و با معیارهای زمان کنونی متمدنانه بین کشور همسان نیست.

صدور بیانیه مشترک سران فرانسه، انگلیس و آلمان در حمایت از برجام


ترزامی، نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه جمعه شب (دیشب)، ساعتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه ای مشترک حمایت خود از برجام را اعلام کردند.


سران سه کشور امضا کننده توافقنامه هسته ای دراین بیانیه با تاکید بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف ها، تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی کشورهایشان همسو است.


در این بیانیه آمده است: توافق هسته ای نقطه اوج 13 سال دیپلماسی و گامی بزرگ در تضمین عدم انحراف برنامه هسته ای ایران به سوی اهداف نظامی بود.


سه رهبر مهم اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند: برجام در قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تایید شد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای به کرات پایبندی ایران به برجام را از طریق نظارت و راستی آزمایی طولانی مدت تایید کرده است.


به همین دلیل، ما دولت و کنگره ایالات متحده را ترغیب می کنیم که پیش از هر اقدامی، مثل بازگرداندن تحریم های رفع شده به واسطه توافق، که ممکن است برجام را تضعیف کند، پیامدهای آن بر امنیت آمریکا و متحدانش را در نظر بگیرد

رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا: سخنان ترامپ سبک سرانه بود


نانسی پلوسی رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا جمعه شب در یک نشست خبری در واکنش به اظهارات ترامپ تهدید او به خروج از برجام را سبک سرانه و دور از خِرَد خواند.


وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا این تصمیم را برخلاف توصیه ها و هشدارهای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور که بارها او را از چنین رویکردی برحذر داشته بودند، گرفته است.

 رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: ترامپ قصد ندارد از توافق هسته ای خارج شود


سناتور باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا جمعه شب اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد ندارد واشنگتن را از توافق هسته ای خارج کند.


وی گفت: احتمالا ظرف دو هفته آینده طرحی قانونی را برای تغییر قانون آمریکا ارائه می دهد که مستلزم بررسی توافق هسته ای برای پرداختن به عیوب و کاستی های آن است. 

واکنش دیگر سناتورهای آمریکایی


سناتورهای آمریکایی بلافاصه پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران توسط ترامپ، در حساب های توییتری خود واکنش های متفاوتی به این موضوع نشان دادند.


بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا نوشت: نوبت کنگره است که به جهان نشان دهد هر دو حزب حامی پایبندی آمریکا به تعهداتش، از جمله برجام هستند. ترامپ به اعتبار آمریکا و روابط آن توجه ندارد و می خواهد با امنیت ملی ما قمار کند.


دایان فینشتاین نیز اشاره کرد: تصمیم ترامپ برای تضعیف توافق هسته ای با ایران، بی پروا و غیرمسئولانه است؛ آژانس بارها پایببندی ایران به برجام را تایید کرده است.


کیرستن جیلیبرند نوشت: این اقدام کاملا سیاسی (ترامپ)، موضع آمریکا در جهان را تضعیف می کند. کنگره باید هر تلاشی برای بازمذاکره یک جانبه این توافق را رد کند و با متحدان برای تقویت آن همکاری کند.


الیزابت وارن نوشت: ملت های مسئول به توافق شان پایبند می مانند. رئیس جمهوری های مسئول امنیت، آمریکا را در اولویت قرار می دهند. اگر این رئیس جمهوری این کار را نمی کند، کنگره باید بکند.


شلدون وایتهاوس نوشت: رد توافقی که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پیشگیری می کند، گامی به سوی جهانی خطرناکتر است.


برنی سندرز اشاره کرد: رئیس جمهوری با امتناع از تایید توافق هسته ای اظهارات علنی مقام های امنیت ملی خود را نادیده گرفت.


تیم کین با بازنشر ویدیوی تایید برجام از سوی متیس، نوشت: توافق ایران ما را امن تر نگه می دارد. این را از من نپذیرید، از وزیر دفاع ترامپ بپرسید.


مگی حسن نوشت: رئیس ستاد ارتش و وزیران خارجه و دفاع (آمریکا) پایبندی ایران را تایید کرده اند. خروج از این توافق آمریکا را ناامن و موضع دیپلماتیک آن را تضعیف می کند.


تام اودال اشاره داشت: آژانس و سازمان های اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران را تایید کرده اند. متحدان ما از تصمیم خطرناک ترامپ حمایت نخواهند کرد. کنگره نباید برجام را نقض کند.


باب کیسی عضو ارشد کمیته مالی سنا نوشت: راهبرد ترامپ و طرح های قانونی (در کنگره) را بررسی خواهم کرد، اما از چیزی که ناقض توافق هسته ای ایران باشد حمایت نخواهم کرد.

 دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ برجام شد


دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به سخنرانی ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای با تاکید بر اهمیت برجام در منع اشاعه تسلیحات هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت جهانی، ابراز امیدواری کرد که این توافق حفظ شود.


استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات روز جمعه ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای بر موضع آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان در حمایت از برجام تاکید کرد.


در این بیانیه آمده است: دبیرکل بارها گفته است که برجام پیشرفتی مهم در تحکیم منع اشاعه تسلیحات هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت جهانی است. وی به شدت امیدوار است که این توافق حفظ شود.

برنده جایزه نوبل 2017 تصمیم ترامپ را محکوم کرد


کارزار بین المللی نابودی سلاح های هسته ای» (ICAN) که برنده جایزه نوبل صلح 2017 شد، جمعه شب در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم رئیس جمهوری ترامپ برای رد برجام، تحریک به اشاعه تسلیحاتی است و دستیابی به توافق های بیشتر برای مهار تهدیدهای هسته ای را دشوارتر می کند. 

مشاور سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با اشاره به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ و امتناع وی از تایید پایبندی ایران به برجام، گفت: تنها اصل سازمانی ترامپ مخالفت با اوباما است.


بن رودز، که از مذاکره کنندگان برجام نیز بود، در پیام های توییتری خود از اقدام ترامپ در رد پایبندی ایران به برجام انتقاد کرد. 

تیلرسون: برجام از بین نمی رود


رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از حمایت از توافق هسته ای دست می کشد، اما برجام را از بین نمی برد.


تیلرسون ساعتی پیش از سخنان ترامپ با اشاره به اینکه سرنوشت توافق به کنگره واگذار می شود، افزود: هدف این است که ما در برجام بمانیم، اما رئیس جمهوری قصد دارد (پایبندی ایران را) مورد تائید قرار ندهد.

باب کورکر: ترامپ زیر پای «تیلرسون» را خالی کرد

 رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا می گوید ترامپ زیر پای وزیر خارجه دولتش را خالی کرده و این موجب فروپاشی دستگاه دیپلماسی آمریکا می‌شود.
«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در مصاحبه با «واشنگتن پست» به دعوای علنی خود با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شدت بیشتری بخشید و از رفتاری که وی با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه دولتش دارد، به شدت انتقاد کرد.

گفتنی است چندی پیش، تیلرسون از وجود کانال های ارتباطی مستقیم با کره شمالی برای حل دیپلماتیک مناقشات واشنگتن-پیونگ یانگ سخن گفت حال آنکه ترامپ بلافاصله موج حملات توئیتری خود را متوجه رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا کرد و گفت: تیلرسون با این رویکرد وقت خود را تلف می کند.

در همین راستا، باب کورکر گفت: وقتی زیر پای رئیس دیپلماسی خود را خالی می کنی مثل این است که موجب فروپاشی کل دستگاه دیپلماسی شوی. رفتار ترامپ با تیلرسون به مثابه عقیم کردن (تضعیف) وی در میان جمع بود.

وی همچنین تذکر داد رفتار ترامپ تلاش های تیلرسون برای مجاب کردن چین به مهار کره شمالی را تحت الشعاع قرار می‌دهد چراکه تضعیف جایگاه تیلرسون به منزله محدود کردن گزینه های آمریکا در برخورد با کره شمالی است.

گفتنی است کورکر هم هفته گذشته آماج حملات توئیتری ترامپ قرار گرفت و متهم به تحمیل برجام بر دولت واشنگتن شد.

کورکر هم برای اینکه روی او را کم کند، در پیامی توئیتری پاسخ داد: باعث ننگ است که کاخ سفید به آسایشگاهی مبدل شده؛ گویا امروز صبح یکی از مسئولان آسایشگاه در شیفت خود حضور نداشته است.

 سرگئی ریابکوف: روسیه ظرف چند هفته آینده با آمریکا درباره «برجام» تماس می‎گیرد

معاون وزارت خارجه روسیه می‎گوید این کشور از هیچ تلاشی برای حفظ برجام فروگذار نکرده و برای تداوم رایزنی در این باره ظرف چند هفته آینده با آمریکا وارد گفتگو می‎شود.
به گزارش ایتارتاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه از تلاش این کشور برای تداوم گفتگو با آمریکا سخن گفت تا به این ترتیب توافق هسته ای ایران دست نخورده باقی بماند.

وی در این باره توضیح داد: طبیعتا ما در این باره با طرف آمریکایی صحبت می کنیم. هدف ما همین است که دستاورد بزرگ تلاش های دیپلماتیک را در حوزه مهم که عدم اشاعه منع سلاح های کشتار جمعی است، حفظ کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم آمریکا از ایده اعمال دوباره تحریم های ضد ایرانی صرف نظر کند.

ریابکوف در این باره گفت: مسئله اعمال دوباره تحریم های ضد ایرانی واشنگتن به موضوع روز تبدیل شده است. اما، با همه این اوصاف، ترجیح می دهم به این موضوع باور داشته باشم که واشنگتن در نهایت نه فقط به ندای روسیه بلکه به ندای سایر امضا کنندگان برجام گوش داده و نتیجه تصمیماتش در این زمینه و همچنین تاثیر ناکامی این مکانیسم را بررسی خواهد کرد.

وی گفت: تماس ها با آمریکا که شامل موضوع ایران هم می شود، ممکن است ظرف چند هفته انجام بگیرد.

تاکید کرد: روسیه نهایت تلاش خود را می کند تا برجام دست نخورده باقی بماند؛ تا این توافق به ناکامی کشیده نشود. روسیه می داند که برجام سندی کارآمد و مفید است. در شرایط جدید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از بسته تغییرات خبر می دهد، روسیه از هیچ تلاشی برای حفظ برجام و ممانعت از ناکامی آن فروگذار نمی کند.
گفتنی است ترامپ دیروز جمعه با طرح اتهامات بی اساس علیه ایران، پایبندی این کشور به برجام را زیر سوال برد و تهدید کرد اگر کنگره تغییرات مورد نظر را اعمال نکند، از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

آخرین مطالب

پربازدیدترین ها