کلید معاون اولی در دست کیست؟

فصل خانه تکانی در پاستور/گمانه‌زنی‌ها در مورد رفتنی‌ها و ماندنی‌ها

کد خبر: 297850
|
15:35 - 1396/04/26
نسخه چاپی
فصل خانه تکانی در پاستور/گمانه‌زنی‌ها در مورد رفتنی‌ها و ماندنی‌ها
اسلام آبادخبر: گمانه‌زنی‌ها در مورد ترکیب کابینه آغاز شده است، به نظر می‌رسد که تعدادی از وزرا خداحافظی می‌کنند و برخی دیگر هم جابه‌جا می‌شوند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  نیمه دوم مرداد ماه سال جاری یعنی کمتر از یک ماه دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به عنوان رئیس دولت، کابینه دوازدهم را برای رای اعتماد گرفتن به مجلس معرفی می‌کند.

رسانه‌ها از مدتی قبل گمانه‌زنی‌های خود را در مورد ترکیب احتمالی کابینه آغاز کرده‌اند، به نظر می‌رسد که تعدادی از وزرا خداحافظی می‌کنند و  احتمالا برخی دیگر هم جابه‌جا می‌شوند و تعدادی هم ابقاء خواهند شد.

کلید معاون اولی در دست کیست؟

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیریدر انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا پوششی روحانی وارد میدان شد، اما در نهایت او در 26 اردیبهشت به نفع روحانی کناره‌گیری کرد. به نظر می‌رسد که جهانگیری رقیبی ندارد و کرسی معاون اولی‌اش قطعی است.

وزارتخانه‌های آموزشی

وزارت علوموآموزش پرورشبا توجه به نقش مستقیمی که در آموزش و پرورش کشور دارند، حائز اهمیت فراوانی هستند، برای وزارت علوم ازرضا فرجی دانا،سورنا ستاری،جعفر توفیقی،جعفر میلی‌منفردنام برده شده است. پیش از این میلی منفرد در سال 92  به عنوان گزینه وزرات علوم معرفی شد اما از راه‌یابی به کابینه بازماند.رضا فرجی‌دانانیز مدتی به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم فعالیت کرد اما در نهایت استیضاح شد.

 

گزینه های وزارت علوم

 

شهیندخت مولاوردیمعاون امور زنان ریاست‌جمهوریکه نامش در کنار گزینه‌های همچون مرتضی حاجی، زهرا شجاعی و رحیم عبادی برایوزارت آموزش و پرورشمطرح است، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حضور درکابینه دولت دوازدهمو احتمال پذیرفتنوزارت آموزش و پرورش، گفت: هنوز صحبتی نشده و چون صحبتی نشده نمی‌توانم بگویم هستم یا نیستم.

 

گزینه های احتمالی وزارت آموزش و پرورش

 

 ترمیم کابینه اقتصادی

نیلی و همتی

 

برخی کارشناسانعملکرد تیم اقتصادی دولترا نسبتا مثبت و برخی دیگر نیز موفقیت چندانی برای این تیم در نظر نمی‌گیرند، به‌هرحال با تمامی تلاش‌های صورت گرفته از سوی این تیم، هنوز ابعاد رکود اقتصادی در بخش‌های مهمی وجود دارد، گفته می‌شود کهرئیس جمهوربرای خروج از رکود اقتصادی احتمالا تغییراتی را در این تیم ایجاد می‌کند. اسامی همچونمسعود نیلیمشاور اقتصادی رئیس‌جمهور،سید کامل تقوی‌نژادمعاون وزیر اقتصادی و دارایی، اکبر کمیجانیقائم مقام بانک مرکزی وحجت الله میرزاییمعاون امور اقتصادی وزیر کار برای وزارت اقتصاد مطرح هستند.

گویا تغییرات دربانک مرکزیهم جدی است، در رسانه‌ها از سه گزینه یعنیمسعود نیلیمشاور اقتصادی رئیس‌جمهور،اصغر فخریهکاشانمعاون اسبق ارزیبانک مرکزی،عبدالناصر همتیرئیس بیمهبرای ریاست بانک مرکزی نام برده شده است.

 

نیلی و فخریه کاشان

رفتی‌های کابینه

از جمله وزرایی که خود درباره رفتنش از کابینه سخن گفته‌،علی طیب‌نیااست. وی بهمن ماه سال گذشته گفت: در دولت بعدی نخواهم ماند؛ امکان ندارد. بمانم که چه؟

 علی طیب نیا

 

احتمال خداحافظینعمت‌زادهازوزارت صنعت، معدن و تجارتهم وجود دارد در رسانه‌ها از گزینه‌هایی همچونرضا ویسهمعاون هماهنگی و نظارت جهانگیری، رضا نوروز زادهنماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ومحمد نهاوندیانرئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان جایگزین نعمت‌زاده نام برده شده است.

ماندنی‌های احتمالی کابینه

به طور قطع و یقین چند وزیر در کابینه دوازدهم ابقا می‌شوند، گزینه‌های احتمالی برای ماندن در کابینهمحمدجواد ظریفوزیر امور خارجه،بیژن نامدار زنگنهوزیرنفت،مسعود سلطانی‌فروزیر ورزش،عبدالرضا رحمانی‌فضلیوزیر کشور وحسین دهقانوزیر دفاع هستند.

عده‌ای بر این اعتقاد هستند کهرضا صالحی امیریوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید خداحافظی کند و برخی دیگر معتقدند که او در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کارآمد بوده است. در نهایت سید عباس صالحی معاون وزیر ارشاد به شایعات پایان داد و گفت:  گویا آقای روحانی با وزرایی که قصد ادامه همکاری با آنان در دولت آینده را دارند، جلساتی خصوصی داشته‌اند و با کسانی که قصد ادامه همکاری ندارند، این جلسات برگزار نشده است. در این میان در روزهای اخیر با آقایصالحی امیریوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این جلسه خصوصی برگزار شده است.

اگرمجلس شورای اسلامیبا تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی موافقت کند و وزارت مسکن مجدد احیا شود، احتمال معرفیعباس آخوندیبرای کرسی این وزارتخانه وجود دارد و اگر نمایندگان با این تفکیک موافقت نکنند علاوه بر آخوندی گزینه‌های همچونمحمد علی افشانیاستاندار فارس وحسن یونسی سینکیدبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده‌اند.

سرنوشت متفاوت حجتی

حجتی

محمود حجتیوزیر جهاد کشاورزی است گفته شده که شورای شهر علاقمند است وی به عنوانشهردار تهرانبهخیابان بهشتنقل مکان کند. از عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست به عنوان رقبای احتمالی او نام برده می‌شود.

تضمینی که قاضی زاده هاشمی از روحانی می‌خواهد!

 قاضی زاده هاشمی

 

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمیوزیر بهداشت در حاشیه جلسههیات دولتدر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا درباره حضورتان در کابینه آینده صحبتی شده؟» گفت: بله، درباره حضورم صحبت‌هایی فرمودند. او ادامه می‌دهد: حقیقتش صحبت شده، ولی تا تضمینی وجود نداشته باشد که آنهایی که هم‌جنس خود ما هستند تا ما را آزار و اذیت نکنند، فکر می‌کنم حضور پیدا کردن نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند. این فضا باید درست مدیریت شود.

حرف آخر

گمانه‌زنی‌های مطرح شده تغییرات جدی را در ترکیب وزرای فعلی برای حضور در کابینه دوازدهم نشان نمی‌دهد، چنانچه برخی کارشناسان معتقدند که حداقل باید بیش از 50درصد کابینه تغییر و به سمت جوان‌گرایی و پویایی حرکت کند، روحانی کمتر از یک ماه فرصت دارد تا آخرین مشورت‌های خود را انجام دهد و دست به انتخاب بزند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد