عضو کمیسیون انرژی مجلس:

مجلس و کمیسیون انرژی اجازه تخلف مجدد به توتال را نمی دهد/ سهم ایران در این قرار داد بسیار کم است

کد خبر: 297644
|
17:15 - 1396/04/14
نسخه چاپی
مجلس و کمیسیون انرژی اجازه تخلف مجدد به توتال را نمی دهد/ سهم ایران در این قرار داد بسیار کم است
اسلام آبادخبر: عضو کمیسون انرژی مجلس گفت: اگر احیانا شرکت توتال بخواهد در روند انجام پروژه خللی ایجاد و کارهای گذشته خود را تکرار کند مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون انرژی حتما و حتما وارد عمل خواهد شد و مجال و اجازه را به توتال و شرکت چینی برای ادامه قرارداد نمی دهد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  درباره قرارداد نفتی با شرکت توتال گفت: ما انتظار داشتیم که طرف مقابل شرکت توتال یک شرکت بزرگ ایرانی باشد تا درصد مشارکت کشور ما در این قرارداد بیش از این چیزی باشد که منعقد شده است. حداقل سهمی که در این قرارداد باید برای ایران تامین می شد 49 درصد بود تا ایران نیز بتواند از این قرارداد سود لازم را ببرد و همچنین بتوانیم در مقدرات آینده دست داشته باشیم تا مبادا متضرر شویم.

وی گفت: ایران با 49 درصد می توانست هم نظارت داشته باشد و هم می توانست از ظرفیت بالقوه ای در قرارداد استفاده ببرد اما چیزی که امروز شاهد آن هستیم اینطور نیست. ما نباید تمام و کمال خود را دست شرکت های خارجی می سپردیم و 9/19 درصد واقعا برای کشور ما رقم بسیار پایینی است که در نظر گرفته شده است.

ساعدی در ادامه با انتقاد از بسته شدن این قرارداد اظهار داشت: حداقل کاری که ایران می توانست انجام دهد این بود که سهم شرکت چینی را به خود متعلق می کرد. باعث تعجب است که مسئولین ما چرا این کار را انجام نداده اند! مشارکت شرکت ایرانی باید در بدترین شرایط نصف به نصف قرارداد می بود و سهم ایران در این قرارداد بسیار ناچیز است.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که سهم شرکت ایرانی باید 50درصد قرار باشد افزود: ما امیدوار هستیم که شرکت توتال مثل سابق بدعهدی نکند و اتفاقات ناگوار سابق دوباره تکرار نشود. شرکت توتال باید در روند قرارداد اخلال ایجاد نکند و در شروع، انجام و اتمام پروژه طبق بندهای قرارداد عمل کند.

ساعدی گفت: اگر احیانا شرکت توتال بخواهد در روند انجام پروژه خللی  ایجاد و کارهای گذشته خود را تکرار کند مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون انرژی  حتما وارد عمل خواهد شد و مجال و اجازه را به توتال و شرکت چینی برای ادامه قرارداد نمی دهد. برای جلوگیری از این عمل هم مجلس و کمیسیون نظارت خود را درباره این قرارداد تشدید خواهد کرد.

ساعدی با اشاره به یکی از بندهایی که گفته شده دانش و تکنولوژی باید به دانشمندان و متخصصان ما انتقال داده شود تصریح کرد: اگر این اتفاق برای متخصصان ما نیافتد عملا ایران در یکی از بخش های این قرارداد ضرر و زیان کرده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

آخرین مطالب

پربازدیدترین ها