در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کاهش وارادات دارو شده است/ انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است

کد خبر: 297635
|
07:03 - 1396/04/15
نسخه چاپی
آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کاهش وارادات دارو شده است/ انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است
اسلام آبادخبر: رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی با رد ادعای دیناروند در کاهش واردات دارو تاکید کرد:این یک آمارسازی کاملا غلط است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسین قربانی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ، رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت،رضا شیوا رئیس شورای رقابت 14 تیرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوعانحصار در نظام داروییپرداختند.

رسول دیناروند معاون غذا وداروی وزارت بهداشت درابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامونانحصار دارو در کشورگفت: نظام دارویی مجموعه ای از ضوابط، مقررات و ذی نفعان حوزه سلامت است، هر شرکتی در واردات دارومی تواند فعالیت کنند، بیش از100 شرکت در حوزهواردات داروفعال هستند که اکثر بازار را در اختیار دارند لذا در شرایط رقابتی عده ای بزرگتر و عده ای دیگر کوچکتر هستند.


وی با بیان اینکه بیش از 100 شرکت در زمینه تولید فعالیت می کنند اظهار داشت: درتوزیع دارومحدودیتی نداریم ، 50 شرکت توزیع سراسری در کشور فعال هستند به طوری که 10 شرکت اول بیش از 80 درصد بازار را در اختیار دارند.


در عرضه دارو محدودیتی وجود ندارد


دیناروند با اشاره به اینکه داوخانه ها باید با رعایت سطح بندی به ارائه خمات بپردازند خاطرنشان کرد: در زمینهواردات بسیاری از لوازم پزشکی و داروییدر قسمت تولید انحصار وجود دارد، کالاهایی که در حوزه سلامت وارد کشور می شود باید ثبت شود و از سوی دیگر درعرضه دارو محدودیتیوجود ندارد.


در حوزه سلامت نظام عرضه و تقاضا به مفهوم بنگاه اقتصادی وجود ندارد


معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه سلامت اعم از مراکز بهداشتی، درمانی و دارویی نظام عرضه و تقاضا به مفهوم بنگاه اقتصادی وجود ندارد اظهار داشت:ورود شورای رقابتبه این عرصه قانونی نیست ، برای جلوگیری از هزینه های القائی حتما به سطح بندی خدمات نیاز است ، 11 هزار داروخانه در سراسر کشور داریم.

انحصار در واردات دارو مشهود است


محمد حسین قربانی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی از رشت با تاکید بر اینکهانحصار در واردات دارومشهود است گفت: در دادن امتیاز به داروخانه ها از بسیاری از قوانین قدیمی استفاده شده است ، سالانه هزار و 600 دانشجوی داروسازی فارغ التحصیل می شوند در حالی که باید برای این حجم عظیم گام های موثری برداشت لذا،جامعه داروسازباید مشکلات جامعه جوان فارغ التحصیلان داروساز را حل کنند
شیوا رئیس شورای رقابت در ادمه این گفتگو با اشاره به اینکه شکایات رسیده حکایت از این دارد که آزادی در ورود دارو وجود ندارد افزود: شرایط ویژه ای برای شرکت ها گذاشته شده است.

دیناروند در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: قانون به وزارت بهداشت اختیار داده کهضوابط مربوط به تاسیس موسساتپزشکی منجمله داروخانه‌ها را تعیین کند.

انحصار در نظام دارویی کشور مشهود است

در ادامه این بحث فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکایتولیدکنندگان مواد دارویینیز با تاکید بر اینکه در نظام دارویی کشور ، در بحث واردات و در بحث تولید ، انحصار به طور مفصل وجود دارد گفت: براین اساس فقطشرکت های خاصاجازه دارند اقلام دارویی بسیار گران قیمترا در اختیار مردم قرار دهند.

وی افزود: بعد از فشار زیادی که نهادهای غیر دولتی و سندیکاها به سازمان غذا و دارو وارد کردند و اصرار وزیر بهداشت، وارداتی تحت عنوان وارادت موازی آغاز شد. بدین معنی که کسانیکه در گذشتهواردات انحصاریداشتند و با قیمت های بسیار بیشتر از قیمت جهانی ، دارو وارد می کردند در عرصه واردات بمانند و باقی واردکنندگان با آن ها موازی رفتار کنند.

اختراعی تصریح کرد: در بخشنامه های که دکتر دیناروند صادر کردند، عنوان شده که اگر کسی غیر از نمایندگی رسمی بخواهد دارو وارد کند بایدحداقل ۲۰ درصد ارزانتراز آن ها نسبت به این کار اقدام کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: همچنین در کمیته های کارشناسی داخلی این سازمان که صد در صد تحت کنترل خودشان است اصلا اجازه نمی دهند افراد غیر، وارد واردات داروهای خاص که به شرکت های خاص داده شده بشوند.

دیناروند معاون غذا و دارو وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه بخشنامه های سازمان غذا و دارو من در آوردی نیست اظهار داشت: بخشنامه های این سازمان براساس مصوبه هایشورای برنامه ریزی داروو شورای توسعه فناوری سلامت است که وزیر بهداشت ریاست آن ها را بر عهده دارد و بخشنامه مربوط به واردات موازی و ضوابط مربوط به حمایت از تولید داخل تصویب و ابلاغ شده است.

وی یادآور شد:واردات دارودر سالهایی کهبحران داروییدر کشور بوده ، سالهای ۹۰ تا ۹۲ ، صدها میلیون دلار بیشتر از واردات دارو در فاصله سال های ۹۳ تا ۹۵ بوده است و این یک واقعیتی است که نشان می دهد هم قیمت دارو کاهش پیدا کرده و هم سیاستواردات موازیدر کاهش قیمت ها موثر است.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت تاکید کرد: اگرسیاست واردات موازیوجود نداشت ، کاهش ارزی از کجا بوجود می آمد ؟

آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کاهش وارادات دارو شده است

اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی با رد ادعای دیناروند درکاهش واردات داروو با تاکید براینکه این یکآمارسازیکاملا غلط است گفت: در سال ۹۳ و در دوره معاونت آقای دیناروند آمارنامه دارویی کشور را که تا مردادماه همان سال به درستی منتشر می شد ، بسیاری از اقلام وارادتی را اززیر گروه وارداتحذف و بهزیر گروه تولیدداخل بردند بنابراین تولید داخل رابیش نماییو واردات راکم نماییکردند و آمار دروغ به مردم دادند.

در سال های ۹۳ و ۹۴ ، پانصد میلیون دلار کاهش واردات دارو داشتیم

 

دیناروند معاون غذا و دارو وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه آمار واردات دارو با آمارفروش دارودر بازار کاملا متفاوت است گفت: واردات دارو از طریق گمرک ثبت می شود و ارز آن را نیز بانک مرکزی تخصیص می دهد و آمار آن را هم سازمان غذا و دارو اعلام می کند که براین اساس واردات دارو در سال ۹۳ ،۹۶۰ میلیون دلار ، در سال ۹۴ ،۱۰۷۰ میلیون دلار، در سال ۹۲، یک میلیارد و سیصد و شصت میلیون دلار و در سال ۹۱ هم یک میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است و وقتی دو سال ۹۲ و ۹۱ را با سال های۹۳ و ۹۴ مقایسه می کنیم حدود پانصد میلیون دلار کاهش واردات داشتیم که این امر قطعا به منافع عده ای آسیب وارد کرده است.

قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تاکید بر اینکهانحصار در واردات داروکاملا مشهود است اظهار داشت: درکاهش واردات دارودر سال های ۹۳ و ۹۴ هیچ شکی نیست اما در زمینهتک نسخه ای، برخی از داروها را فقط در اختیار یک تشکل قرار دارد و انتظار این است که اگر قرار باشد رقابتی ایجاد شود و همانحصارشکسته شود، دیگران هم اجازه فعالیت داشته باشند.

با ابلاغ برنامه ششم ، واردات داروهای تک نسخه ای کاملا ممنوع شد

دیناروند معاون غذا و وداروی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به اظهارات قربانی بیان داشت: در سال ۹۶ و با ابلاغ برنامه ششم توسعه ،واردات داروهای تک نسخه ایکاملا ممنوع شد، بنابراینانحصارکه ایجاد شده بود برای مدت بسیار کوتاهی بود تا بتوانیم از فاز رقابتواردات تک نسخه ایها به سمت ممنوعیت وارادت آن ها برویم.

هفتاد درصد بازار داروهای وارداتی در انحصار دو شرکت وارد کننده است

اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با بیان اینکه هفتاد درصدبازار داروهای وارداتیدر انحصاردو شرکت واردکنندهاست گفت: چندی پیش آقای دیناروند انحصاری به یک شرکتتولید کننده داروییدادند کهمتعلق به همسرشاناست که بعد از اعتراض ما انحصار را لغو کردند.

دیناروند نیز پاسخ داد: شرکتهمسربنده یک شرکتدانش بنیاناست و هیچکارخانه داروسازیندارد، این شرکت یک محصولنانو تکنولوژیتولید کرده و همسر بنده به همراه بیست نفر دیگر مشغول کار در این شرکت هستند.

وی افزود : است محصول هنوز فروشی در بازار ایران نداشته و هم اکنون وارداتی است و همسر بنده نیز در عین شرکت یکسهام دار جزءاست ضمن اینکه انحصاری که داده شده تنها به این شرکت نبوده و در سال گذشته بههفت محصول دیگرنیز داده شده و پس از آنکه سندیکای صنعت داروسازی جلسه گذاشتند ، این شرکت ها اعلام کردند که نمی خواهند انحصاری داشته باشند وانحصارآن ها ابطال شد.

در چهار سال گذشته ۲۵۰ شرکت جدید وارد عرصه واردات دارو شدند

دیناروند همچنین تاکید کرد: در چهار سال اخیر ۲۵۰ شرکت جدید وارد عرصه واردات دارو شدند.

شخصی در تهران بیش از بیست داروخانه دارد

قربانی نائب رئیس کمیسیون بهداشت نیز با بیان اینکه بحثتاسیس داروخانه هااختیاری است که وزارت بهداشت به سازمان غذا و دارو داده است گفت: متاسفانه نظارت خوبی در حوزه داروخانه های ما نیست و روندتاسیس داروخانه های زنجیره ایدر کشور اتفاق می افتد به گونه ای که در تهران شخصی بیش ازبیست داروخانهدارد.

دیناروند نیز درباره این ادعا عنوان کرد: این که فردی بیستداروخانهدارد قانونی نیست، داروسازی که داروخانه را تاسیس می کند وزارت بهداشت مجوز تاسیس داروخانه را به او داده است و به موجب قوانین و ضوابط ما او موسس و گردانندهداروخانهاست اما سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه او را تامین می کند و است سرمایه گذار ممکن است سرمایهده داروخانه دیگررا هم تامین کند اما ما به عنوان دستگاه ناظر تنهاموسس داروخانهرا می شناسیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد