گزارش از یک وعده محقق نشده؛

انتظار چندین ساله‌ی مستضعفان برای صاحب‌خانه شدن/ مسکن مهر مزخرف بود، طرح مسکن اجتماعی را چرا اجرا نکردید؟

کد خبر: 297129
|
10:40 - 1396/02/16
نسخه چاپی
انتظار چندین ساله‌ی مستضعفان برای صاحب‌خانه شدن/ مسکن مهر مزخرف بود، طرح مسکن اجتماعی را چرا اجرا نکردید؟
دولت تدبیر و امید با آمدن بر سرکار نه تنها برنامه‌ای برای مشکل مسکن مردم ارائه نکرد حتی طرح‌هایی مانند مسکن مهر را با سرعت لاک پشت وار به جلو برد تا امیدهای مردم برای خانه‌دار شدن روز به روز کمرنگ‌تر شود.
به گزارش اسلام آباد خبر : به نقل ازآناج، داشتن سرپناه از اولین اولویت‌‌های یک زندگی محسوب می‌شود و دارا بودن خانه مساوی‌ است با امنیت که  برای هر فردی از حقوق اولیه به شمار می‌رود. امنیت روانی و اجتماعی که در صورت نبودن این سرپناه دچار اختلال خواهد شد و فرد و جامعه را دچار مشکلات بسیار بزرگ‌تری خواهد کرد؛ لذا حق داشتن یک سرپناه مطمئن از جمله اولیه‌ترین حقوق هر فرد برای زندگی در جامعه است.

یک بام و دو هوای مسکن مهر در دولت روحانی

حسن روحانی در سال 92 و در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود علیرغم مشکلات و کاستی‌هایی که مسکن مهر دارد این پروژه را ادامه خواهد داد تا نه تنها دولت به تعهدات خود عمل کرده باشد بلکه تکلیف مردمی که سرنوشت‌شان به این مسکن گره خورده نیز روشن شود.

وعده‌هایی که در حد وعده ماندند و در این چهار سال صرفا بخش اندکی از پروژه‌های مسکن مهر رشد فیزیکی داشته‌اند که با توجه به گستردگی این پروژه مانند سوزن در انبار کاه است. البته این نخستین وعده‌ای نبود که در دولت روحانی عملی نشد اما رئیس جمهور و وزیر مسکن زیر وعده‌ای زدند که به صراحت از اتمام آن سخن به میان آورده بودند.

در این میان پیوند زدن تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی به پرونده هسته‌ای اشتباهی بود که دولت روحانی با پافشاری بر آن باعث شد نه تنها مشکلی از مشکلات مردم نشود بلکه روز به روز بر مشکلات افزوده شود. پرونده‌ای که با ماندن در همان پیچ و خم نخست و عدم تعهد طرفین غربی به دولت نشان داد که نه تنها راه حل مشکلات اقتصادی از پرونده هسته‌ای عبور نمی‌کند بلکه امید به اینکه با حل این مشکل مشکلات اقتصادی و مسکن مردم حل شود نیز پروژه‌ای ابتر است.

"مسکن اجتماعی"؛ وعده روحانی درباره مسکن هم به جایی نرسید

روحانی در حالی در میتینگ‌های انتخاباتی خود از مسکن مهر انتقاد کرده و از مسکنی به نام مسکن اجتماعی برای مردم و به ویژه جوانان خبر داده بود که با گذشت چهار سال هیچ پروژه یا برنامه‌ای در این باره کلید نخورده است.

 طرح "مسکن اجتماعی" از دیگر پروژه‌هایی بود که دولت یازدهم با نگاه به غرب وعده آن را در سال 92 به مردم داده بود، این طرح به صورت امروزی از زمان انقلاب صنعتی و دوره مدرنیته آغاز شده اما در ایران تا به حال اجرایی نشده است.

طرح "مسکن اجتماعی" در سال 95 در کمیسیون زیربنایی دولت برای رسیدگی به وضع مسکن 100 هزار خانوار به صورت سالانه تا سال 1400 در حالی تصویب شد که کمتر از یک سال به عمر دولتی که وعده مسکن اجتماعی را داده بود باقی مانده بود و عملا دولت تدبیر و امید هیچ حرکتی درباره مسکن و مشکلات مردم در چهار سال انجام نداده است.

وام مسکنی که دردی از فقرا دوا نکرد، حل مسکن برای اقشار متوسط به بالا

با روی کار آمدن دولت یازدهم تنها اتفاقی که برای مسکن افتاد، افزایش دو برابری وام مسکن برای مردم و کاهش سود تسهیلات بود اما این راه حل هم مشکلی از مسکن اقشار کم در آمد را حل نمی‌کند و وام‌های 160 ،120 و 80 میلیونی زمینه را برای فعالیت دلالان فراهم می‌نماید و بیشتر به درد قشر متوسط و متوسط به بالای جامعه می‌خورد.

 اقشار کم در آمد همچنان با مسکل مسکن مواجه هستند و اگر درصدی از مردم کم درآمد بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند تا آخر عمر نه تنها مقروض بانک‌ها خواهند ماند بلکه باید عمده در آمد ماهیانه خود را نیز صرف پرداخت این وام ها بکنند.

مردم قربانی سیاسی بازی دولت، دود بی‌توجهی به چشم مردم می‌رود

با چشم دوختن دولت تدبیر به برجام و امید به اینکه با حل شدن مساله هسته‌ای تمامی مشکلات اقتصادی نیز حل خواهد شد دولت هیچ حرکتی درباره مسکن مردم انجام نداد و حتی قادر به اتمام پروژه‌های مسکن مهر نبود. مسکنی که وزیر راه آن را "مضخرف" خواند و بی‌توجه به اینکه این مسکن تا چه حدی دغدغه اقشار کم درآمد را کاهش داده است دست از اتمام پروژه کشید.

چوب این دل بستن به برطرف شدن مشکل مسکن با حل مسئله هسته‌ای را تنها مردمی خوردند که با توقف مسکن مهر از صاحب خانه شدن نا امید شدند و در طی این چهار سال نیز هیچ برنامه و پروژه‌ای از سوی دولت برا حل این مشکلات نیز مشاهده نکردند.

گزارش از: فرناز پورعباس

به گزارشاسلام آباد خبر، 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد