در سخنرانی پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران عنوان شد

مصباحی‌مقدم: به جای خرید هواپیما سرمایه آن را در تولید ملی به کار ببندیم

کد خبر: 296744
|
16:00 - 1395/12/27
نسخه چاپی
مصباحی‌مقدم: به جای خرید هواپیما سرمایه آن را در تولید ملی به کار ببندیم
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در راستای تولید ملی هواپیما را تلاش کند. ما باید به جای واردات و خریداری هواپیما سرمایه آن را در جهت تولید ملی به کار ببندیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛غلامرضا مصباحی مقدم نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره نام‌گذاری سال 95 توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: مقام معظم رهبری زمانی که سال 95 را اقتصاد مقاومتی ،" اقدام و عمل" نامگذاری کرده‌اند، 10 عنوان کار را برای اقتصاد مقاومتی ارائه کردند و از دولت مطالبه کردند که تا پایان سال گزارش اقتصاد مقاومتی را برای مردم ارائه دهند.

 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند اول فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در این بند باید مشخص می‌شد که چه چیزهایی مزیت نسبی ماست که باید دولت بر آن متمرکز و نقشه دست یافتن به آن را دنبال می‌کرد.
 
وی با اشاره به بند دوم فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان داشت: شایسته است دولت محترم بگوید نسبت به این بند از پیشنهادات معظم‌له چه اقداماتی کرده است. آیا منتقدین را دعوت کردند تا حرفهای آنها را بشنوند؟
 
نماینده سابق مجلس اضافه کرد: در مقابل انتقاد دو گونه می‌توان برخورد کرد؛ یکی انتقاد را نعمت تلقی و از آن استقبال کردن و دیگری اینکه آن را تخریب دانست و مقابل آن موضع گرفت. شایسته است که اگر دولت منتقدین را دعوت کرده‌اند، به این موضوع اشاره کنند که چه اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند.
 
حجت الاسلام مصباحی‌مقدم با اشاره به بند سوم فرمایشات مقام معظم رهبری در چارچوب اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما نباید محصولی که در داخل تولید می‌کنیم را وارد کنیم. مسئولان دولتی می‌گویند چنانچه فلان درصد از قیمت هواپیما را در صنایع داخلی هواپیما سرمایه‌گذاری کنیم بیشتر از آنچه از خارج بخریم استفاده خواهیم کرد و تولید داخلی هم رشد پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: اینکه ما همه محصولات را از خارج وارد کنیم و به این نیندیشیم که واردات چه بلایی بر سر تولید داخلی می‌آورد خطاست؛ البته تاکنون دو هواپیما خریداری شده و ما می‌دانیم که این هواپیماهای خریداری شده  برای استفاده مردم منفعت داشته و اقدام مثبتی است ولی انتظار می‌رود دولت در این راستا تولید ملی هواپیما را ساماندهی کند. آنهایی که می‌توانند موشک بسازند این قابلیت را دارند که هواپیما و قطعات مورد نیاز آن را بسازند. ما به جای واردات و خریداری هواپیما سرمایه آن را در جهت تولید ملی به کار ببندیم.
 
وی با طرح این سوال که چرا از صنایع هوا و فضا حمایت نمی‌شود تا پول خرید هواپیما را سرمایه‌گذاری کنیم و به عنوان مثال به جای ورود 200 هواپیما 400 هواپیما خودمان تهیه کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب نسبت به بدعهدی و بدجنسی آمریکایی‌ها در قبال بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور انتقاد کرده بودند، دولت بگوید که آیا این امر رهبری در به کارگیری این پول‌ها در ارتقاء سطح تولید محقق شده یاخیر؟ 
 
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم  تصریح کرد: دولت باید اقتصاد مقاومتی را همگانی کند. وقتی فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل می‌شود، همه نهادهای موثر باید در این فرماندهی به کارگیری شوند.
 
وی با بیان اهمیت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: کشورهای آلمان و ایتالیا و برخی دیگر کشورها سنگ‌های تزئینی را به صورت خام از ما می‌خرند و پس از فرآوری به دیگر کشورها و از جمله کشور خودمان صادر می‌کنند و سوال اینجاست که آیا ما خودمان نمی‌توانیم با بهره‌وری این کار را انجام دهیم و برای کشور ارزش افزوده داشته باشیم؟کشورهای آلمان و ایتالیا و برخی دیگر کشورها سنگ‌های تزئینی را به صورت خام از ما می‌خرند و پس از فرآوری به دیگر کشورها و از جمله کشور خودمان صادر می‌کنند و سوال اینجاست که آیا ما خودمان نمی‌توانیم با بهره‌وری این کار را انجام دهیم و برای کشور ارزش افزوده داشته باشیم؟
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از لزوم تصحیح تنظیم بودجه و کاهش بودجه عمومی ادامه داد: امیدوارم با مصوبه دولت در آینده شاهد حقوق‌های نجومی نباشیم، زیرا این مسئله نیز بار مالی زیادی برای هزینه‌های عمومی دولت ایجاد می‌کند.
 
وی با اشاره به لزوم ارائه گزارشی از سوی دولت درباره اقتصاد مقاومتی و با بیان منویات رهبر انقلاب درباره این اقتصاد گفت: دولت باید به دستگاه‌ها و مردم طی سال جاری اعلام می‌کرد تا بدانند در برابر تدابیر اندیشیده شده در حوزه اقتصاد مقاومتی چه کارهایی باید انجام دهند؛ دولت باید بگوید که نسبت به توجه به تولید چه کار کرده؟ آیا حرف منتقدان را شنیده‌اند؟
 
مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه طبق اطلاعات موجود چند 10 میلیارد از پول‌های بلوکه شده هم به دلیل اینکه به صورت دلار بوده و دلار نیز تحریم است و  امکان انتقالش به داخل وجود نداشته و آمریکا نیز در این مسئله ناجوانمردی کرده و مطالبات دلاری ما در خارج از کشور همچنان بلوکه است و امکان انتقال آن وجود ندارد یادآور شد: خوشبختانه در دوران سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخبگان ما از طریق مهندسی معکوس توانسته‌اند مشابه تکنولوژی‌ها و فناوریهای خارجی را تولید کنند؛ به عنوان مثال در تولید نیروگاه، ایران در کل جهان پس از آمریکا و آلمان حرف اول را می‌زند. شرکت مپنا به عنوان مثال تولیدکننده مولدهای برق با جنرال موتور آمریکا و زیمنس آلمان رقابت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه چرا وزارت صنعت اجازه می‌دهد که برای ساخت نیروگاه با خارجی‌ها قرارداد منعقد شود آیا این اقتصاد مقاومتی است؛ افزود: در حوزه تولید ژنراتورهای برق و نیروگاه، برای کشورهای اطراف به صرفه است که با شرکت مپنا به دلیل تولید ارزان‌تر قرارداد منعقد کنند، باید تولیدکننده داخلی را تشویق و حمایت کنیم.ارتقاء بهره‌وری انرژی مصوبه مجلس است که دولت لازم است آن را جدی بگیرد. در حال حاضر 730 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود و این یعنی اگر ما به تولید هزار و 100 میلیون متر مکعب برسیم باید آن را در داخل مصرف کنیم و یا آن را صادر و از قبل آن درآمد کسب کنیم.
 
مصباحی مقدم گفت: طبق برآوردها در سال 94، 25 درصد، سال 95، 31 درصد و در بودجه سال 96 نیز 35 درصد بودجه به نفت متکی بوده که آیا این یک روند کاهشی برای اتکاء به نفت است؟  صندوق توسعه ملی برای این منظور ایجاد شد که در خدمت بخش غیردولتی و تولیدی باشد، اما همچنان شاهدیم که مانند صندوق ذخیره ارزی در دولت سابق از آن برداشت می‌شود.
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیستم بانک ها در کشور  گفت: اصلاح نظام بانکی در کشور در دستور کار دولت قرار نگرفته و هنوز لایحه آن از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است. نقدینگی کشور امروز از 450 هزار میلیارد تومان به  هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته و  این مقدار نقدینگی گسترده برای تولید ملی کمتر استفاده شده، طبق گزارش دولت فقط 16 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داده شده که باید بیش از اینها از نقدیگی برای تولید ملی باید به کار گرفته شود.
 
وی با بیان اهمیت نقش سپاه و بسیج در اقتصاد مقاومتی و کمک هایی که این نهادها می توانند به اقتصاد مقاومتی داشته باشند افزود: ما با روابط اقتصادی با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه موافقیم و باید در این راستا تلاش کنیم و اهتمام دولت باید بیش از جذب سرمایه‌گذاری خارجی توجه به اقتصاد داخلی باشد.
 
مصباحی مقدم 80 درصد اقتصاد کشور را وابسته به داخل و کمتر از 20 درصد آن را مربوط به خارج و صادرات و واردات دانست و عنوان داشت: برای بسیاری از خانوارها مصرف کالاهای خارجی نوعی شخصیت تلقی می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این میزان نفتی که امروز دولت دارد تولید می‌کند حاصل سیاست‌های 10 تا 15 ساله گذشته است ؛ البته نقش دولت در افزایش سهم ایران در اوپک قابل تقدیر است. 
 
انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد