در حوزه سیاست خارجی؛

وعده های تکراری و بی سرانجام در دولت یازدهم/ از وعده 100 روزه پیش از انتخابات تا ادعای لغو تحریم پس از برجام

کد خبر: 295856
|
13:04 - 1395/08/22
نسخه چاپی
وعده های تکراری و بی سرانجام در دولت یازدهم/ از وعده 100 روزه پیش از انتخابات تا ادعای لغو تحریم پس از برجام
حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در حالی اخیرا نیز مدعی شده که 100 تحریم علیه ایران لغو شده است، که پیش از انتخابات نیز وعده 100 روزه حل مشکلات را داده بود.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از  مرصاد، بحث بر سر لغو تحریم ها پس از برجام همیشه یکی از مباحث جدی در حوزه سیاست خارجی بوده است به طوری که بارها این موضوع هم از سوی منتقدان و هم از سوی دولتی ها مطرح شده است.

بر اساس آنچه که در خصوص برجام مطرح می شد، لغو تحریم ها یکی از اهداف برجام بود اما مدتی پس از اجرایی شدن، آنچه که به وضوح قابل مشاهده است عدم لغو بسیاری از تحریم های مهم علیه ایران است.

چند ماه پیش بود که عباس عراقچی در خصوص بدعهدی آمریکا گفته بود: دو دسته مشکل اصلی وجود دارد. یکی بازگشت به شرایط اقتصادی قبل از تحریم و دوم کارشکنی ها و بدعهدی های طرف مقابل به خصوص آمریکا است.(1)

 

ظریف نیز چندی پیش گفته بود: درست است که آقای کری به وزیر اروپایی و خانم موگرینی در بیانیه ای که اخیرا در بروکسل صادر شد اذعان کرد که ایران هم باید از منافع برجام بهره مند شود اما چه اقدامات عملی در این زمینه انجام دادند؟ اینجاست که ما از این موضوع به عنوان بدعهدی امریکایی ها نام می بریم یا به پیگیری تعهداتشان در برجام استناد می کنیم(2).

با این وجود روحانی اخیرا در سخنرانی که در نمایشگاه مطبوعات داشت مدعی برداشته شدن 100 تحریم شده است.

او گفت: صد تا تحریم برداشته شده، چند تا مانده است. آن صدتا را نگاه نمی کند و فقط سه تا را می بیند. من نمی دانم. چشم باز و گوش باز و این ذکاء. آدم واقعا دچار حیرت است. چطور می شود آدم حقایق را نبیند و درک نکند. فکر می کنند اگر بگویند ما در این چند سال موفق بودیم دولت نفع می برد. مگر این موفقیت مال دولت است که دولت نفع ببرد؟ این موفقیت متعلق به ملت و مردم است. ملت ایران پیروزی به دست آورده است. همه هم که رای دادیم. دولت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رای داده و رهبری معظم انقلاب تایید کردند. باز هم نمی دانم مشکل کجاست؟(3)

100 های تکراری

رئیس دولت یازدهم در حالی در خصوص لغو تحریم ها سخن گفته که بار دیگر در صحبت های خود از تعداد 100 استفاده کرده است.

این ادعای روحانی و استفاده از واژه 100 یادآور وعده ای بی سرانجامی است که او پیش از انتخابات داده بود.

وی گفته بود: در برنامه مدون من علاوه بر راه حل های برای رفع این مشکلات؛ راه حلهای کوتاه مدتی یک ماه و100 روزهبرای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم(4).

مراجع:

1-عراقچی: آمریکا در رفع تحریم‌ها همکاری نمی‌کند؛ کارشکنی هم می‌کند

2-ظریف: واشنگتن در اجرای برجام نمره پایینی می‌گیرد

3-سخنرانی روحانی در نمایشگاه مطبوعات

4-روحانی: راه حلهای 100 روزه برای حل مشکلات داخلی و خارجی دارم

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد