نظر اصلاح‌طلبان در مورد ترامپ قبل از پیروزی در انتخابات/

صفایی‌فراهانی:ترامپ تجربه ندارد/ابطحی: ترامپ مبانی سیاسی مشخصی ندارد/حق‌شناس: ترامپ دردسرهای بیشتری برای ایران دارد/الویری:ترامپ از حداقل های سلامت اخلاقی هم برخوردار نیست

کد خبر: 295845
|
14:59 - 1395/08/20
نسخه چاپی
صفایی‌فراهانی:ترامپ تجربه ندارد/ابطحی: ترامپ مبانی سیاسی مشخصی ندارد/حق‌شناس: ترامپ دردسرهای بیشتری برای ایران دارد/الویری:ترامپ از حداقل های سلامت اخلاقی هم برخوردار نیست
انتخابات آمریکا بعد از 18 ماه جنجال و درگیری بالاخره روز گذشته با پیروزی دونالد ترامپ به پایان رسید تا همه پیش بینی ها و نظر سنجی هایی که از پیروزی کلینتون سخن می گفتند و یا طرفداران کلینتون که از پیروزی وی در #انتخابات_آمریکا مطمن بودند، زیر سوال برود.

 به گزارشاسلام آبادخبر،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخابات آمریکا بعد از 18 ماه جنجال و درگیری بالاخره روز گذشته با پیروزی دونالد ترامپ به پایان رسید تا همه پیش بینی ها و نظر سنجی هایی که از پیروزی کلینتون سخن می گفتند و یا طرفداران کلینتون که از پیروزی وی در #انتخابات_آمریکا مطمن بودند، زیر سوال برود.

قبل از شروع رای گیری در آمریکا فعالان اصلاحات در کشور اظهار نظرهای زیادی در مورد انتخابات آمریکا می کردند که به پیروزی کلینتون ختم می شد.

از طرفی کلینتون را فردی می دانستند که به برجام روی خوشی نشان خواهد داد و می تواند گزینه مناسبی برای ایران باشد.

همچنین فعالان اصلاحات  با پوپولیست خواندن ترامپ شخصیت وی را بسیار تندرو می خواندند و که به همین دلیل شانسی برای انتخاب وی قائل نبودند.


در زیر اظهار نظرهای فعالان اصلاحات که قبل از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به سوال زیر پاسخ داده اند  اشاره می شود؛


-روی کار آمدن کدام یک از دونامزد انتخاباتی امریکابرای ایران بهتر  است؟

 

محسن صفایی فراهانی:


سیاست ها و روش هاى خانم کلینتون شناخته شده و کمى تند تر از سیاست هاى اوباما است ولى ترامپ شخصیت ناشناخته ای است و در مسائل جهانى تجربه ندارد، روى این اصل به نظر می رسد انتخاب خانم کلینتون برای ایران مناسب تر است.
 

محمد علی ابطحی:


 هرکدام از دو نامزد فعلی انتخابات امریکا که روی کار بیایند فرق چندانی برای ایران ندارد چرا که سیاست های ایران مستقل از امریکا اتخاذ می شود. با این حال برای دنیا انتخاب خانم کلینتون بهتر از ترامپ است. به این دلیل که ترامپ مبانی سیاسی مشخصی ندارد.
 

عباس عبدی:


در این مورد اظهارنظر نمی کنم.
 

محمد هاشمی (برادر آیت الله هاشمی)


 ترامپ یا کلینتون چندان تفاوتی برای کشور ما ندارند؛ چیزی که برای ما مهم است، بعد سیاست های خاورمیانه ای امریکا است که آن هم در مورد دو نامزد ریاست جمهوری امریکا یکسان است و هردوی آنها نسبت به اسراییل متعهد هستند. بنابراین انتخابات در کشور ما به انتخابات امریکا وابسته نیست.

محمود میرلوحی:


کلینتون به جهت اینکه ادامه سیاست های اوباما را در پیش خواهد گرفت، مناسب تر است. برخی البته این استدلال را مطرح می کنند که چون ترامپ چارچوب های مشخصی ندارد و رفتاری پوپولیستی دارد بیشتر آماده امتیاز دادن است اما من فکر می کنم که چون کلینتون در مواضعش تعادل و توازن دارد بهتر است.
انتخابات امریکا بر انتخابات کشور نه کاملا اثر گذار است و نه بی تاثیر. طبیعی است سیاست های امریکا در منطقه و کشور ما بازتاب هایی داشته باشد.

الهه کولایی:

 ترامپ یا کلینتون هیچ کدام رویکرد دوره اوباما را نسبت به ایران نخواهند داشت و در هر دو شکل وضعیت دشوارتر خواهد شد. به یاد داریم که کلینتون تحریم های فلج کننده هوشمند علیه ایران را دنبال کرد. جمهوریخواهان نیز همواره در تقابل با کشور ما رفتار کرده اند؛ به نظر می رسد دچار شرایطی هستیم که وضعیت بهتری متصور نیست اما وقتی تیغ در کف زنگی مست قرار می گیرد باید هوشیارانه منافع ملی خود را دنبال کنیم.
 

محمدجواد حق شناس:


 خانم کلینتون با توجه به سوابقی که داشته نشان داده از وضعیت باثبات تری در حوزه سیاستگذاری کشور امریکا در مقابل کشور برخوردار است. از آنجا که توافق برجام در دوران ریاست جمهوری حزب دموکرات منعقد شد، بیشتر می توان به وفاداری آنها نسبت به برجام امیدوار بود. بنابراین ریاست جمهوری خانم کلینتون برای کشور مناسب تر است. همچنین آقای ترامپ به شدت مخالف توافق ایران و ١+٥ بوده و ریاست جمهوری او دردسرهای بیشتری برای کشور به بارخواهد آورد.
 

احمد شیرزاد:


اینکه ریاست جمهوری کدام کاندیدا برای ایران مضرات کمتری دارد، بستگی به رویکرد مسوولان ایرانی در روابط آینده این دو کشور دارد. برای رویکرد تعاملی که آقای روحانی دارد قطعا خانم کلینتون مناسب تر است. برای اصولگرایان امکان کنار آمدن با آقای ترامپ بیشتر است.
 

علی صوفی:


خانم کلینتون افتخار می کند که تحریم هایی علیه ایران تدارک دیده و آقای ترامپ هم آنها را متهم می کند که در مذاکرات هسته ای به ایران باج داده اید. هر دو به نوعی درباره ایران قایل به اعمال فشار هستند و از این نظر تفاوتی ندارند. مگر اینکه بگوییم دموکرات ها چون معتقد به برجام هستند، می شود در این قالب با آنها همکاری داشت. ترامپ عنصر نامتعادلی است و این مساله ممکن است بحران هایی را ایجاد کند. به نظر می آید پیروزی خانم کلینتون بهتر باشد.
 

عبدالله ناصری:


 کلینتون شانس بیشتری برای پیروزی دارد. معتقد هستم که سیاست های کلی دو کشور نسبت به هم چندان ربطی به این ندارد که کدام رییس جمهور در انتخابات پیروز شود.
 

آذر منصوری:


 پیشینه این دو حزب در مواجهه با کشور ما نشان می دهد که رویکرد حزب دموکرات مبتنی بر گفت وگو و مفاهمه بوده است و چنانچه نماینده این حزب در انتخابات پیروز شود برای کشور ما بهتر است. هر چند کلینتون به لحاظ دیدگاه تفاوت هایی با اوباما دارد اما تنش ها در خاورمیانه و منطقه با روی کار آمدن کلینتون کمتر خواهد بود. البته در مورد عمل به برجام تفاوتی ندارد که کدام یک از دو نامزد در انتخابات امریکا پیروز شود و هر دو باید به برجام وفادار باشند.
 

مرتضی الویری:


بهترین حالت برای ما حضور فردی مثل اوباما در جایگاه نامزدی ریاست جمهوری بود. به همین دلیل اگرساندرزبالا می آمد از میان نامزد های مختلف برای ما بهتر بود. ولی حالا که حضور او در انتخابات منتفی شده است خانم کلینتون به مراتب برای ایران مناسب تر است تا ترامپ. بالاخره ترامپ از حداقل های سلامت اخلاقی هم برخوردار نیست. فردی که با منابع و اسناد اطلاعاتی مختلفی که منتشر شده به عنوان یک فاسد شناخته می شود می تواند برای جامعه امریکا و کشورهای دیگر از جمله ایران زیان بار باشد. وقتی آقای ترامپ اعلام می کند که اگر رییس جمهور شود قرار داد برجام را پاره می کند ولو اینکه این کار را طبق توافق برجام نتواند انجام دهد، موضع منفی او در مورد برجام مشکل آفرین خواهد بود. سیاست های کلی کلینتون در برجام و رعایت حقوق اقلیت ها و توجه به موازین بین المللی به مراتب از ترامپ مناسب تر است.
اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود فضای ملتهبی را در خاورمیانه به وجود خواهد آورد و در کشور ما هم این پیروزی می تواند به نفع جریان های تندرو تمام می شود که برای برخورد با کشورهای غربی ازجمله امریکا راه حل های مسالمت جویانه را برنمی تابند و به دنبال راه حل های تند و حتی نظامی هستند.


انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد