وبلاگ خبر برتر

تاثيرات مثبت و منفي شبکه هاي اجتماعي بر سبک زندگي

کد خبر: 295383
|
09:46 - 1395/05/26
نسخه چاپی
تاثيرات مثبت و منفي شبکه هاي اجتماعي بر سبک زندگي
اسلام آبادخبر: شبکه هاي اجتماعي بزرگ مثل facebook با دارا بودن بيش از دو ميليارد کاربر عضو به يک دايره المعارف از اطلاعات مربوط به فرهنگ و اقتصاد و ديگر خصوصيات جامعه کشور ها مبدل شده است.

شبکه هاي اجتماعي بزرگ مثل facebook با دارا بودن بيش از دو ميليارد کاربر عضو به يک دايره المعارف از اطلاعات مربوط به فرهنگ و اقتصاد و ديگر خصوصيات جامعه کشور ها مبدل شده است.

 

انواع شبکه هاي اجتماعي و تعريف آن ها

 

مفهوم «شبکه» بر اين حقيقت تاکيد دارد که هر فرد گره هاي ارتباطي با ديگر افراد دارد، با افرادي که هر کدام از آنها به نوبه خود به عده کم، متوسط و يا زيادي از ديگران گره خورده اند.

 

رسانه هاي اجتماعي در اشکال و عناوين مختلف وجود دارند اما هدف اصلي همه آنها ارتباط و تبادل اطلاعات افراد با يکديگر است.

 

در اين شبکه ها کاربران اجازه دارند تا ليستي از دوستان خود داشته باشند واجازه اضافه کردن يا کم کردن آنهاراداشته باشند. ارسال پيام و به اشتراک گذاري محتوا واعلام موافق يا مخالف بودن با محتوا از طريق زدن علامت لايک از ديگر امکانات اين شبکه ها مي باشد. اين شبکه ها بالاترين ميزان رشد را نسبت به ساير رسانه هاي اجتماعي دارد.

 

شبکه هاي اجتماعي به مثابه راه هاي مختلفي مي مانند که مردم درزمان عبور از آن مي توانند در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنند، و اطلاعات عمومي يا خصوصي خود را در قالب هاي مختلف اعم از عکس، ويدئو، واژه ها، دست نوشته، ... با فرد خاص يا گروه خاصي به نمايش و اشتراک بگذارند. هدف شبکه هاي اجتماعي کمک به بهبود و تسهيل روابط ، همکاري، و تعامل بين افراد، سازمان ها و موسسات در موضوعات گوناگون از قبيل تجارت، پزشکي، مباحث آموزشي و... در راستاي تغيير مثبت مي باشد.

 

به بياني ساده تر شبکه هاي اجتماعي ابزارمتنوعي است که همه به صورت آزاد و مجاني به آن دسترسي دارند. يک فرد مي تواند مطالب مورد نظر يا يک سري اطلاعات خاص رادر يک ثانيه با صدها و حتي هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. اين پديده اشتراک گذاري اطلاعات بسيار قابل توجه است چراکه در گذشته اگر کسي قصد انتشار مطلبي را براي عموم مردم يا يک گروه بزرگ از مخاطبان داشت بايد با پرداخت هزينه فراوان و وجود مشکلات بسيار زياد از روزنامه ها ، تلوزيون و راديو کمک کي گرفت. در حال حاضر ، با ظهورشبکه هاي اجتماعي ، همان اطلاعات را مي توان در ظرف چند ثانيه و بدون هيچ هزينه و مشکلي منتشر کرد.



تاثير شبکه اجتماعي بر اقتصاد و عقايد جوامع کشورها

 

علاوه بر محاسني که شبکه هاي اجتماعي مي توانند در حوزه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، تبليغاتي، علمي و مذهبي داشته باشند، مي توانند عاملي براي انحراف افراد جامعه باشند. نرم افزارهاي اتصال به شبکه هاي اجتماعي روي گوشي هاي موبايل و سيستم هاي رايانه از جمله whatsap ، line و … مي توانند در راستاي ارتقاي سطح آگاهي ها و فرهنگ جامعه موثر باشند. در اين گونه شبکه ها افراد در قالب گروه ها و روم ها مي توانند به تبادل اطلاعات و نظرات بپردازند.

 

شرکت هاي تجاري بزرگ نيز براي تبليغات محصولات خود سعي در استفاده هرچه هوشمندانه تر از شبکه هاي اجتماعي در عرصه تبليغات محصولات و برند خود دارند. با حضور شرکت هاي مهم در عرصه سرمايه گذاري هاي کلان در حوزه شبکه هاي اجتماعي از سال هاي 2006 به بعد تاکنون، کشورهاي قدرتمند و رقيب در حوزه هاي اقتصادي، مذهبي و … براي به دست گرفتن گوي سبقت از رقيبان ، سعي در خريد و استفاده از اطلاعات موجود در شبکه هاي اجتماعي همچون facebook و ديگر شبکه هاي اجتماعي بزرگ را دارند.

 


سوال : در اينجا مطرح مي شود که ماهيت شبکه هاي اجتماعي را چطور ارزيابي کنيم؟

 

ماهيت شبکه هاي اجتماعي مي تواند مفيد و باعث رشد و ارتقاء سطح دانش و آگاهي جامعه شود، و همچنين موجب ارتباط بين جوامع مختلف مي شود و مفهوم دهکده جهاني را به طور واقعي تر فراهم مي نمايد. اما در کنار مزاياي آن مي تواند عامل نفوذ و تاثير بر فرهنگ جامعه بر اساس تمايلات شخصي و سياسي باشد.

 


چگونه مي توان از طريق شبکه هاي اجتماعي بر اقتصاد و فرهنگ و ديگر مسائل مهم يک جامعه تاثير گذاشت؟

شبکه هاي اجتماعي بزرگ مثل facebook با دارا بودن بيش از دو ميليارد کاربر عضو به يک دايره المعارف جامع از اطلاعات مربوط به فرهنگ و اقتصاد و ديگر خصوصيات  کشور ها مبدل شده است. پس از خريد اطلاعات مربوط به ديگر کشورها توسط کشورهاي رقيب در حوزه هاي اقتصادي و مذهبي و … از طريق تحليل اين داده ها که همان نظرات و صحبت هاي کاربران آن جامعه مي باشد نتايج قابل ملاحظه اي درباره عقايد و نظرات جامعه در حوزه هاي ذکر شده بدست مي آيد و از اين طريق براي تاثير بر اقتصاد و عقايد جوامع ديگر اقدام مي شود. از حدود 3 يا 4 سال گذشته ايران نيز در عرصه شبکه هاي اجتماعي داخلي تلاش هاي مورد توجهي انجام داده است که از جمله آنها مي توان به شبکه اجتماعي پزشکان برا ي پيدا کردن پزشک مناسب بر اساس خصوصيات مورد نياز بيمار و شبکه اجتماعي گردشگري جهت معرفي هوشمند مکان هاي زيارتي و سياحتي بر اساس علاقه مندي فرد عضو اشاره کرد. فيس نما و تبيان با داشتن بيشترين اعضاء، نمونه هايي از شبکه هاي اجتماعي پر طرفدار در بين کاربران ايراني هستند.

برخي از مهمترين آسيب‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي

 

1-تاثير افکار عمومي و بسيج آنها براي اغتشاش در درون کشورها

 

2-تضاد با ارزش‌ها و باورها

 

3-افزايش تعارضات ساختاري و دوگانگي هويت

 

4-يکسان‌سازي فرهنگي

 

5-اختلال در روند و وحدت ملي

 

6-ايجاد اختلاف و شکاف ميان ملت‌ها به دليل ملي‌گرايي افراطي (مثل جدايي قوميت‌ها ترک‌ها، کردها. مبني بر اينکه استقلال جدا بخواهند)

 

7-ايجاد نخبگان سياسي و فرهنگي وابسته

 

8-ايدئولوژي‌هاي متضاد و بروز شکاف فرهنگي

 

9-يکپارچگي افقي گروه‌ها و طبقات و تشديد دو قطبي بودن

 

10-بهره‌برداري تبليغاتي و انتشار اخبار غيرواقعي تحريف شده

 

11-تضعيف پيوندهاي سنتي از طريق تقويت و تبليغ ارزش‌هاي بيگانه

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد