یادداشت: علی حسینی

در غرب آسیا نیچه مرده است

کد خبر: 294996
|
15:18 - 1395/03/25
نسخه چاپی
در غرب آسیا نیچه مرده است
شاید نیچه اندیشه ورزی با نظریات جنجالی بود اما امروز اتفاقات غرب آسیا و مثلث مقاومت نشان می دهد که اندیشه او امروز مرده است.

یادداشت - علی حسینی/ اندیشمندان حوزه علوم انسانی بدون شک تحت تاثیر عوامل و اتفاقاتی هستند که در نقاط مختلفی از جهان هستی رخ می دهد.  تفکر فلسفی نیز امروز از این قاعده مستثنی نیست و متفکران این حوزه گاهی  اسیر امواج روانی رسانه هایی قرار می گیرند که هدفشان جز کبود کردن سلول های خاکستری مغز جوامع نیست!

 

باری صحبت در خصوص یکی از جنجالی ترین متفکران عصر حاضر در میان اندیشمندان و دانشگاهیان همیشه از جذابیت خاصی برخوردار بوده است. برخی تحت تاثیر همان جو سازی های پروپگانداهای امپریالیستی قرار می گیرند و مدام بر طبل خاموشی آرمان خواهی در جهان امروز می زنند.

 

بدون شک اظهاراتی که ناشی از همین فضا مطرح می شود نمی تواند به صورت حداکثری با غرض ورزی مطرح شود زیرا گاهی انسان امروز تحت تاثیر رسانه های مختلف، دچار خطای شناختی نوع دوم و سوم می شوند. خطایی که آلبرت آلیس در تاکید آن بیان می کند که مسائل پر رنگ تر و با شدت بیشتری توسط افراد درک می شود و با یک فیلتر ذهنی برداشت ها تحت تاثیر یک حادثه شکل می گیرند.

 

آقای دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه اخیرا اظهار نظری را مطرح کرده است که شاید ناشی از همان خطای نوع دوم و سوم باشد. او تاکید کرده است که دنياي مدرن نيز رفته رفته مي رود به بخشی از دنيای كهن تبديل شده، و جهانی جايگزين آن شود كه آن را می توان "جهان نيچه ای یا جهان پست مدرن" ناميد.

 

عبدالکریمی برای اثبات گفته های خود مواردی را مطرح کرده که به عنوال مثال می توان به ادعای نیچه در کتاب حکمت شادان اشاره کرد. او با اشاره به متن این کتاب نیچه گفته است: اين سخن نيچه بدان معناست كه مفهوم مسيحي (عبري) خدا قدرت پيشين خود را در فرهنگ غرب و بايد افزود به تبع غرب در اكثر جوامع امروزي از كف داده است. 

 

و یا اینکه در جای دیگری گفته است: نه فقط در غرب، بلكه حتي در جوامع غيرغربي نيز آرمان خواهي و اوتوپيا مرده است.

 

عبدالکریمی در توضیحات خود دلایل  دیگری را هم مطرح کرده اما همین 2 مورد برای رد کل موضوع کفایت می کند. این گفتار که به پشتوانه اندیشه های نیچه مطرح شده است را یک اتفاق بارز در غرب آسیا به سادگی از اساس رد می کند.

 

عبدالکریمی تعبیری که از جهان امروز می کند را شرح نداده است اما آنچه که امروز غرب آسیا نامیده می شود هم جزئی از همان جهان هست هر چند که با ادعای او همخوانی ندارد.

 

بی پایه بودن ادعای مطرح شده در کتاب حکمت شادان و همچنین طرح مردن آرمان خواهی، پس از مشاهده حضور جوانانی برای مقابله با جریاناتی با تفکرات ضد انسانی و اسلامی، نه فقط در مرزهای داخلی کشور خود بلکه در خارج از این مرز ها به سادگی مشخص می شود.

 

اشتیاق جوانان برای مقابله با داعش موضوعی است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. جوانانی که با اندیشه اسلامی و با هدف حفظ حریم حَرَم پای به عرصه جهاد نهاده اند، هر ادعایی را توسط هر اندیشه ورز دیگری نفی می کنند.

 

شاید نیچه اندیشه ورزی با نظریات جنجالی بود اما امروز اتفاقات غرب آسیا و مثلث مقاومت نشان می دهد که اندیشه او امروز مرده است. به طور دقیق تر باید گفت که سال هاست که نیچه مرده است و زنده هم نمی شود...

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها