یک سال باقی مانده؛ آخرین فرصت دولت برای عمل به وعده های محقق نشده/ از حل مشکلات اقتصادی در 100 روز تا بد عهدی‌های مکرر غرب در اجرای برجام

کد خبر: 294961
|
13:28 - 1395/03/18
نسخه چاپی
یک سال باقی مانده؛ آخرین فرصت دولت برای عمل به وعده های محقق نشده/ از حل مشکلات اقتصادی در 100 روز تا بد عهدی‌های مکرر غرب در اجرای برجام
مشاهده می‌شود که دولت علاوه بر اینکه از مشکلات کشور پرده بر نداشته است بلکه باعث ایجاد مشکلات جدید در کشور شده است و هر قدر که به روز ها و ماه های پایانی دولت نزدیک می شویم شاهد بروز مشکلات و اختلالات جدید در روند اداره ی دولت هستیم.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قریب به یکسال از بقای عمر دولت یازدهم باقی نمانده است، دولتی که در آغاز و قبل از انتخابات وعده های گوناگونی را در اغلب حوزه های رفاهی، اقتصادی ، سیاست داخلی، سیاست خارجی و... به مردم داد تا با اینگونه وعده ها (که بیشتر شبیه وعده های انتخاباتی بودند تا برنامه ای برای اداره کشور باشد،) نظر اذهان عمومی را به خود جلب کند و آراء بیشتری را در اختیار خود قرار دهد.

 

حال با سپری شدن سه سال از عمر چهار ساله دولت تدبیر و امید شاهد عدم تحقق وعده های مهم و حیاتی روحانی در دوران حیات دولت اعتدال هستیم.

 

**وعده حل مشکلات اقتصادی در 100 روز

 

حسن روحانی در زمان انتخابات در برنامه شبکه یک سیما با اشاره به برنامه دولت تدبیرو امید برای حل مشکلات کشور گفته بود که راه حل‌های کوتاه مدتی یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیرو امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.

 

ولی وی بعد از پیروزی در انتخابات لحن کلام خود را به گونه ای دیگر تغییر داد و طی سخنانی در دیدار با روحانیون در تالار وزرات کشور عنوان کرد که مردم به خوبی می دانند مشکلات چندین ساله در چند ماه و چند روز حل نمی‌شود و بایستی مشکلات را با مدارا و سعه صدر تحمل کنند.

 

با کمی تامل در این دو گفتار روحانی شاهد تناقض‌گویی بین سخنان قبل و بعد از انتخابات وی میشویم. میتوان این تناقض را از زاویه دیگری نیز شاهد باشیم که گویا رئیس دولت تدبیر و امید توان بهبود مشکلات معیشتی کشور را در طول 100 روز را در خود و دولتش ندیده که اینگونه لحن کلام خود را بعد از برگزاری انتخابات و سپری شدن 18 روز از انتخابات تغییر داده است.

 

**اولین گزارش 100 روزه با چاشنی متهم سازی دولت قبل

 

روحانی در پنجم آذر ماه اولین گزارش صدروزه پرحاشیه و پرانتقاد خود را ارائه کرد که در سخنان خود بجای ارائه گزارش از عملکرد دولت به انتقاد از دولت گذشته پرداخت و تمام مشکلات کشور را ناشی از سوء مدیریت دولت قبل خواند و عنوان کرد که در سال 91 شاهد بودید که شرایط رشد اقتصادی منفی5.8درصد و تورم با بیش از 30درصد بود؛ در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم بیش از 40 درصد بود، بنابراین چنین شرایطی که تا این حد رکود و تورم وجود داشته، در تاریخ 50 ساله کشور ما بی‌سابقه است، به غیر سال‌های 57 و 58 که سال‌های انقلاب و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود، در 50 سال گذشته چنین رکود تورمی در کشور ما سابقه نداشته است.

 

این سخنان روحانی حاکی از آن بود که وی برای شانه خالی کردن از مسئولیت سنگین اقتصادی کشور، شخص دیگری را مقصر نشان دهد و با بیان این مطلب محبوبیت و اقبال عمومی خویش و دست اندر کاران دولتش را در بین مردم افزایش دهد.

 

**انتظار مردم برای تحقق وعده های دولت در حوزه سیاست خارجی

 

اما مطلبی که بسیار از حیث سیاست خارجی و عملکرد دولت در حوزه سیاسی حائز اهمیت است نحوه عملکرد دولت در راستای تحقق وعده ها درحوزه سیاست خارجی است، زیرا که روحانی در دوران انتخابات وعده هایی در این حوزه از قبیل لغو تحریم ها، جلوگیری از ایجاد تحریم ها در اینده، باز گرداندن اعتبار به گذرنامه ایرانی، حراست از حقوق هسته ای و تداوم چرخش سانتریفیوژها، بهبود مناسبات خارجی بویژه با همسایگان را به مردم داده بود.

 

با کمی نگاه و دقت نظر در رفتار و عملکرد دولت در این زمینه می بینیم که تنها وعده ای که از دولت در حوزه سیاست خارجی عملی شده است توافق هسته ای با کشور های 1+5 است؛ توافقی که در سال گذشته با تلاش روز افزون دولت به منصه اجرا رسید و طرفین متعهد به انجام توافقاتی شدند که در این میان تنها کشوری که به تعهدات خود تا کنون پایبند بوده و هست ایران می باشد زیرا در طی روزهای اجرای این توافق(برجام) بارها شاهد بدعهدی و پیمان شکنی طرف مقابل در اجرای برجام بوده ایم. طرف مقابل بارها و به هر بهانه ای در مسیر اجرای این توافق سنگ اندازی کرده است تا به هر نحوی از اجرای این توافق جلوگیری کند.

 

**اصرار ایران برای اجرای تعهدات برجام و بد عهدی طرف مقابل

 

در این میان دولت روحانی از هیچگونه خدمت در برابر طرف مقابل فروگذار نبوده و تمام تعهدات خود در برجام را نقطه به نقطه انجام داده است. از مهمترین و چالشی ترین مواردی که واکنش اغلب مسئولان بویژه نمایندگان مجلس و برخی از مسئولان سازمان انرژی اتمی را به خود اختصاص داد برچیدن سانتریفیوژ ها و تخلیه قلب رآکتور اراک و فروش آب سنگین به آمریکا بود.

 

دولت روحانی با انجام اینگونه رفتارها خواست پایبندی خود به تعهداتش را به طرف مقابل اثبات کند. ولی طرف مقابل بعد از انجام اقدامات ایران در زمینه کاهش فعالیت هسته ای روز به روز از انجام تعهداتش به هر بهانه ای سر باز زد، گاه به دلیل انجام ازمایشات موشکی، گاه به دلیل نمایش شهر موشکی.

 

از همان ابتدا نیز رهبر معظم انقلاب در دیدارها و گفتارهایشان تذکراتی را در این خصوص به دولت گوش زد کرده بودند که این سخنان را دولت باید همانند نقشه راهی در جهت اجرای توافق بکار می برد.

 

رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای داشتند با رد مذاکره با آمریکا درباره‌ی مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کردند که آمریکایی‌ها دنبال تحمیل منافع خود هستند نه حل مسائل، آنها می‌خواهند ۶۰، ۷۰ درصد خواسته‌هایشان را در مذاکره تحمیل کنند و بقیه‌ی اهدافشان را هم به‌طور غیرقانونی، عملاً اجرا و تحمیل کنند؛ پس مذاکره چه معنایی دارد؟

 

اینگونه صراحت کلام رهبر معظم انقلاب در رفتار با دولت آمریکا و نوادگانش بسیار روشن و پر واضح است که ایشان هیچ علاقه ای به مذاکره با آمریکا را ندارند تا جایی که ایشان در یکی دیگر از سخنان خود در جمع دانش آموزان بیان کردند که این مذاکره‌اى که امروز دارد انجام میگیرد با شش کشور - که آمریکا هم جزو این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌اى است و لاغیر. بنده هم گفتم که‌ مذاکره در موضوعات خاص اشکالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضررى نمی‌کنیم.

 

**بهانه‌های موشکی غرب علیه ایران

 

با قدری نگاه به رفتار دو طرف (دولت و طرف مقابل مذاکره کننده) در میابیم که طرف مقابل بدون انجام هیچگونه عملی در روند اجرای توافق بیشترین بهره را از برجام برده است حال آنکه ایران با از دست دادن سایت هسته ای اراک و کاهش فعالیت‌های هسته ای خود بازنده این میدان بوده است. این ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود زیرا پایبندی ایران به توافقاتش طرف مقابل را بیش از قبل حریص تر کرده است تا جایی که بعد از فعالیت های هسته ای ایران ذره بین خود را بر روی فعالیت های موشکی ایران قرار داده اند و توقعات خود را بیش از حد بالا برده اند و خواستار توقف فعالیت های موشکی ایران شده اند.

 

موضوع فعالیت های موشکی ایران در کنگره آمریکا نیز بحث و چالش ایجاد کرد و برخی از نمایندگان کنگره آمریکا فرار رو به جلو را در پیش گرفتند عنوان کردند که اگر ایران فعالیت های موشکی خود را ادامه دهد ما توافق هسته ای را لغو میکنیم. بازتاب این موضوع در رسانه های داخلی باعث واکنش رئیس جمهور به این موضوع شد و خواستار عدم رسانه ای کردن فعالیت های موشکی شد. این سخن روحانی موجب واکنش سردار حاجی زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه شد که وی طی سخنانی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه معصومیه قم بیان کرد که الان می گویند راجع به مسائل موشکی حرف نزنید، اگر تستی و رزمایشی انجام دادید به زبان نیاورید، اگر ما این را پذیرفتیم آنها یک قدم جلو می‌آیند و می‌گویند فعلاً انجام ندهید، در منطقه خلیج فارس هم این کار را نکنید، سپس می‌گویند شما برد 2000 کیلومتر موشک‌هایتان را برای چه می‌خواهید. اینگونه موضع گیری دولت دربرابر طرف آمریکایی را نشان از واهمه دولت از اجرای توافق هسته ای از سوی طرف مقابل است که مبادا طرف مقابل در برخورد با توافق دچار عملکرد نا مناسبی شود و در رونداجرای این توافق خللی ایجاد کند.

 

با این تفاسیر و تجزیه و تحلیل از عملکرد دولت تنها در دو حوزه از فعالیت های کشور، تا کنون مشاهده میشود که دولت علاوه بر اینکه از مشکلات کشور پرده بر نداشته است بلکه باعث ایجاد مشکلات جدید در کشور شده است و هر قدر که به روز ها و ماه های پایانی دولت نزدیک می شویم شاهد بروز مشکلات و اختلالات جدید در روند اداره ی دولت می‌شویم.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد