سونامی انتقاد از برجام بزرگتر می شود؛

تلاش مدیران برای دور شدن از مسئولیت خسارت محض/ اعلام برائت زنجیره ای از آفتاب تابان حسن روحانی

کد خبر: 294679
|
15:45 - 1395/02/01
نسخه چاپی
تلاش مدیران برای دور شدن از مسئولیت خسارت محض/ اعلام برائت زنجیره ای از آفتاب تابان حسن روحانی
با مشخص شدن عدم پایبندی طرف غربی به برجام، مدیران دولتی برای دور شدن از مسئولیت این خسارت محض، به تدریج از ان اعلام برائت می کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر  به نقل از مرصاد، عدم پایبندی موضوعی طرف غربی به برجام موضوعی است که ماه ها قبل از سوی منتقدان برجام به دولتی ها هشدار داده شده بود. این مسئله اما از سوی دولت حسن روحانی مورد قبول قرار نگرفت و این دولت با پافشاری بر مواضع خود نسبت به عقد قرارداد برجام اقدام کردند.

 

این در حالی است که پس از اجرایی شدن برجام از سوی ایران، طرف غربی نسبت به اجرای آن سر باز زد و عدم پایبندی خود را نسبت به این موضوع نشان داد.

 

با این وجود دولتی ها کماکان با پافشاری بر مواضع خود کماکان برجام را دستاوردی بزرگ! برای خود قلمداد کردند به طوری که برجام در 2 مرحله از سوی حسن روحانی ابتدا به آفتاب تابان و سپس به ابر گریزان تشبیه شد. این درحالی است که به تدریج زمزمه های در میان مقامات دولتی نسبت به عدم پایبندی غرب واکنش نشان دادند.

 

انتقاد مدیران اتمی و بانکی از پایبند نبودن غرب

 

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این سوال که «پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، ایران هسته‌ای امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کردید و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: توافق، برنامه کاری نهایی است که دو طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح بخوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز جهت بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.

 

رئیس کل بانک مرکزی نیز در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرد برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.

 

پس از صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سیف رئیس بانک مرکزی، این بار نوبت به معاون بانک مرکزی رسیده است تا اظهارات آن ها مهم تاییدی از انتقادات مطرح شده به برجام باشد.

 

 

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی  در دیدار با هیئت آلمانی از خانه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای این کشور خواستار حمایت دولت آلمان در زمینه مراودات بانکی شد و گفت: طی 36 سال اخیر حتی در شرایط سخت مالی ایران در پرداخت تعهدات خود هیچ گونه دیرکردی نداشته و حتی مبالغی بیش از تعهدات فعلی را با تفاهم و در یک برنامه زمان بندی تسویه کرده است.

 

وی، مقاومت شرکت های بیمه ای اروپایی در همکاری با کشورمان را فراتر از انتظار توصیف کرد و افزود: کشورهای 1+5 از پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق، اظهار رضایت می‌کنند لیکن متأسفانه چنین احساسی در ایران از پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود وجود ندارد.

 

به نظر می رسد با توجه به مشخص شدن ناکارآمدی برجام و افزایش انتقادات مردمی نسبت به این موضوع، دولتی ها یکی پس از دیگری با اظهارات خود در حال اعلام برائت از برجام هستند تا خود را از انتقادات مردم دور کنند.

 

اگر شرایط به همین منوال پیش برود به نظر می رسد در ماه های آینده عده معدودی آن از شخصیت های بالایی دولت تنها مدافعان برجام باشند و دولتی ها یکی پس از دیگری خود را از این خسارت ملی دخیل ندانند.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد