به بهانه فرارسیدن تعطیلات نوروزی؛

نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی در زیر کوه های شاخ شمیران+تصاویر

کد خبر: 294459
|
15:11 - 1394/12/26
نسخه چاپی
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی در زیر کوه های شاخ شمیران+تصاویر
اسلام آبادخبر: یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه هر ساله در تعطیلات نوروزی میزبان راهیان نور از سراسر کشور است.

به گزارشاسلام آباد خبر، تنگه چهارزبر در 25کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب معروف به راه کربلا قرار دارد. این تنگه در بین چهار یال از نظر نظامی دروازه ورود به شهر کرمانشاه محسوب می‌شود.

 

برای بزرگداشت حماسه‌آفرینان عملیات مرصاد یادمان زیبایی در ضلع شرقی این تنگه که حد نهایی پیشروی دشمن و مزدوران منافقش در این استان در طول جنگ محسوب می‌شود در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است.

 

این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده‌های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد.

 

این یادمان در ایام نوروز روزانه پذیرای 10 هزار نفر از مسافران نوروزی می باشد.

 

 

 

یادمان های دفاع مقدس در قصرشیرین

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد،سرهنگ پاسدار علی احمدپور در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین دارای چندین یادمان دفاع مقدس و منطقه عملیاتی است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور، خانواده های شهدا و رزمندگان اسلام است.

 

فرمانده سپاه قصرشیرین تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان نسل جوان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا کرد بازدید آنها از مناطق عملیاتی کشور در قالب کاروان های راهیان نور است

 

فرمانده سپاه ناحیه قصرشیرین در خصوص یادمان دفاع مقدس این شهرستان گفت: جبهه شهید بهشتی، نمایشگاه جلوه های ایثار، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، منطقه سومار، نفت شهر و گیسکه، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین به عنوان آثار باقی مانده از هشت سال دفاع مقدس مورد بازدید کاروان های راهیان نور قرار خواهد گرفت.

 

وی همچنین از آمادگی برای اسکان کاروان های راهیان نور خبر داد و افزود: زائرسراهای خسروی و شهر سومار آمادگی اسکان روزانه بیش از 200 نفر از زائران راهیان نور را دارد.

 

 

 
 
 
 
یادمان های دفاع مقدس در سرپلذهاب
 
به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از بازی دراز، شهرستان سرپل ذهاب یکی از شهرستانهای مرزی غرب کشور است که در دوران 8 ساله دفاع مقدس آماج حملات رژیم بعث قرار گرفت و مردمش با جانفشانی از وجب به وجب این خاک دفاع کردند.

 

یادمانهای شهدای گمنام، شهید شیرودی، بازی دراز همیشه سرافراز، قراویز، پادگان ابوذر و دشت ذهاب همواره پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نوراست تا رشادتهای شهدای این مرزو بوم را به تصویر کشند.

 

 

 بقعه متبرکه احمد ابن اسحاق (ره) نیز که ملجا رزمندگان و محلی برای رازونیازآنها دردوران دفاع مقدس بوده است امروز مامنی برای نیازمندان ودرماندگان است و یکی از جاذبه های مذهبی و ایستگاهی عرفانی برای عاشقان عصمت و طهارت محسوب می شود تا دلهای خویش را به عبودیت پیوند زنند و رهسپار یادمانهای شهدا گردند.

 

 

 فرمانده سپاه ناحیه سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: اعزام کاروانهای راهیان نور به مناطق جنگی یکی از عوامل مهم در حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

 

سرهنگ مسعود قنبری اذعان داشت: شهرستان سرپل ذهاب هر ساله پذیرای کاروانهای راهیان نور از جای جای میهنمان است و در این راستا اردوگاههای قره بلاغ و بازی دراز با ظرفیت اسکان یک هزار و 500 نفرآماده میزبانی از این کاروانها است.

 

قنبری تصریح کرد: پیش بینی ما حضور 25 هزار نفر درشهرستان جهت بازدید از مناطق عملیاتی و یادمانهای شهداء است که همه تمهیدات و اقدامات لازم برای پذیرایی از آنها صورت گرفته است.

 

وی خاطر نشان کرد: فضاسازی مناسب و در خور شأن شهدا انجام شده و برنامه های فرهنگی متنوعی نیز اجرا خواهدشد.

    

 

 یادمان دفاع مقدس در گیلانغرب

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل از مطلع الفجرمصادف با آغاز تعطیلات نوروز و موسم سفرهای معنوی راهیان نور، بسیاری از عاشقان و دلدادگان به شهدا و آرمانهای انقلاب، عازم کربلای جبهه های غرب و خصوصا یادمان شهدای مطلع الفجر، جبهه آوزین و تنگه حاجیان در گیلانغرب می شوند تا غبار روح و جان خود را صیقلی دوباره بخشند.

 

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/thumb_244804.jpg

 

 منطقه اوزین و همچنین یادمان شهدای مطلع الفجر در گیلانغرب هر ساله مقصد بسیاری از کاروان های راهیان نور است.

 

در همین خصوص فرمانده سپاه گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار مطع الفجر اظهار داشت: خدمت به شهدا و تبیین فرهنگ جهاد و شهادت و همچنین انجام هر اقدامی که منتج به فرهنگ سازی و بسط و توسعه فرهنگ شهادت و تعالی آرمانهای معنوی و ارزشی شود در واقع افتخاری است که باید برای نیل به  آن تلاش کرد.

 

سرهنگ پاسدار معصومعلی محمدی اظهار داشت: در راستای تعالی تسهیلات و کیفی بخشی خدمات به راهیان نور در یادمان مطلع الفجر  اقدامات زیادی انجام شده است که در مجموع فضای معنوی رضایت بخشی را فراهم آورده و بستر برای میزبانی عزیزان از این یادمان فراهم شده است.

 

وی تصریح کرد: نوسازی و زیبا سازی تبلیغی از حیث نصب بنرها و سنگ نوشته ها و همچنین تزیین مکان عمومی یادمان از اقدامات انجام شده است کما اینکه مسئول یادمان مشخص شده  و راویان و خادمانی هم در مسیر تقویت بنیه خدماتی به میزبانان عزیز انتخاب شده اند.

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1394/11/20/img_0984.jpg

سرهنگ محمدی گفت: به منظور استقرار و یا اسکان کاروانهای مهمان با مساجد و مدارس هماهنگی شده و امکانات لازم نیز در این خصوص فراهم شده است  که در این راستا همچنین  در ورودی شهر و در ایستگاههای راهنما بروشورهایی برای راهنمایی و شناخت مکانهای عملیاتی و رزمگاهها و یادمان شهدای مطلع الفجر تکثیر شده که در اختیار مهمانهای عزیز قرار خواهند گرفت.

 

فرمانده سپاه گیلانغرب تاکید کرد: شهرستان گیلانغرب در سال 94 تاکنون نزدیک به 28 هزار نفر را از شهر و استانهای مختلف کشور میزبانی کرده است که بیشتر این کاروانها از یادمان شهدای مطلع الفجر، تنگه حاجیان و سایر جبهه های عملیاتی این شهرستان بازدید کرده اند. 

 

مروری بر رزمگاه و مناطق عملیاتی در گیلانغرب

 

اگر تاریخچه  پر فراز و نشیب  مردم گیلانغرب و جایگاه تیپ مردمی مسلم بن عقیل (س) در گیلانغرب و مقاومت جانانه این دیار را مرور کنیم  و به رزمگاه و مناطق عملیاتی این شهرستان را نگاهی گذرا بیندازیم، در خواهیم یافت که این شهرستان جزو معدود نقاطی بوده است که در بدو امر مورد تعارض دشمن بعثی قرار گرفته و شاید بتوان آن را خطه ای دانست که جنگ در آن آغاز و به پایان رسیده است.

 

گیلانغرب در کشاکش دوران جنگ و مقاومت، هیچگاه از دلیر مردی و مقاومت رادمردان و رزمندگان غیور خود نا امید نشد و در همان ابتدای جنگ و تعارض دشمن با مقاومت جانانه مردم این شهرستان مواجه شد.

 

مردمانی که  مجهز به سلاح ایمان بودند، دشمن تا دندان مسلح عراق را در پشت دیواره های شهر زمین گیر کرده و از همان آغاز، هسته اولیه تیپ مسلم بن عقیل طرح ریزی و در سایه همت سرداران شهیدی چون سردار صفر خوشروان، شهید بسیطی، شهید خدا کرمیان، شهید روضان مرادی و … راه نفوذ به شهر برای دشمن را از امری سهل الوصول به خیالی خام تبدیل کرد.
 

گیلانغرب، در سال های اول انقلاب و پیش از تهاجم عراق شاهد خرابکاری های تجزیه طلبان بود و سپس در تاریخ مهر ماه 59 یگان های لشکر ۴ ارتش عراق وارد گیلانغرب شدند.

 

در حالی که ستون نظامی دشمن به باغ کشاورزی و پمپ بنزین شهر رسیده بود، عکس العمل و مقاومت مردم آنان را تار و مار کرد ضمن آن که با تلاش هوانیروز ارتش، عقبه ستون نیروهای دشمن روی جاده گیلان غرب منهدم شد.
 

 شهر گیلان غرب بر اثر بمباران های متعدد هواپیما و آتش توپخانه ارتش عراق تخریب شد اما مردم این شهر دست از مقاومت برنداشتند که از جمله آن می توان به تشکیل تیب مستقل مسلم بن عقیل در این شهرستان به همت دلیرمردان غیرتمند آن که حماسه هایی فراموش ناشدنی خلق کردند نام برد.

 

این شهر در طول جنگ تحمیلی بارها بمباران شد و عملیات متعددی از جمله مطلع الفجر، در آن به وقوع پیوست. در مهر ماه سال 90 دو شهید گمنام در آن به خاک سپرده شدند تا نمادی از حماسه های مردم این شهر باشند.

 

آوزین – تپه کرجی ها- یادمان عملیات مطلع الفجر

 

این تپه در غرب جاده گیلان غرب – سرپل ذهاب و در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر گیلانغرب واقع است. این محل که به صورت یک سری سنگرها و کانال های حفظ و بازسازی شده می باشد در کنار روستای آوزین در غرب گورسفید واقع شده است.

 

یادمان شهدای مطلع الفجر

 

پرچم ها و کانال های متعدد آن یادآور دوران دفاع مقدس است، در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلان غرب به نام شهید صفر خوش روان نیز قرار دارد.

 

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1394/12/17/matlaelfajr06.jpg?itok=gk6wWQI8

عملیات مطلع الفجر در آذر ماه سال 60 با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی با هدف جلوگیری از تحرکات دشمن و فراهم نمودن امکان آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر در محور گیلانغرب- سرپل ذهاب انجام شد که در پی این عملیات حدود ۲۰۰۰ نفر از قوای دشمن کشته شدند.

 

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1394/12/17/matlaelfajr09.jpg?itok=gN0c54hw

 

تنگه حاجیان

 

 از دیگر مناطق و رزمگاههای دیدنی این شهرستان برای بازدید کاروانهای راهیان نور و میهمانهای نوروزی، می توان به پادگان حضرت رسول (ص)، جبهه آوزین، جبهه تنکاب، تنگه حاجیان و یادمان شهدای گمنام نام برد که هر سال مقصد کاروانهای راهیان نوراز اقصی نقاط کشور است.

 

 

یادمان دفاع مقدس در پاوه

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازهزار ماسوله، یادمان شهداي شهرستان پاوه در تمام ایام سال راهيان نور را از سراسر کشور برای دیدن آن و آشنایی با رشادت های شهدا به اين شهرستان می کشاند.

 

در محاصره شهر پاوه در مرداد 58 به وسیله نیروهای ضدانقلاب، تعدادی از مدافعان مجروح بومی و غیربومی شهر در بیمارستان پاوه بستری شدند که نیروهای ضدانقلاب پس از درگیری نابرابر، مجروحان را از بیمارستان خارج و همگی را در محوطه بیمارستان، قتل عام می کنند.

 

پس از این واقعه و رسیدن نیروهای آزادیبخش و شکست حصر پاوه، شهدای بومی را در قبرستان محلی  و ۹ نفر رزمنده غیر بومی را در این محل  به خاک می سپارند.

 

اکنون پس از گذشت 37 سال از وقوع انقلاب، این یادمان مکانی برای بازدید راهیان نور از سراسر کشور جهت آشنایی با ایثارگری های آن شهدا شده است.

 

فرمانده سپاه ناحیه پاوه در این باره اظهار داشت: همه روزه مسافران و گردشگران و کاروان  راهیان نور از سرتاسر ایران به ديدن این محل تاریخی شهداء می آیند.

 

سرهنگ بهشتی راد افزود: شهرستان پاوه در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد مجاهدت ها و فداکاری های مردم آن بوده است.

 

وی گفت: به طور ميانگين بيش از 60 هزار نفر هرساله به صورت كاروان راهيان نور به اين شهرستان مي آيند.

 

وی ادامه داد: اکنون نیز در کنار این یادمان، سالن و ایستگاهی برای توقف این راهیان نور آماده است که همه روزه شمار زیادی از آنان در سفر یک روزه خود در این مکان توقف می کنند.

 

وی تصریح کرد: امسال نیز فضاسازی ها و خدمات رفاهی خاصی را در محوطه ورودی آن در نظر گرفته ایم که اکنون در حال انجام است.

 

مسئول یادمان شهدای پاوه نیز گفت: همه روز خدمات رفاهی را برای این راهیان نور که از سراسر کشور به این شهرستان عزیمت نموده اند ارائه می دهیم.

 

وی افزود: این مکان جزء مکانهای تاریخی شهدا در شهرستان پاوه محسوب می شود.

 

یادمان های دفاع مقدس در ثلاث باباجانی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد؛ به نقل ازشاخ شمیران، مناطق عملیاتی غرب کشور اسنادی برای نمایش مقاومت و ایثار مردمی هستند که هیچگاه قومیت و ملیتی غیر از ایرانی، انقلابی و مسلمان بودن برای خود متصور نبودند.

 

بیمارستان صحرایی در شهرستان باباجانی یکی از این مناطق است که آنچنان که لازم است تاکنون نتوانسته است که به زائران راهیان نور معرفی شود.

 

جدول بیمارستان های صحرایی احداث شده در دفاع مقدس با ذکر نوع، جنس و مکان احداث آنان

 

این مکان بیمارستان صحرایی نیمه سوخته ای است که قطره قطره خون شهدا و جانبازان زیادی که در این ارتفاع پست مداوا شده اند را در سینه خود حفظ کرده و این روزها به دشت لاله های سرخ در چند کیلو متری روستای شیخ صله تبدیل شده است.

 

 

از جمله آثار باقی مانده از جنگ در ثلاث باباجانی، بیمارستان صحرایی شیخ صله است که در عمق کوه و در سال 1362 در حوالی روستای شیخ صله توسط لشکر 27 محمد رسول الله (ص) مهندسی و ساخته شد. این بیمارستان در واقع بزرگترین بیمارستان صحرایی غرب کشور در ایام دفاع مقدس است.

 

 

نمودار و ساختار بیمارستان های صحرایی احداث شده در دفاع مقدس

 

این بیمارستان در عملیات های مناطق شاخ شمیران، بمو، بیزل، بیمارک، شیخ صله و... خدمات ارزنده و فراموش نشدنی را به رزمندگان ارائه کرد تا جایی که رژیم بعث چند بار در صدد از بین بردن آن برآمد. بعثی ها این سازه در زیر کوه بنا شده را که توان عمرانی و مهندسی رزمندگان اسلام را نمایان می کرد مورد هدف قرار داد ولی با توجه به شرایط بیمارستان آسیبی به آن نرسید.

 

 

بیمارستانی که هنوز نفس می کشد و در حال مقاومت است و هم آن خاطرها و لاله های سرخ روییده در گرداگرد آن است و همچنان منتظر...

 

 

یک سند حقیقی از دلاوری ها که در عمق زمین خاک می خورد و حتی در بروشور ها و نقشه های راهنمای نوروزی نیز جایی برای معرفی و پرداختن به آن وجود ندارد.

 

 

اثر بی نظیری که در اوج حضور میهمانان نوروزی و کاروانهای راهیان نور به دلیل عدم معرفی و پرداختن به آن مهجور باقی مانده است.

 

انتهای پیام

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها