یادداشت /

بحران انشقاق در پیکره اصلاحات اسلام آباد غرب؛ از مجلس ششم تا مجلس دهم

کد خبر: 293982
|
09:34 - 1394/09/24
نسخه چاپی
 بحران انشقاق در پیکره اصلاحات اسلام آباد غرب؛ از مجلس ششم تا مجلس دهم
اسلام آبادخبر: همانطور که در اخبار رسانه های استانی به کرات مشاهده می شود اصلاح طلبان کرمانشاه در یک بحران عمیق به سر می برند؛ این بحران شقه شدن اصلاح طلبان و تبدیل شدن آنها به 6 گروه مختلف در مرکز استان و همچنین دوپاره شدن و چند قطبی شدن در شهرستانهاست.

به گزارشاسلام آباد خبر، همانطور که در اخبار رسانه های استانی به کرات مشاهده می شود اصلاح طلبان کرمانشاه در یک بحران عمیق به سر می برند؛ این بحران شقه شدن اصلاح طلبان و تبدیل شدن آنها به 6 گروه مختلف در مرکز استان و همچنین دوپاره شدن و چند قطبی شدن در شهرستانهاست.

 


چندی پیش بود که این پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی به انشقاق عمیق بین اصلاح طلبان اسلام آبادی پرداخت، در آن گزارش که تحت عنوان "انشقاق سه قطبی اصلاح طلبان اسلام آبادی" منتشر شد سه دسته از اصلاح طلبان شهرستان که به هیچ عنوان قائل به نشستن بر سر میز همگرایی با هم نبودند معرفی شدند اما نکته قابل توجه در این بین ریشه دار بدون اختلافات اصلاح طلبان اسلام آباد است که به صورت موروثی ادامه پیدا کرده و اکنون راه همگرایی را بر روی آنان بسته است.

 


با گذری به خاطرات اصلاح طلبان اسلام آبادی و همچنین با توجه به نتیجه انتخابات دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس در سطح حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو به خوبی می توان دریافت که اصلاح طلبان اسلام آبادی در همگرایی به شدت دچار مشکلند و این مشکل ریشه دار است.

 


انتخابات مجلس ششم گفتنی های بسیاری دارد اما در سطح حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو مهمترین نکته انشقاق اصلاحات در این انتخابات و عدم معرفی یک کاندیدای واحد است.

 

البته موضوع انتخابات مجلس ششم در اسلام آباد غرب به دلیل ابطال انتخابات به نوعی جالب توجه است از این حیث که اصلاح طلبان اسلام آباد نه در دوره اول این انتخابات و نه در میان دوره که دوسال بعد برگزار شد نتوانستند بر سر یک کاندیدا به تفاهم و همگرایی برسند.

 


یکی از اصلاح طلبان اهل قلم استان، انتخابات مجلس ششم در اسلام آباد غرب را اینگونه روایت می کند: در اسلام آبادغرب همانطوری که پیچیدگی خاص خودش داشت هم از لحاظ سیاسی که پایگاه دوم خردادی ها استان محسوب میشود و هم از لحاظ ایلی و قومیتی در جلسات گروه های دوم خرداد بر سر کاندیدای واحد به نتیجه نرسیدم.

 


در نهایت حزب کارگزاران استان آقای علی اکرم کیانی از ایل خالدی که از خانواده های بزرگ و بااصالت اسلام آباد بود بعنوان کاندیدا برگزید و گروه های دوم خردادی از آقای کامبیز جعفری حمایت کرد.

 


این فعال رسانه ای اصلاح طلب در روایت خود از انشقاق بین مشارکت و کارگزاران پرده بر می دارد و با اشاره به ابطال انتخابات مجلس ششم در حوزه اسلام آباد غرب می گوید: انتخابات میان دوره ای اسلام ابادغرب مصادف بود با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باز کاندیداهای زیادی از طیف های مختلف برای این حوزه اعلام امادگی کرده بودند. کماکان گروه های دوم خرداد راجع به این حوزه اشتراک نظر نداشتیم (لازم بذکر است بعداز مجلس ششم حزب مشارکت اعلام موجودیت کرد و این حزب نیز به گروه های دوم خرداد اضافه شد) فکر کنم پنج نفر به ترتیب اولویت انتخاب کردن در صورت تایید صلاحیت بر اساس اولویت مابقی انصراف و از نفر واحد حمایت کنند و افراد مذکور ظاهرا پشت قرآن هم امضاء کرده بودند ولی در عمل بعضی از این افراد زیر قسم زدند و به نتیجه نرسید. همان طوری که عرض کردم گروه های دوم خرداد جلسات زیادی برای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری اقای خاتمی و میاندوره ای مجلس تشکیل میداد. اختلاف بین حزب کارگزاران و مشارکت بین من و آقای فتاحی بالا گرفت، من تصمیم گرفتم از سرکار خانم ناصری پور حمایت کنیم و این تصمیم را به اطلاع آقای فتاحی رساندم و گفتم از ایشان دعوت کنیم بیاد جلسه گروه های دوم خرداد نظراتش و دیدگاه خودش را بیان کند آقای فتاحی زیر بار این موضوع نرفت در نهایت من به خانم ناصری پور گفتم حزب مشارکت از شما حمایت نمی کند.

 


روایت این فعال رسانه ای اصلاح طلب به خوبی انشقاق اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو را نشان می دهد البته این انشقاق ادامه دار می شود با این تفاوت که امروز انشقاق دیگر بین کارگزاران و مشارکت نیست بلکه بین قطب بندی هایی است که بر اساس سهم خواهی اصلاح طلبان بوجود آمده است.

 


در انتخابات مجلس هفتم و هشتم نیز اصلاح طلبان بطور کل از معرفی کاندیدا عاجز بودند و نتوانستند کسی را در بین خود معرفی کنند به همین دلیل در این دو دوره انتخابات فردی از حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو به مجلس راه یافت که همگان او را ژورنالیستی اصولگرا می شناختند.

 


حضور علی جلیلیان در مجلس نهم هم نیازی برای توضیح در خصوص انشقاق بین اصلاح طلبان اسلام آباد غرب باقی نمی گذارد؛ اما تنها می توان در این خصوص به ذکر یک نکته بسنده کرد که بخشی از اصلاح طلبان رادیکال در جهت منافع خویش از علی جلیلیان به عنوان فردی که در لیست حبهه پایداری بود حمایت کردند!!! و بخشی دیگی از اصلاح طلبان اصلاً اعتقادی به جلیلیان ندارند.



اما در مورد انتخابات آتی مجلس نیز همگرایی اصلاح طلبان در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ هم اکنون از سه کاندید احتمالی اصلاح طلبان اسلام آباد غرب رونمایی شده است، قدرت احمدیان، حمید صید محمدی و نادر نادری سه گزینه ای هستند که هر کدام بخشی از آراء اصلاح طلبان را دارند که این مسئله البته نافی رای سایر کاندیداهای اصلاح طلب مانند خانم شبنم حیرانی و سایر کاندیداها نیست.

 

اصلاح طلبان مدعی هستند؛ قدرت احمدیان به طیفی از دولتی ها و جوانان اصلاح طلب نزدیک است، صید محمدی حمایت سیاسی اصلاح طلبان رادیکال را دارد که با چاشنی قومی به وی رای می دهند و نادری هم در بین اساتید دانشگاه و فرهنگیان بخشی از آرا را خواهد داشت که با عنایت به این تقسیم بندی اصلاح طلبان اسلام آبادی در انتخابات مجلس دهم نیز از سه کاندید متفاوت حمایت می کنند که تجمیع ایشان با دیدگاه های متفاوت بعید به نظر می رسد.

 

البته جمعی از اصلاح طلبان اسلام آبادغرب، در حمایت از مهره های دیگری در حال فعالیت هستند تا در صورت رد صلاحیت هر کدام از عناصر خود مهره جایگزین داشته باشند و حتی در برخی از محافل خود بر حمایت  اصلاح طلبان از کاندیدای میانه رو یا  اصولگرا برای رسیدن به اهداف خود گمانه زنی کرده اند که این نکته نیز جزو اختلاف نظرهای گروه های مختلف از اصلاح طلبان شهرستان می باشد.

 

انتهای پیام/

 


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها