طلای سیاه ایران در ضعف دیپلماسی دولت مس شد / برجام، داعش، عربستان و آمریکا اصلی ترین دلایل سقوط نفت

کد خبر: 293968
|
22:16 - 1394/09/21
نسخه چاپی
طلای سیاه ایران در ضعف دیپلماسی دولت مس شد / برجام، داعش، عربستان و آمریکا اصلی ترین دلایل سقوط نفت
یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: چهار دلیل اصلی کاهش قیمت نفت را باید برجام، داعش، عربستان و آمریکا عنوان کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ به نقل از مرصاد قیمت نفت سبد اوپک در ادامه روند نزولی قیمت نفت به 37 دلار رسید و نفت ایران نیز به ارزش بشکه ای 35 دلار معامله میشود.

بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی معتقد هستند عوامل مختلفی در روند نزولی قیمت موثر هستند که در مواردی از آنها ضعف دیپلماسی در حوزه انرژی نقش آفرین اصلی است.

تمرکز دیپلماتیک وزارت خارجه به ایجاد روابط با غرب به هر قیمیتی، در کنار عدم توجه کافی به معضل داعش و مشکل آفرینی های پیاپی ترکیه و عربستان برای ایران باعث شده است تا عملا روابط دیپلماتیک دولت یازدهم نا توان از کنترل منافع نفتی ایران باشد.

جلیلیان، کارشناس ارشد علوم اقتصادی و مدیریت بازرگانی در این رابطه به مرصاد گفت: روزنامه العرب چاپ لندن که مواضعی نزدیک به عربستان سعودی را اتخاذ می کند ماه ها قبل از نهایی شدن توافق هسته ای ایران، پسا برجام را دوران سقوط قیمت نفت پیشبینی کرده بود.

وی گفت: این تحلیل برمبنای باز شدن فضا برای فروش نفت ایران و بالا رفتن سقف تولید برای جمهوری اسلامی نگاشته شده بود اما واقعیت این است که انفعال در برابر تصمیمات مشترک عربستان و آمریکا در فضای برجام شاید اثر بیشتری در سقوط قیمت نفت داشته است.

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: ایالات متحده آمریکا به عنوان بیشترین مصرف کننده نفت دنیا در ماه های اخیر سقف تولید را به شکل بی سابقه ای افزایش داده است و عربستان نیز بر مبنای این سیاست حاضر به کاهش تولید خود نیست. حتی زیان دهی عربستان در اثر کاهش قیمت نفت نیز با تضمینهای آمریکا مورد چشم پوشی قرار می گیرد.

جلیلیان گفت: زیان دهی اقتصاد چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور ولع و اشتهای بنگاه های مصرف کننده را در آن به شدت کاهش داده است و نفت مازاد بر نیاز شرق آسیا نقش تعدیل کننده قیمت را ایفا می کند.

وی تصریح کرد: تکمیل پازل کاهش قیمت نفت که ابزار عربستان و ایالات متحده بعد از توافق هسته ای است، داعش است. این گروه تروریستی با پشتیبانی آمریکا و عربستان و دلالی ترکیه نفت را به پایین ترین قیمت ممکن به بازار روانه می کند و کمر بازارهای نفتی دنیا را در نقشه ای از پیش تعیین شده شکسته است.

این کارشناس اقتصادی در پایان با جمع بندی تحلیل خود اظهار داشت: در مجموع چهار دلیل اصلی کاهش قیمت نفت را باید برجام، داعش، عربستان و آمریکا عنوان کرد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد