در کرمانشاه صورت گرفت

انتقاد علی جلیلیان از تاخیر در اجرای پتروشیمی اسلام آبادغرب / نخستین همایش «سرمایه گذاری صنایع پایین دستی پتروشیمی» در کرمانشاه

کد خبر: 293843
|
17:28 - 1394/08/28
نسخه چاپی
 انتقاد علی جلیلیان از تاخیر در اجرای پتروشیمی اسلام آبادغرب / نخستین همایش «سرمایه گذاری صنایع پایین دستی پتروشیمی» در کرمانشاه
اسلام آبادخبر: نخستین همایش «سرمایه گذاری صنایع پایین دستی پتروشیمی» در استان کرمانشاه با حضور معاون وزیر نفت برگزار شد

به گزارشاسلام آباد خبر،  هدایت حاتمی پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه در نخستین همایش «سرمایه گذاری صنایع پایین دستی پتروشیمی» که با حضور شعری مقدم معاون وزیر نفت در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی ایران یکی از صنایع با مزیت و موثر در رشد اقتصادی کشور است.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استان کرمانشاه افزود: این صنعت در ۱۵ سال اخیر مورد توجه و اقبال واقع شده و سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه انجام شده است.

 

حاتمی گفت: این صنعت دارای حلقه های متعدد در صنایع بالادست و پایین دست است و تنوع محصول و رشته های کاری فراوانی در ذیل آن وجود دارد.

 

وی افزود: در کشور ما سرمایه گذاری های خوبی در بخش صنایع پتروشیمی انجام شده و تولیدات خوبی هم در این زمینه داریم و یکی از عوامل هم پیوندی ما با دنیای بیرون و کشورهای هم جوار و هدف صادرات است.

 

حاتمی با بیان اینکه قطعا ایجاد حلقه های جدید صنایع پتروشیمی که آرزوی مسئولین است می تواند اثرات خوبی بر توسعه داشته باشد، اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ محصول در بالا دست این رشته، ۳۰۰ محصول در رشته میانی و ۳۰ هزار محصول در پایین دست این صنایع وجود دارد که تنوع آن را می رساند و نیازمند برنامه های وسیع برای شکوفایی این پتانسیل است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: این استان هم در بحث آمایشی ایجاد صنایع پتروشیمی می تواند نقشی اساسی داشته باشد.

حاتمی گفت: پتانسیل های ویژه ای در استان کرمانشاه برای این موضوع وجود دارد که می تواند در شکل گیری این صنایع در استان نقش خوبی ایفا کند و باید بیشتر خودش را در قالب پروژه های مدون نشان دهد.

 

وی تصریح کرد: کرمانشاه یکی از استان هایی است که در توسعه صادرات ایران به سایر کشورها نقش دارد و می تواند در ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی سهیم باشد.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استان کرمانشاه گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه یکی از بهترین دانشگاه های کشور در این زمینه است که با شرکت پتروشیمی ایران نیز همکاری خوبی را آغاز کرده است.

 

حاتمی افزود: پژوهشگاه نفت، استاندارد و پلیمر در استان کرمانشاه تشکیل شده که با توجه به بحث نیروی انسانی می تواند در عرصه های دانش بنیان کمک کند.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در نتیجه برگزاری این گردهمایی و معرفی و ایجاد شناخت نسبت به ظرفیت های موجود شاهد سرمایه گذاری در حوزه صنایع پتروشیمی باشیم و نتایج و دستاوردهای آن در توسعه کشور و استان کرمانشاه نقش آفرین باشد.

 

 هدف ما ایجاد دسترسی بیشتر صنایع کشور به بازار عراق است

 

رضا محتشمی پور نیز در این همایش، گفت: از حدود یکسال پیش که موضوع سرمایه گذاری در استان کرمانشاه مطرح شد با دستور وزیر نفت و پیگیری ها و تلاش های نماینده قصرشیرین در مجلس بازدیدهایی از استان و شهرستان قصرشیرین صورت گرفت که نتیجه این بررسی ها منجر به ارائه طرح ایجاد صنایع تبدیلی کوچک در منطقه اقتصادی قصرشیرین شد.

 

وی افزود: ایجاد این صنایع در شهرستان قصرشیرین با هدف صادرات به بازار عراق در بررسی های مذکور مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم با با جذب سرمایه گذاری در این بخش سال آینده وارد فاز اجرایی آن شویم.

 

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی، یکی از مهمترین اهداف از برگزاری این همایش را ایجاد دسترسی بیشتر برای صنایع و تولیدکنندگان به بازارهای خارجی خصوصا بازار عراق دانست.

 

وی تاکید کرد: این فرصتی است که صنایع کشور خصوصا استان کرمانشاه می توانند از آن استفاده کنند و از سوی دیگر نیز می تواند زمینه ای برای رقابت صنایع فراهم شود.

 

محتشمی پور یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که  دسترسی بیشتر صنعت کشور را به بازارهای خارجی تسهیل کرده و فرصت رقابت صنایع را در بازارهای استان کمتر کنیم.

 

وی افزود: هدف ما حضور موثر  و بیشتر در بازار عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی ایران است و بروکراسی ادارای نیز برای حضور بیشتر سرمایه گذاران در این عرصه کم می شود.

 

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی گفت: ما مقداری در بازار عراق کم کاری کردیم که باعث شده ترکیه از خاک ما استفاده کرده و بازار عراق را تحت کنترل داشته باشد که این موضوع یک ضعف است.

 

وی افزود: هم اکنون در پتروشیمی ها و پالایشگاه های ما ظرفیت های خوبی برای توسعه تولیدات و صنایع دانش بنیان وجود دارد و ما هم در کشور آماده ایم زمینه ای را فراهم کنیم که از این ظرفیت ها به عنوان فرصتی برای توسعه صنعتی بهره گیریم.

 

محتشمی پور با بیان اینکه امیدواریم شاهد حضور بیشتر استان کرمانشاه در بحث سرمایه گذاری در این عرصه باشیم گفت: سرمایه گذاران صنعتی استان در این زمینه نقش کلیدی دارند.

 

پیگیر ایجاد سومین مرز رسمی استان کرمانشاه هستیم

 

اسدالله رازانی نیز در این همایش به سرمایه های استان از نظر منابع و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه از ظرفیت آبی خوبی نسبت به میانگین کشوری برخوردار است لذا می تواند زمینه ای برای ایجاد صنایع پتروشیمی که نیازمند آب زیادی است باشد.

 

وی افزود: وزارت نیرو در بحث تخصیص آب به صنعت و کشاورزی با ما همراه است و کمک های زیادی را در زمینه تامین آب به صنایع استان به ما کرده است.

 

استاندار کرمانشاه با اشاره به وجود دو مرز رسمی استان کرمانشاه شامل پرویز خان و خسروی گفت: سال گذشته ۵۰ درصد از صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه صورت گرفته و علاوه بر آن بازارچه های مرزی نیز داریم.

 

وی از پیگیری استان برای ایجاد سومین مرز رسمی خبر داد و آن را ظرفیت دیگری برای ایجاد تبادلات تجاری کشور با عراق برشمرد.

 

رازانی در ادامه از پیشرفت ۷۰ درصدی فاز ملایر-کرمانشاه راه آهن غرب خبر داد و گفت: فاز کرمانشاه- خسروی نیز شروع شده و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سعی ما این است که به زودی به بهره برداری برسد و از آنجا به راه آهن عراق و سپس اردن متصل شود.

 

وی وجود فرودگاه بین المللی کرمانشاه را به عنوان هاب منطقه از دیگر ظرفیت های استان در توسعه تجارت برشمرد.

 

استاندار کرمانشاه اشاره ای نیز به ظرفیت های گردشگری استان داشت و  احداث کریدور گردشگری را از مزیت های این حوزه دانست که در دست اقدام است.

 

وی از ایجاد هتل لاله بیستون در کاروانسرای شاه عباسی به عنوان یک ظرفیت ویژه یاد کرد که با ارائه مجوز به بخش خصوصی در کاروانسرای شاه عباسی احداث شده و هم اکنون پذیرش میهمان آن برای ۶ ماه آینده رزرو شده است.

 

هتل کاروانسرای ماهیدشت اربعین حسینی پذیرای زوار خواهد بود

 

رازانی از ایجاد هتل دیگری نیز با چنین ظرفیتی در کاروانسرای ماهیدشت خبر داد که هم اکنون در دست اقدام است و حتی ممکن است در ایام اربعین حسینی آمادگی پذیرش مسافر را نیز داشته باشد.

 

وی ایجاد منطقه های ویژه اقتصادی را یک نقطه کلیدی برای صادرات به عراق دانست و از تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری طبق قول های داده شده خبر داد.

 

استاندار کرمانشاه چاره حل بسیاری از مشکلات کشور را روی آوردن به همکاری بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: ما در استان کرمانشاه هیچ گریزی از این مسئله نداریم و نسبت به بخش خصوصی اقبال می کنیم که این اقیانوس عظیم امکانات به مدد مردم ما بیاید و مشکلات را حل کند.

 

وی افزود: در بخش دولتی علی رغم تلاش های صورت گرفته و بهره گیری از همه امکانات تنها موفق به حل بخشی از مشکلات شدیم و این نشان می دهد که باید به گونه ای دیگر و با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی عمل کنیم.

 

رازانی تاکید کرد: چنانچه یک مدیر دولتی و یک سرمایه گذار بخش خصوصی بدون وقت قبلی خواستار حضوردر دفتر من باشند، قطعا بخش خصوصی دراولویت خواهد بود و او را ملاقات می کنم.

 

وی افزود: ما در استان کرمانشاه تلاش می کنیم که کمترین هزینه و زحمت برای بخش خصوصی سرمایه گذار ایجاد نشود و ۱۰۰ درصد حامی شما خواهیم بود و این حمایت به گونه ای خواهد بود که در سایر استان ها نظیر نداشته باشد.

 

 تشکیل کمیته ای در کرمانشاه برای جلب اعتماد بخش خصوصی ضرورت دارد

 

نصرالله رضا زاده نیز در این مراسم  گفت: در ارتباط با بحث صنایع پایین دستی کشور در موقعیت بسیار بسیار حساسی هستیم وانتخاب هایی که می شود بر این اساس است که چه محصولی، در کجا و به چه صورت تولید شود.

 

وی یکی از ماموریت های اتحادیه سراسری تعاونی های صنایع پایین دستی پتروشیمی را بحث صادرات به عراق دانست و گفت: تلاش زیادی شده که بخشی از کالاهای تولید شده در کشور به کشور عراق صادر شود.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونیهای تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی تصریح کرد: نیازی که هم اکنون در کشور عراق  است نشان دهنده ظرفیتی است که می تواند در استان کرمانشاه ایجاد شود.

 

وی افزود: تولید صنایع پایین دستی در کشور ما در سال ۸۸ حدود یک میلیون ۷۶۰ هزار تن بوده که در سال ۹۲ به ۳ میلیون ۶۵۰ هزار تن در بخش پلیمری رسیده است.

 

رضا زاده ادامه داد: با توجه به رشد صورت گرفته اگر تصمیماتی بگیریم که سنجیده و حساب شده باشد می تواند رشد خوبی را نصیب ما کند و با توجه به اینکه هر یک میلیون مواد پلیمری که ذوب شود می تواند ۲۰۰ هزار شغل پایدار ایجاد کن باید در این زمینه تصمیات مناسبی اتخاذ شود.

 

وی گفت: واحدهای تولیدی صنایع پایین دستی می تواند در کرمانشاه یا اسلام آباد غرب ایجاد شود، چرا که یکی از مزیت های صنایع پایین دستی این است که ایجاد هر واحدی در هرمنطقه ای امکان پذیر است و امکانات مورد نیاز در استان کرمانشاه وجود دارد که در هر منطقه ای این واحدها ایجاد شود.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونیهای تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: استاندارو مجموعه استانداری کرمانشاه باید کمیته ای برای اعتماد بخش خصوصی شکل دهند، چرا که بخش خصصی تا کنون از تصمیمات ناپایدار دولت ضربه زیادی دیده است.

 

وی افزود: برای جلوگیری از این کار باید یک کمیته ای تشکیل شده و این کمیته یک سری پیشنهادات ارائه کند و تصمیماتی در این زمینه داشته باشد.

 

رضازاده گفت: هر کاری که مطالعات روی آن انجام و استراتژی آن مشخص و ما چشم اندازی از آن در کشوردیده باشیم موفق خواهد شد و باید چنین موقعیتی برای آن فراهم شود.

 

وی افزود: هم چنین باید پیش بینی لازم برای صادرات کالاهای تولیدی به بازار هدف که در اینجا عراق است صورت گیرد که اگر زمینه صادرات آن فراهم نشد چه باید کرد و چه راهکاری ارائه شود.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونیهای تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی  تاکید کرد: برای جلوگیری از مسائل مذکور باید کمیته تشکیل و روی مسائل به صورت کارشناسی کار شود و ماحصل آن با امتیازاتی که به صورت قطعی از ردیف دولت و بخش خصوصی اختصاص داده می شود بتواند کار کند و سرمایه گذار نیز سرمایه گذاریش را انجام دهد.

 

وی در پایان از ارائه مشاوره های لازم در صورت تقاضای سرمایه گذاران توسط این اتحادیه خبر داد.

 

 انتقاد از تاخیر در اجرای پتروشیمی چهارم کرمانشاه

 

علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو  نیز در این همایش، با اشاره به وقوع حوادث تروریستی در کشورهای منطقه و هم چنین کشور فرانسه گفت: خوشبختانه علی رغم این مشکلات در کشورهای مذکور، کشور ما در شرایط امنی به سر می برد.

 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در کرمانشاه این استان را استانی جنگ زده دانست که ۸ سال جنگ تحمیلی آن را ۸۰ سال عقب نگه داشته است.

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب همچنین به بیان وضعیت منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان پرداخت و افزود: منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب تنها روی کاغذ است و هیچ فعالیت اقتصادی تاکنون در اینجا صورت نگرفته است و بخش خصوصی و دولتی خیلی به آن توجه نداشته و پای کار نیامده اند.

 

جلیلیان گفت: هم چنین با توجهات وزیر نفت مجوز ایجاد یک پتروشیمی عظیم به منطقه اسلام آباد غرب داده شده است اما متاسفانه بخش دولتی به جای اینکه سرمایه گذاران را کمک و تشویق کند، تا امروز هیچگونه همراهی در این زمینه نداشته است.

 

وی افزود: این جلسه برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی است و این در حالی است که ما صنایع بالا دستی پتروشیمی را داریم که معلق است.

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب از تاخیر در اجرای پتروشیمی چهارم کرمانشاه انتقاد کرد و گفت: چرا این پروژه راه اندازی نشده و چرا مسئولین مشکلات آن را حل نمی کنند.

 

وی با بیان اینکه چرا از منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب در این همایش برده نمی شود، افزود: اسلام آباد غرب تا مرز عراق فاصله چندانی ندارد و کمتراز ۱۰۰ کیلومتر با نقطه صفر مرزی فاصله دارد، از معافیت گمرکی برخوردار است و بهترین جا برای سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران بیایند و از این فرصت استفاده کنند.

 

جلیلیان در پایان از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اسلام آباد غرب دعوت کرد و گفت:  در شهرستان دالاهو نیز یک شهرک صنعتی داریم که از جمله فرصت های موجود برای سرمایه گذاری است.

 

به محض تضمین دادن برای تامین آب پتروشیمی چهارم مجوز آن صادر می شود

 

در ادامه عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت نیز در پاسخ به جلیلیان گفت: ما باید کاری کنیم که برای مردم نعمت باشد و احداث پتروشیمی چهارم در منطقه اسلام آباد غرب نیاز به منابع آبی بالایی دارد لذا به محضی که یک تضمین لازم و معتبر در خصوص تامین آب این پروژه به دست ما برسد اجازه های لازم برای احداث ان را صادر می کنیم.

 

وی تصریح کرد: ما باید توسعه ای بدهیم که برای مردم اشتغالزا باشد و در واقع مقصد ما آبادانی کشور است و نمی خواهیم کاری کنیم که سرمایه کشور هدر رود، لذا قول می دهیم که اگر ظرفیت لازم برای این موضوع فراهم شود مجوز آن را صادر خواهیم کرد.

 

هم چنین استاندار کرمانشاه نیز گفت: طی نشستی که با آب منطقه ای در این زمینه داشته ایم آب مورد نیاز برای پروژه مذکور و هم چنین منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب پیش بینی شده و مشکل آن رفع شده است و به محض رسیدن گواهی وزارت نیرو برای این پروژه به مرحله اجرا در می آید.

 

نماینده مردم اورامانات نیز در این جلسه، اظهار داشت: پتانسیل های بالایی چون مرزها در منطقه اورامانات استان کرمانشاه وجود دارد که اگر استفاده شود می تواند حلال همه مشکلات منطقه های استان کرمانشاه باشد و در صورت عدم مدیریت و نظارت هم می تواند بالاترین تهدید برای ایجاد نارضایتی باشد.

 

نعمت الله منوچهری افزود: در گذشته هر زمانی که نتوانسته ایم این مرزها را مدیریت کنیم آسانترین و بدترین راه ممکن که بسته شدن مرزها بوده است را برگزیدیم.

 

لزوم رفع مشکل تردد مسافر از مرز شوشمی

 

وی ادامه داد: از بزرگترین پتانسل ها در منطقه اورامانات همان مرزها است و تردد مسافر از مرز شوشمی توسط دولت طی یک سال و نیم گذشته به عنوان مصوبه به استانداری کرمانشاه ابلاغ شده است و تنها در انتظار موافقت دولت اقلیم کردستان و استاندار حلبچه هستیم که انتظار داریم سرمایه گذاران عراقی حاضر در جلسه این صحبت ما را به استاندار حلبچه منتقل کنند.

 

منوچهری تصریح کرد: متاسفانه اقیلم کردستانی که ملت و دولت ما همواره یار و غمخوار و حامی آنها بودند و از جان و مال و هستی خودمان برای دفاع از آنها دریغ نکرده ایم هیچ توجهی به ما ندارند و جلوی تردد مسافر از مرز شوشمی را گرفته اند.

 

وی ابراز امیدواری کرد این مشکل توسط استاندار کرمانشاه پیگیری و رفع شود تا تردد مسافر از این مرز آزاد شده و شاهد شکوفایی منطقه اورامانات و به وجود آمدن فرصت های عظیم سرمایه گذاری باشیم.

 

منوچهری گفت: در خصوص بحث کوله بری از مرز شیخ صله از شهرستان ثلاث باباجانی نیز امیدواریم با قول هایی که وزیر کشور و معاونین ایشان و استاندار به ما دادند همین امروز آزاد و از سرگرفته شود.

 

نماینده مردم اورامانات در مجلس یکی از بزرگترین و حیاتی ترین خواسته های به حق مردم اورامانات را ایجاد منطقه آزاد تجاری در این منطقه برشمرد و گفت: قبلا مکاتبات زیادی در این مورد صورت گرفته و لازم است مجدد در دستور کار استاندار وقت قرار گیرد تا در نتیجه ایجاد آن عمده مشکلات موجود در این منطقه رفع شود.

 

وی از سرمایه گذاران سراسر کشور دعوت کرد تا در منطقه اورامانات و در بخش های مختلف چون مرز و تبادلات مرزی، بازارچه های مرزی، گردشگری، کشاورزی و...سرمایه گذاری کنند.

 

لزوم تامین امنیت صفر تا ۱۰۰ درصدی سرمایه گذاران در کرمانشاه

 

در ادامه فتح الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین نیز در این همایش، یکی از از بزرگترین مشکلات استان کرمانشاه را بیکاری دانست و یادآور شد: هم اکنون استان کرمانشاه از این نظر در رتبه دوم کشور قرار دارد.

 

وی بر حمایت از سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: امروز نیاز است از سرمایه گذاران حمایت شود تا فرصت های سرمایه گذاری در استان ایجاد شود.

 

نماینده مردم قصرشیرین در قصرشیرین تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم در راه ایجاد اشتغال در استان کار کنیم و چنانچه یک همراهی بین بخش های مختلف اعم از دولت، مجلس و سرمایه گذاران ایجاد شود به موفقیت خواهیم رسید.

 

وی  امنیت اقتصادی را از ارکان امنیت ملی برشمرد و گفت: بدون برقراری امنیت اقتصادی نمی توان از امنیت ملی سخن گفت.

 

حسینی به امنیت موجود در شهرهای مرزی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با وجود این امنیت همه مجموعه استان آماده و پذیرای سرمایه گذاران در بخش های اقتصادی است و ظرفیت ها و زیرساخت های ان نیز در استان فراهم است.

 

وی تاکید کرد: مجموعه استان از سرمایه گذاران حمایت های لازم را خواهد شد و امنیت آنها از صفر تا ۱۰۰ درصد تامین می شود.

 

منبع: شبکه اطلاع رسانی مرصاد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها