گزارش/

پروژه ای که طعم کلنگ زنی را هم نچشید/ داستان تکراری وعده ها این بار در پروژه پتروشیمی زاگرس

کد خبر: 293789
|
07:29 - 1394/08/18
نسخه چاپی
پروژه ای که طعم کلنگ زنی را هم نچشید/ داستان تکراری وعده ها این بار در پروژه پتروشیمی زاگرس
اسلام آبادخبر: پتروشیمی زاگرس از آن دست پروژه هایی است که حتی کلنگ زنی اش هم با حاشیه همراه بوده و بار ها به تاخیر افتاده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، سال 89 بود که دولت دهم مصوبه ای را در راستای  ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اسلام آباد غرب ابلاغ کرد؛ مصوبه ای که امیدهای زیادی را در دل های مردم این شهرستان زنده کرد تا شاید بیکاری کوله بار خویش را جمع کرده و از دیارشان رخت بربندد، اما دیری نپایید که دولت تدبیر و امید در بهمن ماه  92 مصوبه ای را برای کاهش 717 هکتاری منطقه ویژه اسلام آباد غرب ابلاغ کرد.

 

واکنش ها به این کاهش مساحت آغاز شد و از نماینده مردم اسلام آباد غرب گرفته تا نمایندگان ادوار و فعالان رسانه ای و غیره با رویکرد انتقادی به مسئله نگاه کرده و آن را فرصت سوزی عنوان دانستند. در کنار این طرح بود که طرح عظیم اقتصادی پتروشیمی زاگرس نیز مطرح شد که می توانست امید ها را باز هم بازگرداند.

 

طرح احدث پتروشیمی زمانی مطرح شد که در 14 بهمن سال 92 علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب در واکنش به موضوع کاهش مساحت منطقه ویژه اقتصادی با یکی از خبرگزاری ها گفتگو کرد؛ وی در این گفتگو از رایزنی برای احداث یک مجمتع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی خبر داد.

 

از همان زمان پیگیری احداث پتروشیمی در اسلام آباد غرب در دستور کار نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس و مدیران ارشد استان قرار گرفت و سفر مسئولین به اسلام آباد غرب و دادن وعده ها آغاز شد و در نهایت در تیرماه امسال موافقت نهایی وزیر نفت اخذ و رسما مجوز احداث پتروشیمی چهارم کرمانشاه ابلاغ شد.

 

وعده های متعدد

 

سفر وزیر اقتصاد و وعده وی برای رفع مشکل تسهیلات و فاینانس و ال سی و سفر وزیر صنعت و دادن وعده از سوی وی برای رایزنی با مدیران وزارت نفت جهت بر طرف ساختن مشکلات مربوط به مجوز ها و خطوط انتقال از اهم وعده هایی بود که مطرح شد؛ اما مهمترین وعده ای که از سوی مسئولین مطرح می شد کلنگ زنی این پروژه عظیم بعد از ماه مبارک رمضان امسال در مرداد ماه بود که تا کنون عملی نشده و مسئولین این وعده را به آینده و در زمان سفر رییس جمهور به کرمانشاه موکول کرده اند.

 

مسئولین پتروشیمی آن زمان اعلام کردند که پتروشیمی ماهان شیمی زاگرس در زمینی به مساحت 70 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب با پیش بینی سرمایه بری ارزی طرح 780 یورو و ریالی آن هم یک هزار و 800 میلیارد تومان که در مجموع حدود پنج هزار میلیارد تومان می باشد، احداث می شود.

 

مدیر عامل وقت شرکت پتروشیمی ماهان شیمی زاگرس در این خصوص گفته بود: این طرح شامل چهار کارخانه پتروشیمی و یک مجموعه واحدهای جانبی و آفساید می باشد.

 

وی چشم انداز زمانی برای اجرای این طرح را چهار ساله عنوان کرد و گفت: برای به بار نشستن نخستین واحد این پتروشیمی 40 ماه زمان نیاز است.

 

مدیرعامل پتروشیمی ماهان شیمی زاگرس اظهار داشت: نیروی انسانی مورد نیاز طرح 10 هزار نفر در زمان ساخت و نصب و 2 هزار و 500 نفر در زمان بهره برداری در رشته های مختلف لیسانس و فوق دیپلم می باشد.

 

اقدام عملی موثر در احداث پروشیمی زاگرس مشاهده نمی شود

 

با این وجود با گذشت چندین ماه از ابلاغ رسمی مجوز وزیر نفت برای ساخت این پتروشیمی هنوز اقدام عملی موثر در این زمینه دیده نمی شود مستند به اینکه افشین کریمی فرماندار اسلام آباد غرب در بازدیدی که به همراه رازانی استاندار کرمانشاه از منطقه ویژه اقتصادی و محل احداث طرح پتروشیمی داشتند  با بیان اینکه برای تامین آب پتروشیمی انتقال آب از سد آزادی را مدنظر دارند بیان می کند: برای تامین برق پتروشیمی، راه دسترسی، گاز و استقرار گمرک و مخابرات و دیگر زیرساخت های مورد نیاز منطقه ویژه هنوز کار خاصی انجام نشده است.

 

با این وجود می توان از سه منظر اقتصاد مقاومتی، بحران بیکاری شهرستان و موقعیت ویژه اسلام آباد غرب باید به این مهم پرداخت که نباید در مورد پتروشیمی اسلام آباد غرب فرصت سوزی کرد چرا که در این صورت  همچون آناهیتا که بعد از سالها فرصت سوزی کلنگ زنی شد، این پروژه نیز اسیر باتلاق وعده های توخالی می شود.

 

پتروشیمی از منظر اقتصاد مقاومتی

 

یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی تولید داخلی و تقویت عوامل آن است. در موضوع پتروشیمی اسلام آباد غرب با توجه به ظرفیت در نظر گرفته شده در صورت راه اندازی،  تولید محصولات خود کارخانه پتروشیمی و صنایع پایین دستی و وابسته به آن موجب رفع بخشی از نیازها به برخی از مواد اولیه سایر صنایع و محصولات متنوع دیگری در صنایع پایین دستی تبدیلی است.

 

البته موضوع دیگر که در منظر اقتصاد مقاومتی می گنجد موضوع بحث صادرات محصولات پتروشیمی است که در بندهای 13 و 15 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به لزوم آن تصریح شده لذا تسریع در روند احداث مجمتع عظیم پتروشیمی اسلام آباد غرب و بهره برداری از آن می تواند گامی به سوی تحقق این موضوع در کنار توجه به صادرات محصولات پتروشیمی در سایر استان ها باشد.

 

پتروشیمی از منظر بحران بیکاری در اسلام آباد غرب

 

به صورت مکرر از سوی مسئولین استانی و شهرستانی به این موضوع تاکید شده که اسلام آباد غرب به عنوان دومین شهر بزرگ استان کرمانشاه در بحران بیکاری به سر می برد. در آخرین مورد نیز اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه در بازدید از منطقه ویژه اسلام آباد غرب می گوید: نرخ بیکاری در اسلام آبادغرب بالاست و با توجه به استعدادهای طبیعی و انسانی منطقه،  "منطقه ویژه" گام بلندی در راستای محرومیت زدایی از این منطقه باشد. لذا از این منظر  نیز جلوگیری از هرگونه فرصت سوزی در راستای تسریع روند احداث مجمتع پتروشیمی اسلام آباد غرب ضروری است.

 

پتروشیمی از منظر موقعیت ویژه جغرافیایی اسلام آباد غرب

 

شهرستان اسلام آباد غرب کریدور مرکز- غرب – جنوب است و در مسیر راه اتصال سه استان مهم کشور واقع شده است؛ در این باره ابراهیم رضایی بابادی استاندار پیشین کرمانشاه می گوید:  اسلام‌آبادغرب بزرگ‌ترین منطقه توسعه‌ای استان کرمانشاه بوده که باید در آن تحولی عظیم ایجاد شود.

 

ایجاد این تحول عظیم تنها با توجه مسئولین به موضوع منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب و طرح پتروشیمی و تسریع در روند عملیات اجرایی آنها محقق می شود.

 

با توجه به آنکه که پیشتر در گزارش ذکر شد لزوم تسریع در احداث مجمتع پتروشیمی چهارم کرمانشاه بر کسی دیگر پوشیده نیست، جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب در گفتگو با اسلام آباد خبر در رابطه با انتظاراتی که از استاندار جدید کرمانشاه دارد می گوید: انتظار داریم استاندار  پتروشیمی عظیم اسلام آبادغرب که موافقت آن گرفته شده  و بزودی کلنگ زنی خواهد شد را پیگیری نمایند.

 

افشین کریمی فرماندار شهرستان نیز در گفتگو با اسلام آباد خبر خواسته خود را از استاندار کرمانشاه چنین مطرح می کند: امیدواریم با اعلام برنامه های مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب توجه ویژه و جدی تری به  این منطقه ویژه اقتصادی بشود و مسئولین استان هم با صدور مجوزهای لازم و تسهیل در مسائل قانونی می توانند کمک کند تا شاهدرونق گرفتن بحث اقتصادی در شهرستان باشیم.

 

وی در مورد پتروشیمی اسلام آباد غرب  هم می گوید: مراحل اولیه احداث پتروشیمی طی شده و منتظریم وزیر نفت، استاندار، مجموعه دولت، کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب را همانند مجموعه آناهیتا انجام بدهند.

 

البته کریمی یک درخواست ویژه هم از مسئولین ارشد دولتی دارد. وی می گوید: برای رشد رونق اقتصادی و صنعتی در این منطقه نیازمندیم که از صندوق ذخیره ارزی توجه ویژه تری به شهرستان اسلام آبادغرب بشود.

 

اما نکته پایانی این گزارش تاکید بر تفکیک طرح پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی از یکدیگر است. همانطور که استاندار کرمانشاه گفته است: مسائل منطقه ویژه و پتروشیمی را باید تفکیک کرد زیرا پتروشیمی خود یک بحث بسیار بزرگ است و باید سعی کرد با حل تمام پیش نیازهای آن، مسیر تحقق این پروژه را تسهیل کرد لذا ضرورت این مسئله مشخص و از بروز ابهامات و تعویق در آغاز عملیات اجرایی این پروژه عظیم جلوگیری می کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد