وبلاگ آوای زاگرس؛

اصلاح طلبان در انتخابات اسفند، بین بد و بدتر قرار می‌گیرند

کد خبر: 293717
|
08:47 - 1394/08/12
نسخه چاپی
اصلاح طلبان در انتخابات اسفند، بین بد و بدتر قرار می‌گیرند
اسلام آبادخبر: هر چه به انتخابات نزدیک می شویم نظرات افراد و گروه های موثر بر انتخابات روشن تر و واضح‌تر می شود.

 در انتخابات پیش رو به نظر می رسد بانوان بیش از هر زمان دیگر خیز برداشته اند تا کرسی های مجلس دهم را از آن خود کنند. در این ارتباط دومین گردهمایی استانی زنان اصلاح‌طلب با پیام اکبر هاشمی رفسنجانی و سخنرانی چند فعال سیاسی روز پنج شنبه در تهران برگزار شد.

 

این مراسم که با حضور شاخه زنان حزب کارگزاران، مجمع زنان اصلاح طلب، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و ... از سراسر کشور برگزار شد، موسوی لاری رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، فاطمه راکعی رییس جمعیت زنان مسلمان نواندیش، فخرالسادات محتشمی پور، فائزه هاشمی رفسنجانی، حسین مرعشی و تعدادی دیگری از فعالان زن اصلاح طلب به بیان نقطه نظرات سیاسی و اجتماعی خود پیرامون یافتن راه های ایجاد وحدت رویه و یکسان کردن سیاست های این جریان پرداختند.


 شکسته شدن تابوی مشارکت سیاسی زنان


فخر السادات محتشمی پور گفت: خوشبختانه تابوی مشارکت سیاسی زنان شکسته شده است و شاهدیم که تابوی وزارت زنان در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و انتصاب سفیر زن در دولت یازدهم شکسته شد که می‌توان گفت این اتفاق ، اتفاق خوبی است وخدا را برای آن شکرگذاریم.


کیفیت حضور زنان در مجلس
یک فعال سیاسی گفت: زنانی باید به عنوان نمایندگان مجلس انتخاب شوند که بتوانند فعالیتی را برای زنان انجام دهند بنابراین کیفیت حایز اهمیت است.
عربشاهی فعال سیاسی در دومین گردهمایی سراسری زنان اصلاح طلب اظهار کرد: تلقی‌های مختلفی در رابطه با مشارکت در مسیر توسعه ملی وجود دارد. کشورهایی مانند چین هنوز وجود دارند که مشارکت مردمی و انتخابات در آن صفر است. درواقع می‌توان گفت که مقدمه توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم در سطح جامعه است.  وی ادامه داد:‌ توسعه فرایند افزایش ظرفیت جمعی برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی در جهت ارزش‌های آن اجتماع است، درواقع توسعه باید انتخاب مناطق را گسترش دهد، فرصت های برابر، کارآیی بیشتر، عدالت فراگیر و محیط زیستی پایدار را به بار بیاورد.
عربشاهی نرخ مشارکت اقتصادی مردان را 63 درصد و نرخ مشارکت زنان را حدود 15 درصد دانست و گفت: درواقع نرخ بیکاری زنان جوان بالای 35 درصد و نرخ بیکاری مردان جوان زیر 15 درصد است. در رابطه با مشارکت سیاسی بیشتر بحث‌های گروهی و قومیتی حائز اهمیت است بنابراین نمی توان گفت که در انتخابات و رای دادن تفاوتی بین زنان ومردان وجود دارد. استان‌هایی مانند تهران و البرز که وابستگی‌های قومی و نژادی کمتر در آن دیده می‌شود درواقع وابستگی ها در انتخابات کمتر  قابل مشاهده است.
ترسیم نقشه راه انتخابات


رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نقشه راه و راهبردهای جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را با توجه به موقعیت اصلاح طلبان در نظام سیاسی کشور و توفیقات به دست آمده آنان تبیین کرد.


سید عبدالواحد موسوی لاری در  این گردهمایی با تشریح جایگاه سیاسی و اجتماعی جریان اصلاحات در دولت های هفتم و هشتم و تبیین مشکلات و موانع درونی و بیرونی این جریان، گفت: خردورز و عاقل واقعی کسی است که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند و امروز انتخاب جریان اصلاحات بین بد و بدتر است نه انتخاب بین بد و خوب.
وزیر پیشین کشور با بیان این که جریان اصلاحات با موانع و مشکلات داخلی و بیرونی بسیاری مواجه است به تشریح جایگاه این جریان در دولت اصلاحات پرداخت و افزود: در مقطع زمانی که اصلاح طلبان قوای مقننه و مجریه را در اختیار داشتند شرایط نسبتا مناسب تری از حیث افزایش نقش مردم و تشکل های مردم نهاد در بدنه حاکمیت وجود داشت. از جمله اقدامات بزرگ این دوره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکیل و گسترش تشکل های مردم نهاد و و مشارکت و واگذاری امور اداری به زنان در رده های بخشدار، فرماندار، مدیرکل و معاون اجرایی بود. معمولا در آن مقطع تاریخ، فعالیت های مدنی شرایط نسبتا بهتری نسبت به قبل و بعد از دوران اصلاحات را تجربه کرد. در آن دوران هیچ فردی احساس نمی کرد نهاد حاکمیت نمی خواهد تشکل های مردم نهاد یا بانوان در امور سیاسی دخالت موثر نداشته باشند.
وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه شرایط سیاسی کشور برای تحرک و توسعه یافتگی در دولت های پس انقلاب متفاوت است، به تشریح خسارات جبران ناپذیر دولت های نهم و دهم پرداخت و افزود: در مقطع ایران 1384 مشاهده می کنیم که زیرساختهای به وجود آمده در حوزه های بین المللی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با میدان گرفتن افراد مخالف خردورزی و متکی بر سلایق و امیال فردی نابود شد به نحوی که به اعتقاد برخی کارشناسان حداقل 20 سال کار نیاز است تا ایران به شرایط سال1384 برگردد و پرسید از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی این دولت چقدر صرف سرمایه گذاری و توسعه امور زیربنایی کشور شد؟ از آن مهمتر در حوزه اخلاق و معنویت چه میزان بد اخلاقی و خسران بر ایران اسلامی


تحمیل شد؟


وی با بیان اینکه رفتارهای نعمتی – حیدری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جایگاهی در جریان اصلاحات ندارد، گفت: جریان اصلاحات با استفاده از تجربه سالهای قبل از 84 و 92 قطعا در جهت عقلانیت و اتحاد تقویت شده تری حرکت خواهد کرد. قطعا در انتخابات اسفندماه باید تشتت  را کنار بگذاریم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد