شهبازی در گفتگو با اسلام آبادخبر مطرح کرد/

مهار27 مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل های شهرستان اسلام آبادغرب /نقش مهم نیروهای مقاومت بسیج مردمی در اطفاء حریق

کد خبر: 293042
|
17:05 - 1394/04/07
نسخه چاپی
مهار27 مورد آتش سوزی  در مراتع و جنگل های شهرستان اسلام آبادغرب /نقش مهم نیروهای مقاومت بسیج مردمی در اطفاء حریق
اسلام آباد خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسلام‌آباد غرب در گفتگو با اسلام آبادخبر گفت: امسال 27 فقره آتش سوزی رخ داده که 20 فقره از این آمار قبل از سرایت به جنگل اطفاء شده ولی 7 فقره از آتش سوزی ها بعلت بعد مسافت و صعب العبور بودن منطقه، حریق به جنگل سرایت کرده است.

علی شهبازی در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبراظهار داشت: امسال نسبت به سنوات گذشته حدود 40 روز آتش سوزی زودتر شروع شد به گونه ای که در سنوات گذشته معمولا" 15 خرداد به بعد آتش سوزی شروع می شد ولی امسال از اوایل اردیبهشت شاهد وقوع آتش سوزی بودیم.

 

وی با بیان اینکه امسال در مکان هایی شاهد  آتش سوزی بودیم که در چندین مورد اصلا" سابقه آتش سوزی نداشته است، افزود: ما در فصل بهاربا توجه به وضعیت خشکسالی، و خشکی زودهنگام مراتع و جنگلها ، پیش بینی بروز مشکلات را کرده بودیم و به همین منظور 5 دیده بان جهت نقاط مختلف اسلام آباد تدارک دیده شده بود که در بلندترین نقاط جنگلی قرار گرفته و به محض دیدن دود آتش سریعا" به ما اطلاع می دادند و خوشبختانه مثمر ثمر بودند.

 

شهبازی تصریح کرد: چون فاصله زمانی بین شیوع آتش سوزی و ایجاد اطفاء حریق خیلی مهم است و هرچه این زمان کوتاه تر باشد حریق زودتر مهار خواهد شد.

 

وی افزود: برای نقاط آسیب پذیر که در گذشته آتش سوزی داشته اند، علاوه بر دیده بانها چندین گروه مردمی بعنوان همیار منابع طبیعی  شناسایی و سازماندهی شده اند که در صورت مشاهده حریق در مراتع یا جنگلها سریعا" به ما اطلاع دهند یا  زودتر از نیروهای ما در محل حضور یابند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام‌آباد غرب خاطرنشان کرد: با بخشداریها، دهیاری ها و شورای روستاها جلسات متعددی برگزار کرده ایم و اعلام داشتیم که این منابع و جنگلها یک نعمت خدادادی است که متعلق به تمام مردم است و با توجه به بعد مسافت و شرایط توپوگرافی منطقه اگر همکاری مردم نباشد، ممکن است عملا" هیچ کاری از دست منابع طبیعی بر نیاید.

 

وی اضافه نمود: قبل از شروع آتش سوزی با نیروهای مقاومت بسیج جلساتی برگزار کردیم که بدون هیچ گونه چشم داشتی اعلام آمادگی نمودند و در مواردی که آتش سوزی رخ داده  به محض اطلاع سریعا" نیروهای مقاومت بسیجی در محل حاضر شده و به یاری نیروهای منابع طبیعی شتافتند و با تلاش بی وقفه در مهار چندین فقره آتش سوزی نقش عملیاتی مستقیم را ایفا نمودند.

 

شهبازی با بیان اینکه نیروهای ارتش هم در چندین مورد مهار آتش سوزی مساعدت نمودند، گفت: در مجموع کلیه ادارات ذیربط نظیر هلال احمر، جهاد کشاورزی، آتش نشانی و شهرداری کمک نمودند .

 

علی شهبازی بیان داشت: امسال 27 فقره آتش سوزی رخ داده که 20 فقره از این آمار قبل از سرایت به جنگل اطفاء شده ولی 7 فقره از آتش سوزی ها بعلت بعد مسافت و صعب العبور بودن منطقه، حریق به جنگل سرایت کرده  است.

 

وی با بیان اینکه جنگلهای منطقه دیز گران، کسان، ترازک، میلگه ، قلاجه و جنگلهای جنوبی مشرف به شهر اسلام آباد از مناطق بحرانی آتش سوزی درهرسال بوده گفت: در مناطق دیگری از جمله شاهبداغ، انجیرک، لرینی، هرسم، سولچه مومنایی، زواره کوه و دارخور آتش سوزی های مهمی رخ داده که آنها هم با کمک اقشار مختلف مردم اعم از کشاورزان، دامداران، دهیاری ها ، شورا ها ، نیروهای مردمی بسیج، سپاه و ارتش مها رو اظفاء شده اند.

 

مهندس شهبازی با اشاره به اینکه در سال 93 در مجموع 18/5 هکتار آتش سوزی در منطقه داشته ایم، افزود: در حالیکه در سه ماه اول سال 94 در 7 نقطه مذکور در مجموع  19/5  هکتار از مراتع و جنگلهای شهرستان دچار حریق شده اند .

 

 

وی با بیان اینکه وقوع آتش سوزی در مناطق تفرجگاهی بیشتر از سایر نقاط است و بدلیل روشن نمودن آتش و عدم خاموش نمودن کامل آن از طریق باد سرایت پیدا کرده و بعلت پوشش گیاهی خشک موجب سرایت سریع حریق خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد با توجه به استاندارد جهانی باید به ازاء هر 3هزار هکتار یک محیط بان وجود داشته باشد ولی در شهرستان اسلام آبادغرب با دارا بودن بالغ بر 150 هزار هکتار مراتع و جنگل فقط 25 نفر نیرو در این مجموعه فعالیت می نمایند.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: وسایل نقلیه پیشرفته که توانایی نفوذ در ارتفاعات و عمق جنگل  را دارند و حتی وجود هلی کوپتر برای انتقال سریع آب و تجهیزات و نیرو های اطفاء حریق درمناطق جنگلی استان لازم و ضروری می باشد.

 

مدیر منابع طبیعی شهرستان با بیان اینکه طبق آمار منشاء بسیاری از آتش سوزی ها چه مستقیم و چه غیر مستقیم، انسانی بوده است، از مردم خواست که واقعا" نکات ایمنی را رعایت نمایند و اگر به دامن طبیعت می روند از شکستن یا جا گذاشتن شیشه یا بطری یا سایر زباله های مشکل زا خودداری نمایند چون بعدها در حالیکه هیچ انسانی در آن اطراف نیست این شیشه های شکسته در اثر تابش نور آفتاب بسان یک دره بین عمل کرده و باعث ایجاد حریق در آن منطقه می شوند.

 

وی با توصیه به گردشگران که این جنگلها متعلق به نسل های بعدی نیز می باشد از ایشان خواست که از قطع نمودن درختان جنگل خودداری نمایند تا این نعمت خدادادی حفظ گردد.

 

شهبازی در پایان از مردم خواست تا در صورت مشاهده آتش سوزی اولا" در صورت امکان خود مردم وارد عمل شوند و آتش را مهار و خاموش کنند و یا با شماره تلفن 1504 یگان حفاظت که رایگان بوده و در 24 ساعت آماده پاسخگویی و دریافت گزاشات مردمی است، تماس حاصل فرمایند.


انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها