فتاحی:

دادگستری مرجع رسیدگی به تظلمات است/یکی از اولویت های دستگاه قضایی مبارزه با زمین خواری است

کد خبر: 293013
|
09:50 - 1394/04/04
نسخه چاپی
دادگستری مرجع رسیدگی به تظلمات است/یکی از اولویت های دستگاه قضایی مبارزه با زمین خواری است
اسلام آباد خبر: رییس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب گفت: یکی از اولویت های دستگاه قضایی مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی است که از مطالبات مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه می باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر، منو چهر فتاحی رییس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب در نسشت خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار داشت : یکی از اولویت های دستگاه قضایی مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی است که از مطالبات مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه می باشد.

 

وی افزود: دستگاه قضایی به شدت این موضوع را پیگیری خواهد نمود و موارد متعددی را در برخورد با متخلفین حکم صادر نموده است وعلاوه بر آن یک شعبه ویژه برای پرونده های زمین خواری بصورت تخصصی در نظر گرفته شده و در کنار آن شورای حفاظت از اراضی ملی با ریاست رییس دادگستری شهرستان و دبیری دادستان عمومی و انقلاب و عضویت سایر ادارات مربوطه در شهرستان بطور مستمر با تشکیل جلسات این قضایا را پیگیری می نمایند.

 

فتاحی در پاسخ به سوال خبرنگاراسلام آباد خبربیان داشت: امر به معروف یک وظیفه همگانی است و با تصویب قانون جدید راهکارهای قانونی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر پیش بینی شده است و با این قانون جدید حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نظام مند شده است و یک شعبه خاص هم در دادسرا و هم دادگاه جزایی جهت رسیدگی به پرونده های این مورد اختصاص داده شده است.

 

وی با بیان اینکه ماهیت کار قضایی به گونه ای است که در برخی از پرونده ها نمی توانیم اطلاع رسانی کنیم چون منافی با محرمانه بودن پرونده هاست، خاطرنشان کرد: در دادگستری اسلام آبادغرب 4 اصل مد نظراست.

 

رییس دادگستری شهرستان ،  بر خورد جدی با برهم زنندگان نظم عمومی و آسایش و امنیت جامعه را بعنوان اولین اصل مورد نظر دستگاه قضایی برشمرد و ابراز داشت: در جرائم خرد با توجه به سیاست های حبس زدایی ، سعی بر این شده که با استفاده از تخفیف هایی که در قانون جدید مجازات های اسلامی مصوب سال 1392 از اثرات مخرب حبس بر خانواده ها جلوگیری نماییم ، اما در جرائم خشن و سازمان یافته اشد مجازات نظیر حبس های سنگین  برای مجرمین اعمال می شود.

 

وی افزود: قاعده دوم دادرسی مبتی بر حق محوری است  و اکنون در دادگستری شهرستان آنچه که برای قضات و مدیریت دادگستری شهرستان بعنوان یک دغدغه پیگیری می شود اعمال قانون در جهت حق است و تلاش می شود به افکار بفهمانیم که دادگستری مرجع سیدگی به تظلمات است .

 

منوچهر فتاحی سومین اصل را تکریم ارباب رجوع دانست و گفت: دادگستری شهرستان دربحث کرامت صاحبان دعاوی و در ملاقات های عمومی و سایر اوقات نیز خیلی برای مراجعه کنندگان وقت گذاشته شده است.

 

وی با اشاره به سالروز مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر از معضلات و آسیب های اپیدمی شده در سطح شهرستان است و  تا آنجایی که در قانون پیش شده است به شدت با این مقوله برخورد می کنیم.

 

رییس دادگستری اسلام آبادغرب با بیان اینکه از باب ارتکاب اعمال مجرمانه  درمواد مخدر مجازات های سنگین اعمال می شود، گقت: در زمینه مواد مخدر فقط بحث قضایی و مجرمانه آن در دستگاه قضایی اعمال می شود و این مشکل به تنهایی برعهده دستگاه قضایی نیست بلکه  انسداد مرزها، سازمانهای مردم نهاد، مراکز ترک اعتیاد ، نقش اشتغال در جامعه و نقش پیشگییری از ابتلابه مواد مخدر در جامعه و ... از مشکلاتی است که در حوزه مواد مخدر مطرح است.

 

وی با اشاره به بحث مهریه های سنگین در ازدواجها، گفت: با اجرای قانون جدید در قوه قضاییه در حال حاضر زندانی مهریه در شهرستان نداریم و همچنین از شوراهای حل اختلاف تشکرنمود که بدون چشم داشتی در جهت رفع اختلافات مردمی و صلح و سازش مردم تلاش می نمایند.

 

 

فتاحی در حاشیه این نشست خبری با انتقاد از برخی از رسانه ها ، اظهار داشت: ماهیت رسانه با بولتن خبری متفاوت است، کسی باید وارد فضای رسانه شود که ادبیات را بشناسد و خودش هم تولید فکر داشته باشد.

 

وی افزود: در جامعه امروز آستانه تحمل خیلی پایین آمده و خیلی ها هنوز تمرین بالا بردن تحمل را نکرده اند و علاوه بر آن برخی انتقادها چاشنی تخریب دارند.

 

ریییس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب با بیان اینکه شکایت کردن برخی از افراد از رسانه ها یک حق قانونی است، گفت: ما در چارچوب قانون از نشریات و رسانه هایی که آگاهی بخشی عمومی می کنند حمایت می کنیم.

 

وی از رسانه ها خواست تا درعرصه های دیگری از فضاهای خبری  نظیر؛ مطرح کردن مهریه، آگاهی بخشی حقوقی، اختلافات ثبتی و ملکی، گسترش آیات و روایات، استفاده از ظرفیت بزرگان و حرکت در راستای رفع خصومت ها و ... کار شود.

 

گفتنی است در این نشست خبری مدیر اداره ارشاد اسلامی و تنی چند از کارکنان این اداره به مناسبت عرض تبریک هفته قوه قضاییه به کارکنان زحمتکش دستگاه قضایی شهرستان حضور داشتند.

 

انتهای خبر/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد