میرزایی:

برنامه کشت 41 هزار هکتار گندم دیم و 6000 هکتار گندم آبی/برداشت 2700 تن سیب زمینی از سطح زیر کشت 95 هکتار

کد خبر: 264870
|
17:12 - 1393/08/24
نسخه چاپی
برنامه کشت 41 هزار هکتار گندم دیم و 6000 هکتار گندم آبی/برداشت 2700 تن سیب زمینی از سطح زیر کشت 95 هکتار
مدیریت جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب گفت: امسال برنامه کشت 41 هزار هکتار گندم دیم و 6000 هکتار گندم آبی در شهرستان داریم
 
مهندس اکبر میرزایی کلهر در گفت و گو با خبر نگاراسلام آبادخبراظهار داشت: امسال 2700 تن سب زمینی در 95 هکتار برداشت شده است که متوسط تولید خوبی در این منطقه داشته است.
 
میرزایی با اشاره به اینکه سیب زمینی کاران به قیمت امروز 30 میلیون تومان در هر هکتار برداشت کرده اند، خاطرنشان کرد کشت سیب زمینی هزینه بالایی دارد و در هر هکتار تقریبا" 12 میلیون تومان هزینه دارد و اگر تنش بازار به آن بخورد کشاورزان خرده پا ورشکست یا دچار بدهی می شوند.
وی افزود: توصیه ما برای سیب زمینی، کاشت زمستان است که در مناطق گرمسیری پائیز کاشت می شود و بیشتر بارندگی پائیز و زمستان استفاده می شود ولی در منطقه اسلام آبادغرب بهتر است سیب زمینی در اسفندماه کاشت شود و آخر تیرماه برداشت شود که حداقل 30 درصد از آب مورد نیاز آن از بارندگی بهاری تأمین شود .
 
میرزایی با اشاره اینکه بعلت قیمت پائین امسال برای کشاورزان هندوانه سال خوبی نبود، اظهار کرد: برداشت  4300 تن هندوانه در سطح زیرکشت 160 هکتار داشته ایم یعنی 27 تن در هکتار  داشته ایم .

این کارشناس کشاورزی به کشاورزان هندوانه کار توصیه کرد که از آبیاری قطره ای استفاده کنند ، چون هم تولید بالایی دارد و هم مصرف آب نصف می شود و چون تولید بالاست حتی اگر ارزان بفروشد کشاورز سود می برد.

وی همچنین به کشاورزان توصیه نمود که با توجه به  شروع زودهنگام بارندگی موثر پائیز  و تداوم این بارندگی ها با توجه به خبرهای هواشناسی   ، کشاورزان باقیمانده کشت دیم را سریعتر انجام دهند و بدون مصرف کود فسفاته و ازته اقدام به کشت نکنند و برای تغذیه گیاهی حتما"  کود استفاده نمایند.
 
مهندس میرزایی با بیان اینکه ؛ به اندازه کافی کود و بذر در انبارها موجود داریم، گفت:  در بحث کاشت نخود ، کشاورزان از بین بذرهای نخود از نخود پائیزه استفاده نمایند که هم هزینه کمتر و هم درآمد بیشتری دارد .
 
مدیریت جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب گفت: امسال برنامه کشت 41 هزار هکتار گندم دیم و 19 هکتار جو در شهرستان داریم که این برنامه تاکنون 75 درصد تاکنون کشت شده است .
 
وی همچنین از برنامه کشت 6000 هکتار گندم آبی خبر داد که بخاطر تاخیر در برداشت چغندر قند فعلا" 15 درصد کشت  انجام شده است.
 
میرزایی اظهار کرد: 90 هکتار دانه روغنی گلزا کشت کرده ایم و توصیه می کنیم که  کشاورزان سطح زیر کشت این محصول را بالا ببرند چون هم مصرف آب آن کم است و هم درآمد خوبی دارد و کشت کم هزینه ای است.

وی در پایان به کشاورزان توصیه کرد؛ که از خط اعتباری 3 و نیم میلیاردی برای مکانیزاسیون کشاورزی استفاده نمایند و 60 دستگاه تراکتور سبک و سنگین در اختیار گرفته و توصیه داریم که کشاورزان هرچه سریعتر   با تکمیل پرونده وثیقه و ضمانت های لازم  از اقساط 5 ساله این اعتبار بهره مند شوند.



  انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب