برجسته ترین آسیبهای مطرح در موضوع مهدویت،برداشت نادرست از مفهوم واقعی غیبت است

کد خبر: 26156
|
12:18 - 1392/04/03
نسخه چاپی
حجه الاسلام  والمسلمین سید سیف اله موسوی گفت:از شاخص ترین  آسیبهایی  که در موضوع مهدویت  به جد قابل  بررسی است برداشت نادرست و نارسا از مفهوم واقعی  غیبت است.

استاد حوزه علمیه گیلانغرب ضمن تبریک بمناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد قائم آل محمد ،حضرت مهدی (عج) ضمن اشاره به  معنای واقعی غیبت  افزود : در واقع غیبت به معنای ناپیدا شدن ، پنهان شدن، دور و جدا شدن است اما، برخی غیبت را به معنای عدم حضور می دانند،  و در حقیقت این برداشت صحیح نیست  و”غیبت “یعنی “عدم ظهور”،  و در خصوص  مبحث امام عصر (عج) ،امام حاضر هست اما ظاهر نیست  و آنحضرت در بین ماست اما  ما او را نمی بینیم

 

حجه الاسلام موسوی با اشاره به مضمون روایتی از  امام صادق (ع) که میفرماید: مردم امام خویش را نمی یابند با اینکه او در موسم حج حاضر می شود  مردم را می بیند در حالی که مردم او را نمی بینند خاطر نشان نمود  در هر حال  امام حاضر هست اما ظاهرنیست در بین ماست اما او را نمیبینیم.

وی  غافل بودن از مسئله امام و غیبت ایشان را  مشکل اصلی مردم خواند و یاد آور شد:این که روایات ، امام زمان(علیه السلام) به حضرت یوسف تشبیه ;، یک جهتش شباهت در غیبت است.

در حقیقت مشکل ما غیبت نیست، بلکه غفلت است پیش از آن که غائب بودن او موضوع عصر کنونی باشد، غافل بودن ما موضوع است، کدام محب بدون یاد محبوب زندگی می کند؟ کدام عاشق و انسان با همت به دنبال معشوق نمی گردد؟ امام غائب نیست ، پرده چشم های ما بسته است.

 

امام جمعه موقت گیلانغرب مسئله غیبت را موضوعی از سر مصلحت  و حکمت خداوند  دانست و گفت:مقصود  از حکمت آن است که خداوند متعال  حکیم است و هر چیز را در عالی ترین جایگاه  خودش قرار داده است  تمام اعمال خدا از روی علم و حکمت است اما  آنچه مسلم است و نمی توان در ان تردید نمود این است که انسان نمی تواند به واسطه محدود بودن علم  و آگاهی خود، به همه علت ها و حکمت های خداوند  پی ببرد از این رو بسیاری از احکام وضع شده از سوی خداوند در شمار تعبدیات قرار می گیرد، ما از فلسفه تعداد ر نماز خبر نداریم، احکام طهارات و نجاسات بر اساس حکمت هایی است که بسیاری از آن ها بر ما مخفی است اما از ناحیه حکیم آمده  می دانیم روی مصلحت است موضوع غیبت نیز چنین است.

اگر چه حکمت هایی در روایات ذکرشده، اما هیچ کدام علت تامه نیست.
 
منبع:مطلع الفجر

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها