تذکر و نصیحت مداوم باعث بروز پرخاشگری در جوانان می شود

کد خبر: 26089
|
10:34 - 1392/04/03
نسخه چاپی
یک روانشناس معتقد است تذکر و نصیحت مداوم، کنایه زدن و برخورد تند والدین با جوانان می تواند باعث بروز رفتار های پر خطر در آن ها شود.

به گزارش اسلام آباد خبر
دکتر جهانگیر کرمی گفت: در طول تاریخ همواره نسل جدید خواهان تغییر بوده اند و حتی گاهی ارزش ها و باورهای نسل گذشته خود را باور ندارند و با آن به مخالفت می پردازند.

وی اظهار داشت: جوانان معمولا سر پر شور و پر انرژی دارند و ترجیح می دهند سریع به خواسته هایشان برسند که این امر موجب بروز تعارضاتی بین آن ها و والدینشان می شود.

کرمی ادامه داد: در جامعه امروز که خیلی از جوانان به دلیل نبود شغل، علی رغم داشتن سن بالا  نمی توانند زندگی مستقل تشکیل دهند این تنش ها بیشتر مشاهده می شود.

به گفته این روانشناس وجود مشکلات اقتصادی باعث می شود والدین حضور کافی در منزل نداشته باشند که به مشکلات جوان خود رسیدگی کنند و این موضوع شکاف نسلی بین آن ها را بیشتر می کند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید هویت و شخصیت مستقل جوان خود را بپذیرند و در مسائل مختلف نظر آنان را جویا شوند، ادامه داد: اگرچه نظر یک جوان ممکن است در بسیاری از موارد به دور از پختگی و تجربه باشد، اما مشورت با جوان می تواند در شخصیت بخشیدن به وی موثر باشد.

کرمی تصریح کرد: والدین نباید جوان خود را به دید یک کودک نگاه کنند و توقع داشته باشند جوان مدام به آن ها بله بگوید و از آن ها اطاعت کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اعمال محدودیت فراوان و بی توجهی به خواسته جوان می تواند تعارض بین وی با والدین را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: باید با دید بازتر و آزادانه تری با جوانان برخورد کرد و خواسته و هویت آن ها را به رسمیت شناخت.

وی معتقد است در مواقعی که خطری جوان را تهدید نمی کند باید به او اجازه تجربه کردن داد.

کرمی از خانواده ها خواست در برابر تعارضاتی که بین آن ها با جوانان ایجاد می شود صبر داشته باشند و سعی کنند با فرزند جوان خود دوستی صمیمی داشته باشند.

این روانشناس یادآور شد: جوانان نیز باید بدانند هر خانواده قوانین و ارزش های خاص خود را دارد که باید به آن ها احترام گذاشت.

به گفته این استاد دانشگاه، تذکر و نصیحت مداوم می تواند زمینه بروز پرخاشگری و حتی فرار از خانه را در جوانان ایجاد کند.
 
منبع: ایسنا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد