ساز و کار سوال از وزرا تغییر می کند

کد خبر: 25828
|
18:24 - 1392/04/02
نسخه چاپی
نمایندگان مجلس با تصویب یک فوریت طرح اصلاح ماده ۲۱۰ آئین نامه داخلی مجلس که مربوط به نحوه سوال از وزرا است، موافقت کردند.
 

به گزار اسلام آباد خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه ۲ تیرماه با طرح یک فوریت طرح اصلاح ماده ۲۱۰ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

براساس این گزارش؛ طرح مذکور توسط محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان مطرح شد.

عثمانی در این رابطه تصریح کرد: وقتی نماینده‌ای از وزیری سوال می‌پرسد، باید کل مجلس اعلام کنند که آیا از پاسخ وزیر قانع شده‌اند یا خیر، نه اینکه صرفا یک نماینده دراین رابطه به جای کل نمایندگان تصمیم بگیرد.

نمایندگان ضمن مخالفت با دو فوریت این طرح با ۱۲۸ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۸۹ نماینده حاضر با یک فوریت آن موافقت کردند.

اضافه می‌شود، ماده ۲۱۰ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: در جلسه علنی ابتدا گزارش کمیسیون متضمن طرح سوال و بررسی‌های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر ۵ دقیقه مطرح می‌شود، سپس وزیر و نماینده سوال کننده به ترتیب به هرکدام حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه توضیحات خود را ارائه می‌دهد و در صورت قانع نشدن نماینده رئیس جلسه نظر مجلس را در این مورد اخذ می‌کند.

در صورتی که اکثر نمایندگان حاضر نظر به وارد بودن سوال نمایندگان بدهند رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور جهت رسیدگی ارجاع نماید.

تبصره ۱_ عدم حضور وزیر در مجلس و کمیسیون به منزله وارد بودن سوال می‌باشد.

تبصره ۲_ سوال کننده یا وزیر می توانند از وقت خود در جلسه علنی طی دو نوبت استفاده نماید.

تبصره ۳_ گزارش کمیسیون حداقل ۲۴ ساعت قبل از طرح سوال در مجلس باید چاپ و در اختیار نمایندگان توزیع شود.

تبصره ۴_ در صورتی که سوال توسط چند نماینده تنظیم گردد، نمیانده منتخب سوال کنندگان جهت توزیع سوال در کمیسیون صحن عنی باید در فرم مربوط به سوال مشخص گردد، در صورت عدم توافق سوال کنندگان نماینده آنها توسط یکی از اعضای هیئت رئیسه به قید قرعه انتخاب خواهد شد.

تبصره ۵_ سوال می تواند شامل اجزای متعدد باشد.

تبصره ۶_ با تغییر وزیر سوالاتی که به تشخیص کمیسیون تخصصی مربوط به عملکرد وزیر است، از دستور کار خارج می‌شود و گزارش آن به هیئت رئیسه ارائه می‌گردد.

 
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد