عصبیت های قبل از ظهور بدتر از تعصبات جاهلی دوران پیامبر(ص) است

کد خبر: 25792
|
17:45 - 1392/04/02
نسخه چاپی
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر راهبردی انتظار در تربیت انسان‌های امیدوار به آینده، گفت: آماده‌ بودن منتظران بدون روحیه جهادی امکان‌پذیر نیست؛ در این راستا مجاهدت اسلامی با تروریسم‌، فرسنگ‌ها فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «تربیت زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها» صبح امروز (یکشنبه دوم تیرماه جاری) در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز شده است.

* امیدوارم انقلاب اسلامی همان حکومت حق قبل از قیام موعود باشد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره جایگاه ایرانیان در دوران ظهور، بیان داشت: ایرانیان از همان ابتدا مهر و محبت اهل بیت داشتند. هنگامی که سوره جمعه نازل شد پیامبر اعظم(ص) آیه‌های آن را برای مردم می‌خواند تا این که به آیه یاد شده رسید. مردی از آن حضرت پرسید: این گروه چه کسانی هستند که هنوز به ما نپیوسته‌اند؟ پیامبر(ص) دستش را روی سر سلمان قرار داد و فرمود: سوگند به آن که جانم در دست اوست، اگر ایمان در ثریا هم باشد مردانی مانند این، بدان دست می‌یابند.

لاریجانی با بیان اینکه روایت اسلامی همواره تأکید داشتند که این عشق به ولایت با ایرانیان تا دوران ظهور حضرت حجت(عج) وجود خواهد داشت، درباره قیام های قبل از ظهور خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی آمده است که یک سری قیام‌ها نظیر قیام یمانی قبل از قیام اصلی شکل می‌گیرد و حکومت حقی قبل از قیام موعود است که امیدوارم انقلاب اسلامی همان حکومت باشد.

وی با استناد به سخنان برخی از اندیشمندان غربی درباره جامعه شناختی جهان ادامه داد: در عصر حاضر به خصوص بعد از رنسانس، انسان نسبت به متافیزیک یک طغیان یافته و این امر باعث شده است که انسان نسبت به محسوسات ترقی کند اما در عین حال نفی متافیزیک عصیانی را ایجاد کرد و به محرومیت انسان از معارف ختم شد، با این وجود مفتون شدن تکنولوژی مدرن و فاصله گرفتن از معارف، مانند دو لبه قیچی انسان را از گذشته خود به دور کرده و عصبیت مدرن ایجاد کرده است که ریشه در جهل دارد و این تاثیر جهالت به گونه ای است که انسان ها دیگر امیدی به آینده ندارند.

*عصبیت‌های قبل از ظهور بسیار بدتر از عصبیت‌های جاهلی دوران پیامبر(ص) است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عصبیت‌های قبل از ظهور به مراتب بسیار بدتر از عصبیت‌های جاهلی دوران پیامبر(ص) است، ابراز داشت: اکثر بحران‌های روحی ریشه در ناامیدی و یأس در زندگی دارد، این به دلیل است که از نظر اجتماعی، قدرت‌های جهانی در عرصه بین‌المللی فرهنگ را به بی‌هویتی سوق دادند و با قدرت خویش جنبه قانونی به خواسته‌های نامشروع خود دادند و با کمک رسانه‌های مدرن، بزرگ‌ترین فساد حاضر را توجیه کردند. بنابراین می توان گفت که امروز با ابزار رسانه‌های مدرن از بمب‌های هسته‌ای دفاع می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تنها اندیشه مهدوی می تواند جهان را به امید و آرامش برساند، افزود: انسان در نظریه مهدویت امیدوار است و با تلقی ولایت تکوینی که در اسلام مطرح است، وجود امام را واسطه فیض می‌داند که همه موجودات حیات مجدد از آن می‌یابند، در حالی که جامعه‌ای که یأس و ناامیدی در آن سایه انداخته باشد، عملا به بن‌بست می رسد.

*تأثیر استراتژیکی انتظار در تریبت انسان‌ها/شیوه‌های تحقق ظهور

لاریجانی با بیان اینکه مفهوم انتظار در تربیت انسان‌ها تأثیر استراتژیک دارد، اظهار داشت: در مفهوم انتظار آرمان‌های بسیاری در عالم برای انسان‌ها وجود دارد که علاوه بر الهام‌بخشی مجموعه کاملی است که نظام تربیتی را سامان می‌بخشد، البته دلیل اساسی غیبت امام ریشه در آماده‌ نبودن روحی مردم است چرا که ظهور حضرت با تکامل روحی مؤمنان ارتباط دارد. دو روش برای ظهور حضرت متصور است که یک نوع ظهور جنبه فردی دارد و نوع دیگر ظهور عام است که برای مردم فراهم شده باشد، تلاش در امر دین، این شرایط را برای درک حضرت فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایده حکومت جهانی وقتی محقق می‌شود که مبارزه‌ها در زمان ظهور به حداکثر خود برسد، ادامه داد: چرا که یکی از شرایط آمادگی برای ظهور مجاهدت است و جامعه مهدوی تربیت جهادی را محور قرار داده است و آماده‌ بودن منتظران بدون روحیه جهادی امکان‌پذیر نیست که در این راستا مجاهدت اسلامی با تروریسم‌، فرسنگ‌ها فاصله دارد. چرا که مجاهدت واقعی عامل سرافرازی مسلمانان در دهه‌های اخیر شده است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد