چرا دولت روحانی ربطی به اصلاحات ندارد؟

کد خبر: 25228
|
14:57 - 1392/04/01
نسخه چاپی
س از پایان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و پیروزی یکی از نامزدهای مستقل در این انتخابات بخش هایی از بدنه جناح اصلاح طلبی سعی در مصادره رئیس جمهوری دارند که به صراحت و تاکید خودش را فرا جناحی می خواند و وابستگی به هر یک از جریان های سیاسی به شدت نفی می کند.

اصلاح طلبان که ظاهرا داعیه پیروزی های توهم آمیز جزء لاینفکی از خوی آنها شده است پس از کنار رفتن محمد رضا عارف و  دست رها شده آنها از دست نامزد خود، سعی دارند پیروزی حسن روحانی در انتخابات را برد شیرین یک نامزد اصلاح طلب جلوه دهند.

جالب این است که اگر به عمق اظهار نظرهای سطحی آنها نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که یکی از دلایل پیروزی خود را، عدم رای آوری نامزد اصولگرایان می خوانند و بر این پندار پافشاری می کنند که دولت یازدهم دولت اصلاحات است. ادعایی که بیشتر شبیه یک شوخی کودکانه است.

اینکه نامزد اصولگرایان در انتخابات، رئیس جمهور نشده است درست به همان اندازه واضح و روشن است که نامزدی از اصلاحات پیروز انتخابات نیست. اما این موضوع روشن نیست که چرا اصلاحات به دنبال چسباندن اتیکت “چپ” به دولتی است که رئیس آن بر فراجناحی بودنش تاکید ویژه دارد.

باید با نگاهی کارشناسانه و البته روانشناسانه و با مداقه در اظهارات بعضی از رسانه های اصلاحات این ادعای جریان چپ در کشور را مورد بررسی قرار داد که چرا از نام دولت اعتدالی که حسن روحانی برای کابینه خود برگزیده است چندان خرسند نیستند.

البته این ناخرسندی و ترش رویی فقط از نام دولت اعتدال نیست بلکه روزنامه های زنجیره ای بعد از نخستین کنفرانس خبری رئیس جمهور موقت و مواضع وی در خصوص باز پس گیری حقوق ملت ایران از آمریکا همین ژست اخم آلود را گرفتند.

چرا دولت روحانی ربطی به اصلاحات ندارد؟

اولین و شاید مهمترین دلیل اینکه دولت آقای روحانی خود را وام دار جناحی خاص نمی داند تاکیدات ویژه خود رئیس جمهور منتخب مبنی بر اعتدالگرایی و فراجناحی بودن است که به کرات به آن تصریح کرده است.

در نخستین کنفرانس خبری حسن روحانی و در پاسخ به شیطنت ناشیانه خبرنگار افراطی روزنامه شرق که قصد داشت در همان مصاحبه نخست رئیس دولت را به نام افرادی مصادره کند، با زیرکی اعلام شد که من ازهمه آنهایی که باید تشکر کنم قبلا تشکر کرده ام و اینجا اعلام می کنم که دولت من فراجناحیست و رئیس جمهور همه هستم.

رئیس جمهور منتخب در دیدار با اعضای ستادهای استانی خویش نیز کار را تمام کرد و اظهار داشت: زیبایی امروز در گذشتن از حزب و جناح است.

آیا حمایت خاتمی و هاشمی به معنای اصلاح طلب بودن روحانی است؟

تردیدی نیست که هیچ استدلالی نمی تواند ثابت کند که چون رفسنجانی و خاتمی به رئیس جمهور منتخب رای داده اند پس وی اصلاح طلب است و اصولا ثابت نمی شود که رئیس جمهور شدن روحانی فقط به خاطر این دو نفر بوده است.

اولا این موضوع تضعیف شدید  آقای روحانی است که بگوییم اگر هاشمی و خاتمی از او حمایت نمی کردند مردم هم اورا نمی پذیرفتند و یا به عبارت بهتر مردم آقای روحانی را به خاطر خودش قبول ندارند و چون افرادی از وی حمایت کرده اند مردم نیز به او یک رای عاریه داده اند.

این موضوع ادعایی است که پذیرفته نیست و اصولگرایان برخلاف اصلاح طلب ها ارزش بالاتری برای ریاست جمهوری آقای روحانی قائل هستند و معتقدند آقای روحانی قطعا برای مردم نکات مثبتی داشته است که به او رای داده اند.

ضمن اینکه خود آقای هاشمی نیز هیچگاه داعیه اصلاح طلبی نداشته و اصولا چندان خاطره خوبی هم از حضرات اصلاحات در دفتر خاطرات معروف خود ثبت نکرده است.

کما اینکه موسوی خوئینی ها از رد صلاحیت هاشمی ابراز نارضایتی نمی کند و می گوید: از رد صلاحیت هاشمی ناراحت نباشید که اگر می آمد از همه ما انتقام می گرفت.

آیا عضو جامعه روحانیت مبارز یک اصلاح طلب است؟

جامعه روحانیت مبازر یکی از مراجع مشخص شدن نامزدهای اصولگرایان است و اصولا شانس کاندیداتوری کسی به عنوان نمایندگی از جریان اصولگرا بیشتر می شود که حمایت جامعه روحانیت مبارز به همراه جامعه مدرسین را داشته باشد.

حال شنیدنی است که یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز را اصلاح طلب بدانیم و به تاکیدات خودش مبنی بر فراجناحی و مستقل بودان چندان وقعی ننهمیم. موضوعی که تلاش چندانی برای تحلیل و تفهیم ان لازم نیست

ادعای اصلاحطلبان فراری از وطن

این نکته هم که سرشاخه های جریان اصلاحات که کم کم به اپوزیسیون پیوسته اند روحانی را خودی نمی دانند و چندان تشابهی بین او با آنچه که در مخیله آنهاست نمی بینند و صراحتا هم به آن اذعان دارند.

مثلا “اکبر گنجی” از نیروهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان پیشین که در زمان دولت اصلاحات، آقای هاشمی را با کتاب عالیجناب سرخ پوش مورد تفقد قرار داده بود، آقای حسن روحانی را که عضو جامعه روحانیت مبارز است از زمره اصولگرایان می داند و می گوید: «این دور اصلاح طلبان ایثار کردند. هیچ کدام از کاندیداها، اصلاح طلب نبودند. آقای حسن روحانی کاندیدای اصلاح طلب نبوده است.»

گنجی بدون اشاره به کاندیداتوری آقای عارف که معاون اول دولت اصلاحات بوده است، افزوده است: «اصلاح طلب ها حتی کاندیدای درجه سوم هم نداشتند و در واقع اصلاح طلب ها یک اصولگرای معتدل را کاندیدا کردند و همه سرمایه اجتماعی خودشان را پشت سر ایشان آوردند.»

از نمونه این اظهار نظرها که از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش رسیده است کم نیست.

اذعان رسانه های خارجی هم به اصلاح طلب نبودن روحانی

در این بین بسیاری از رسانه هایی هم که به شدت مشتاق شکست جریان اصولگرایی در انتخابات بودند هم نمی توانستند واقعیت را کتمان کنند و آقای حسن روحانی را یک اصلاح طلب معرفی نمایند.

این رسانه ها با تمام غرض ورزی خود پیش از انتخابات به موضوعی اذعان دارند که با کمال تعجب بعد از انتخابات هم عده ای بدان پی نبرده اند و یا به عبارت بهتر سعی می کنند آن را وارونه جلوه دهند و آن هم فراجناحی بودن روحانی و حتی به عبارتی از جرگه اصولگرایان معتدل بودن وی است.

فرانس ۲۴ در برنامه ای برای معرفی حسن روحانی می گوید: روحانی به هرحال یک اصولگراست و نباید این توقع را داشت که وی تغییر خاصی را ایجاد کرد. حسن روحانی خود اصولگرا بوده و فرد نزدیک به هاشمی می باشد و نیازی جدی برای تغییر در سیاست های خارجی ایران ندارد.
 
منبع:مرصاد

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد