هاشمی88: تردید وجود دارد/ هاشمی92: دموکرات ترین انتخابات!

کد خبر: 24456
|
14:06 - 1392/03/30
نسخه چاپی
هفته ای که برای ملت ایران گذشت سراسر شادی بود؛ جمعه ای که گذشت حماسه ای بود که ملت ساخت و دو روز بعد از آن جشن آن حماسه سیاسی در تمام کشور از سوی همه ملت برپا شد. شادی فروکش نکرده بود که پیروزی تیم ملی فوتبال ایران و صعودش به جام جهانی فوتبال بر شادی ملت افزود.

در این یک هفته لبخندهای شادی بر لبان مردم آرامش بخش بود و نوید بخش روزهای خوبی را برای کشور به همراه دارد احترام به قانون و پذیرش رأی مردم از سوی همه کاندیداها و طرفداران آنها مهمترین دلیل برای بوجود آوردن این شادی ها است؛ اتفاقی که می توانست از سوی شکست خوردگان در انتخابات سال 88 و طرفداران آنها در یک حماسه 85درصدی بیفتد اما عدم تحمل شکست باعث شد حلاوت آن پیروزی در کام ملت تلخ شود.

یکی از کسانی که می توانست با رفتار درست خود مانع تلخ شدن انتخابات سال 88 به کام ملت شود بی شک آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. در آن انتخابات او را یک سر رقابت می دانستند اما اولین شبهه های تقلب بی پایه و اساس از بیت ایشان بلند شد و صبح انتخابات عفت مرعشی-همسر ایت الله هاشمی- در مصاحبه ای اعلام کرد :"اگر تقلب شد ملت به خیابان ها بریزند".

از سوی دیگر فرزندان ایشان حضور فعال در فتنه های بعد از انتخابات داشتند و تمام تلاششان را برای خدشه دار کردن جمهوریت نظام به کار گرفتند. آیت الله هاشمی اما در 26تیر 88 انتخابات دارای تردید بسیار خواند و در اظهارات خود چند بار از اعتماد مخدوش‌شده‌ مردم سخن ‌گفت و تأکید کرد که بنا برنظر امام(ره) آن‌جایی که مردم و رأی آن‌ها نباشد، آن حکومت اسلامی نیست و در عین حال ادعا کرد: "در اواخر دوره‌ی انتخابات در اثر تبلیغات نادرست یا اقدام نادرست صداوسیما بذر تردید در دل مردم پدید آمد".

هاشمی در یکسال گذشته نیز بارها بر «انتخابات آزاد»؛ «شفافیت در انتخابات» و ... صحبت کرد و در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز، دوباره بر مواضع 26 تیر خود تاکید کرده و گفته است، "برگزاری قانونی، شفاف و آزادانه همه مراحل انتخابات آینده ریاست جمهوری، اعتماد و امید را بیش از پیش در عرصه عمومی، گروه‌ها و نیروهای وفادار به انقلاب و قانون اساسی جاری خواهد ساخت و از این طریق می‌توان امیدوار بود تا دشمنان نظام اسلامی در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام شوند.

در حالی که تنها 4 سال از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری می گذرد و همچنان افکار عمومی میزان "شبهه آفرینی" های هاشمی رفسنجانی در سلامت انتخابات 88 و نقش فرزندانش در آشوب‎های خیابانی را فراموش نکرده است، وی بدون هیچ توضیحی درباره اینکه به چه علت در آن برهه در برابر رای مردم و رییس جمهور منتخب تمکین نکرد، و در یک سال گذشته نیز تمام تلاشش را بر شبه افکنی پیرامون انتخابات انجام داده بود به یک باره انتخابات اخیر را دموکرات ترین انتخابات دنیا توصیف کرده است؛ البته واضح است که انتخاباتی که به کام ایشان تمام شود باید دموکراتیک ترین انتخابات هم باشد اما فرق ایشان با کسانی که در این انتخابات منتخب ملت قرار نگرفتند این بود که آنها جنبه شکست را نیز داشتند و همچنان که انتخابات سال 88 و انتخابات های پیش از آن را دموکراتیک ترین و سالم ترین انتخابات جهان می دانستند؛ انتخابات این دوره ریاست جمهوری را نیز با قبول شکست سالم ترین انتخابات خواندند و کمتر از یک روز از بعد از معرفی رئیس جمهور منتخب به دیدار او رفتند و این انتخاب را به او و همه ملت ایران تبریک گفتند.

البته موضع اخیر آقای هاشمی نه تنها محل خدشه نیست بلکه اعتراف به حقیقتی دیرینه است که در سال 88 توسط وی و همفکرانش زیر سوال قرار گرفت. به عبارت دیگر هاشمی، همسرش، فرزندانش و دیگر حامیان وی باید به این سوال اساسی پاسخ دهند که آیا روند برگزاری یا دولت برگزار کننده انتخابات سال 88 تفاوتی با سال 92 کرده است یا آنها دموکراسی را "به شرط چاقو" قبول دارند و زمانی که کاندیدای مورد نظرشان توسط ملت انتخاب شود،‌ با ذوق زدگی هر چه تمام آن را "دموکرات ترین انتخابات دنیا" می دانند و اگر فردی غیر از آن کسی که مورد نظر آنها باشد توسط مردم انتخاب شود، در آن انتخابات تقلب شده و باید با حضور در کف خیابان ها به آشوب و کودتا علیه اراده ملت دست زد؟

از طرف دیگر باید توجه داشت که همان شورای نگهبان و وزرات کشوری که 4 سال قبل در معرض اتهام تقلب 11 میلیونی قرار داشت، امروز حتی حاضر نیست یک درصد آرای حسن روحانی ( تقریبا 370 هزار رای) را جا به جا کند تا بواسطه آن، انتخابات را به دور دوم بکشاند و در نهایت با استفاده از این ظرفیت، فرصتی برای ناکامی او در انتخابات فراهم سازد؛ نکته ای که تامل در آن، اوج میزان سلامت برگزاری انتخابات در ساز و کار جمهوری اسلامی را به خوبی به رخ جهانیان و تمامی کشورهای مدعی دموکراسی و انتخابات آزاد می کشاند.

 

منبع:دانا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها